וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט העליון: המדינה אינה חייבת להשיב מסים עקיפים ששולמו בטעות

בן-ציון ציטרין

9.4.2003 / 20:24

חברת טמפו תבעה להשיב לה מס קנייה על סך כ-150 מ' ש' ששילמה בטעות ב-1984; המדינה התבססה על הטענה כי נישום ששילם מס ביתר, אך העמיס על לקוחותיו את העלות - לא ספג נזק



המדינה אינה חייבת להשיב מסים עקיפים ששולמו בטעות. כך קבע אתמול בית המשפט העליון, שקיבל את ערעורו של מנהל מס קנייה. בכך הגיעה לסיומה התדיינות ממושכת שהחלה ב-1990 בין מנהל מס קנייה לחברת טמפו , שתבעה כי יושב לה מס קנייה ששילמה בטעות בסכום של כ-150 מיליון שקל במחירי 2002. ביהמ"ש העליון הפך פסק דין של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, אורי גורן, שלפיו חויב מנהל מס קנייה בהשבת המס לטמפו.



טמפו תעשיות בירה שילמה מס קנייה בגין בירה מכבי ב-1984, אף שבתקופה זו המוצר היה בפיקוח ולפיכך לא היה טעון תשלום מס קנייה. טמפו עמדה על טעותה רק ב-1987. מאחר שהמו"מ בין הצדדים לא הניב תוצאות, פנתה טמפו לבית המשפט המחוזי באמצעות משרד עורכי הדין ד. פוטשבוצקי. פסק הדין של המחוזי בוטל ב-1997, והתיק הוחזר למחוזי. בפסק הדין החדש קיבלו השופטים בשנית את טענות טמפו, שלפיהן אלמלא כללה את מס הקנייה במחיר הבירה - היה סך מכירותיה ורווחיה גבוה יותר. לטענת מס הקנייה, טמפו העמיסה את מלוא הסכום על הצרכנים.



בית המשפט העליון, בהרכב השופטים אהרון ברק, טובה שטרסברג-כהן ואליעזר ריבלין, קבע בפסק דין של השופטת שטרסברג-כהן כי המדינה מוגנת מפני תביעת השבה, אף שהיא מתעשרת בסכום שכלל לא היה מקום לגבותו. המדינה התבססה בהגנתה על הטענה כי נישום ששילם מס ביתר, אך העמיס על לקוחותיו את העלות, לא ספג נזק בשל תשלום היתר. בית המשפט קבע כי השאלה היא בידי מי להותיר את המס ששולם בטעות - בידי המשלם, או בידי רשויות המס. התשובה הסתמכה על חוק מסים עקיפים, שלפיו מס ששולם בטעות יישאר בידי המדינה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully