וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה של 0.3% במחיר הנפט הגולמי עולה בעקבות כוונת אופ"ק לקצץ בתפוקה

רונן סרברניק

9.4.2003 / 22:24

החוזים למאי קפצו ב-1.4% ל-28.40 דולר לחבית אך התמתנו מאוחר יותר; אופ"ק יתכנס ב-24 באפריל



מחירי הנפט קפצו ב-1.4% בעקבות תוכניותיו של ארגון אופ"ק לקצץ במכסות ייצור הנפט כדי לבלום ירידת מחירים חדה. החוזים על הנפט הגולמי בבורסת הסחורות של ניו יורק עלו ל-28.40 במסחר לאחר הסגירה, אך התייצבו על 28.10 דולר, עלייה של 0.3% לעומת שער הסגירה אמש. מנגד, קיים לחץ שלילי על מחיר הנפט בשל הסימנים לכך שכיבוש עיראק יושלם תוך זמן קצר.



מחירי הנפט הגולמי נפלו ב-25% תוך כחודש, על רקע פלישתם של כוחות הקואליציה לעיראק. כניסתם של כוחות הברית לבירת עיראק, בגדאד, וכיבושם של שניים מארמונותיו של סדאם חוסיין הובילו להערכות כי המלחמה תסתיים תוך שבועות ספורים. חידוש אספקת הנפט מעיראק, תוך שילובן של חברות הנפט הבינ"ל בקידוח והפקה, עורר את הנפילה במחיר הנפט ביומיים האחרונים. לאופטימיות בנוגע לתוצאות המלחמה הובילו גם דיווחים של רשת NBC, על הערכות כי סדאם חוסיין ושני בניו נהרגו.



ארגון אופ"ק הודיע אתמול כי יתכנס ב-24 באפריל, מוקדם מהמתוכנן, לדון בקיצוץ המכסות. חברות אופ"ק, המספקות כשליש מתצרוכת הנפט העולמית, חוששות כי שוק האנרגיה העולמי עומד בפני הצפה, וכתוצאה מכך צפויים מחירי הנפט לקרוס. ביום שני נפל מחירו של סל מוצרי הנפט של אופ"ק ל-24.91 דולר לחבית, אולם הוא עדיין נמצא בטווח של 22-28 דולר לחבית שקבע הקרטל.



בחודשים האחרונים סבל השוק מחששות קשים ממחסור בנפט, בשל שביתת עובדי הנפט בוונצואלה, איום המלחמה בעיראק, ולאחרונה גם מלחמת אזרחים בניגריה.



תפוקת הנפט בוונצואלה שבה לרמה נורמטיווית של 3.1 מיליון חביות ביום, לאחר סיום השביתה, כך אמר אתמול נשיא חברת הנפט פטרולאוס דה ונצואלה, עלי רודריגז. בעבר היה רודריגז, מזכ"ל אופ"ק. בניגריה מתחדשת לאיטה הפקת הנפט.



ב-27 בפברואר זינק מחיר הנפט הגולמי ל-40 דולר לחבית, שיא של 12 שנים. עליית מחירי הנפט תרמה נכבדות להאטה הכלכלית הקשה בעולם בשנתיים האחרונות, שכן האנרגיה עדיין מהווה תשומה גדולה בפעילותן של תעשיות רבות ושל משקי בית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully