וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הסלולר יחסכו כ-20% בהשקעה בפרישת רשת דור 3 - ירשתו את הפריפריה בטכנולוגיות דור ביניים מתקדמות

ערן גבאי

9.4.2003 / 10:31

הקמת הרשת המשותפת בדור 3, אם תאושר, תחסוך לחברות 30%; ישקיעו בפרישה ארצית ברשתות EDGE ו-EVDO ויעשו שימוש ברשתות אלה בפריפריה בעידן הדור השלישי



חברות הסלולר מתכוונות להשקיע ברשתות סלולר בטכנולוגיית EDGE ו-EVDO כדור ביניים, בדרך להשקעה בהקמה ופרישת רשת הדור השלישי - כך מגלה גורם בכיר בשוק הסלולר.



אותו גורם טוען כי להנהלות החברות ברור שאין טעם בהשקעה בפרישה ארצית של רשת דור 3, ובטווח הארוך נכון לכסות את ה"אזורים הכפריים" (פריפריה), המהווים בארץ, לטענתו, כ-20% מהשטח, ברשתות דור הביניים EDGE ו-EVDO, שייפרשו עוד קודם לכן בפרישה ארצית. יוצא איפוא שפרישת רשת הדור השלישי המתוכננת בארץ תכסה כ-80% משטח המדינה.



עוד מציין אותו בכיר כי ב"אזורים הכפריים" קיימת דרישה קטנה בהרבה לרוחב פס, ועל כן המודל הנכון להשקעה בתשתיות סלולר בארץ הוא בפרישה משלימה: בפריפריה - טכנולוגיית EDGE המאפשרת קצבי עבודה של 384 קילו ביט בשנייה, וביתר אזורי הארץ - דור 3 בקצבי עבודה של כ-2 מגה ביט בשנייה.



השקעה של חברות הסלולר בארץ ברשתות EDGE ו-EVDO אינה צפויה השנה, וככל הנראה הפרישה עתידה להתבצע לא לפני המחצית השנייה של 2004. ההשקעה בדור הביניים (המכונה גם 2.75) אינה מצריכה השקעה גדולה, והיא נאמדת בכמה עשרות מיליוני דולרים בודדים וכוללת השקעה הן בטכנולוגיה והן בטרמינלים.



חברות הסלולר עתידות בימים הקרובים להגיש לממונה על ההגבלים העסקיים את התוכנית הכלכלית שערכה עבורם חברת אנליסיס בעניין הבקשה לשתף פעולה בהקמת רשת הדור השלישי. הקמת רשת דור 3 משותפת צפויה לחסוך לחברות כ-30% מעלות ההשקעה.



למרות שצוותי העבודה משלוש החברות - סלקום, פרטנר ופלאפון - עבדו בשיתוף פעולה מלא במטרה להשלים את העבודה שתוצג בפני שטרום, הרי שבקרב הנהלות החברות עדיין קיימים חילוקי דעות באשר לצורך, לכדאיות ולעיתוי הפרישה של רשת הדור השלישי בארץ. ההערכות הן שרשת דור 3 לא תחל להיפרש בארץ לפני 2005.



לאחרונה טען אחד ממנהלי חברות הסלולר ששדרוג רשתות דור 2.5 בטכנולוגיית GSM ל-EDGE ובטכנולוגיית CDMA ל-EVDO צפוי להתעכב, וכי "לדבר על המשך השקעה בתשתיות לפני שהחברות ביססו את הטכנולוגיות הנוכחיות, מקדים את זמנו".



חברות הסלולר כבר החלו לשלם עבור תדרי הדור השלישי בהם זכו במכרז שקיימה המדינה בדצמבר 2001. כל חברה התחייבה לשלם כ-220 מיליון שקל עבור הזכות לעשות שימוש בתדרי הדור השלישי בטכנולוגיית ה-UMTS.



ההערכות הן שחברת פרטנר תהיה הראשונה לאמץ את טכנולוגיית הדור השלישי בארץ במטרה לשמר את מעמדה בשוק כמובילת חדשנות. עם זאת, הנהלת החברה החלה לדבר בטון שונה במסיבת העיתונאים של סוף שנת 2002, ורמזה כי לא תשיק את רשת דור 3 שלה השנה, כפי שתיכננה.



כמו כן, פרטנר התכוונה להשקיע כבר השנה ברשת דור 3 כמחצית מהיקף השקעתה הכולל - כ-350 מיליון שקל. בהנהלה מתגבשת הדעה כי עדיפה, לעת הזו, דחיית ההשקעה בדור 3 והגדלת תזרימי המזומנים של החברה.



סלקום ופלאפון יעדיפו בינתיים לעכב את המעבר לרשת דור 3. אין טעם מבחינתן להשקיע כעת בפרישת רשת טכנולוגית מתקדמת יותר, כשלפני חודשים ספורים בלבד הן השיקו את רשתות דור 2.5 שלהן. סלקום מתקשה להגדיל את הכנסותיה מרשת ה-GSM החדשה ונאלצה לאחרונה לסגת ממדיניות השיווק האגרסיווית לרשת. גם פלאפון מסיימת בימים אלה את השקת רשת ה-1X, והיא לא תרצה בכניסה מהירה לעולם הדור השלישי כל עוד היא נהנית מיתרון טכנולוגי ברשת דור הביניים.



לפלאפון, הפועלת באמצעות טכנולוגיית ה-CDMA, קיימת אפשרות להתקדם לדור השלישי של ה-CDMA. עם זאת, בעוד שב-GSM, המתפתח ל-GPRS/EDGE/WCDMA, מצטרפים מדי חודש בעולם עוד 13 מיליון מנויי GSM חדשים, הרי שב-CDMA, המוביל ל-CDMA2000, צומח השוק בכ-2.6 מיליון מנויים חדשים לחודש.



על פי רוב ההערכות בעולם, כ-80% ממערכות הדור השלישי ישתייכו למשפחת EDGE/WCDMA וכ-20% בלבד יעשו שימוש בטכנולוגיית ה-CDMA2000.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully