וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן המטבע העולמית, שר האוצר של בריטניה וסקר בלו צ'יפ צופים ירידה בצמיחה בכלכלות הגדולות בעולם

רונן סרברניק

9.4.2003 / 18:44

קרן המטבע העולמית הורידה את תחזיותיה לצמיחה הגלובלית לרמה של 3.2%; מסרה שהיא מודאגת במיוחד מהצמיחה בשוק הגרמני



קרן המטבע העולמית הורידה את תחזיותיה לצמיחה הגלובלית לרמה של 3.2% לעומת תחזית קודמת של 3.7% ב-2003, וזאת בעקבות הירידות בשוקי ההון והמלחמה בעיראק. כמו כן מסרה הקרן, כי היא מודאגת במיוחד מהצמיחה בשוק הגרמני.



"ההתאוששות העולמית צפויה להימשך גם בשנת 2003, בקצב איטי, עם צמיחה בתמ"ג באזורי המטבע העיקריים - אך עדיין מתחת לפוטנציאל הקיים עד לסוף השנה", נרשם בתחזית.



תחזיות הקרן מעריכות שחוסר הוודאות הקשור למלחמה בעיראק ייפתר בעתיד הקרוב, עם מעט השפעה על האזורים הסמוכים לאזור המפרץ ועל הכלכלה העולמית.



קרן המטבע הקטינה את תחזית הצמיחה של כלכלת ארה"ב לרמה של 2.2%, לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 2.6% - אך הוסיפה כי ככל הנראה תמשיך ארה"ב להוביל את הכלכלה העולמית. עם זאת, הקרן ציינה כי בפני הכלכלה האמריקאית עומדים מספר קשיים - ובראשם הגידול בגרעון המסחרי, אשר עלול להגיע לרמה של 5% מכלל התמ"ג.



קרן המטבע קיצצה ביותר ממחצית את תחזית הצמיחה של גוש היורו לרמה של 1.1% בלבד, וזאת לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 2.3% - בעקבות ירידה בביקוש המקומי, המדיניות הפיסקלית הנוקשה והתייקרות היורו.



"המצב בגרמניה, אשר צפויה לרשום צמיחה של פחות מאחוז בתמ"ג זו השנה השלישית, מקשה על המגזר הפיננסי באופן מדאיג", כתבה הקרן. הקרן הורידה את תחזיתה לצמיחה בתמ"ג של גרמניה לרמה של 0.5%, לעומת תחזית קודמת ל-2%.



בצרפת הורידה הקרן את תחזית הצמיחה ל-1.2% לעומת תחזית קודמת ל-2.3%; באיטליה ל-1.1% לעומת תחזית קודמת ל-2.3%. התחזית לצמיחת התמ"ג של יפאן הורדה לרמה של 0.8% ובבריטניה לרמה של 2%.



במקביל הוריד שר האוצר של בריטניה, גורדון בראון, את תחזית הצמיחה השנתית של כלכלת בריטניה ל-2%-2.5%. בנאום התקציב בפני הפרלמנט אמר בראון כי ההאטה בצמיחה ביבשת - ובגרמניה בפרט, הובילה להורדת התחזיות עבור בריטניה. תחזית קודמת של בראון, שניתנה בנובמבר, צפתה צמיחה של 2.5%-3% בתמ"ג השנה.



אולם בישיבת ממשלה לפני נאומו אמר בראון שכלכלת בריטניה נהנית ממצב שפיר, וזאת בשל שער הריבית הנמוך וסביבה אינפלציונית מתונה. בריטניה נמצאת עדיין במחזור הצמיחה הממושך ביותר מזה 50 שנים, הזכיר בראון. בראייה קדימה חוזה שר האוצר כי בשנה הבאה וב-2005 תצמח כלכלת בריטניה ב-3%-3.5%, וזאת לעומת תחזיות קודמות לצמיחה של 3.5%.



תחזית נוספת שפורסמה היום שייכת לסקר בלו צ'יפ, אשר סוקר בקרב 53 כלכלנים בארה"ב. בסקר בלו צ'יפ אינדיקייטורס שנערך בשבוע שעבר עלה כי הצמיחה הצפויה השנה תהיה 2.4%, וזאת בדומה לצמיחה בשנת 2003. בחודש שעבר חזו המשתתפים בסקר צמיחה של 2.6%. בנפרד, הזהירה הנציבות האירופית כי כלכלת גוש היורו תצמח השנה ב-1% בלבד.



סקר בלו צ'יפ שנערך באפריל מראה על החששות ההולכים וגוברים מפני האטה בכלכלת ארה"ב. הסקר צופה כי הצריכה הפרטית בארה"ב תאט השנה לקצב של 2.3% - החלש ביותר מזה 12 שנים.



כלכלנים מקווים כי המגזר העסקי ימשוך את הכלכלה מהתנהלותה האיטית, אולם בשל המלחמה בעיראק אין סימנים לשיפור במגזר. לפי תחזיות הסקר, צפויה ההשקעה העסקית לצמוח ב-2.9%. ישנו גם סיכוי שנפילת מחירי הנפט עד כה - ונפילה נוספת בהמשך, ישפרו את מצב המשק האמריקאי.



סקר בלו צ'יפ חוזה שהכלכלה תתאושש מעט במחצית השנייה של השנה, וזאת לאחר שברבעון הראשון צמחה ב-1.3% בלבד. ברבעון הרביעי צפויה הכלכלה להאיץ לקצב צמיחה של 3.8%.



המשתתפים בסקר אינם צופים הורדת ריבית נוספת השנה. רמת הריבית הנוכחית בארה"ב היא 1.25%. באשר לתמריצים פיסקליים - מרבית המשתתפים בסקר צופים שהקונגרס יאשר את תוכנית הצמיחה הכוללת קיצוץ מסים, ושתעלה לממשל האמריקאי 51-100 מיליארד דולר השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully