וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טאואר החליטה להאריך בשנה את התוכנית העסקית להקמת FAB2

אורה קורן

10.4.2003 / 9:43

החברה פנתה לתמ"ס בנימוק שההתאוששות בשוק העולמי מתאחרת בשנה; התוכנית בהשקעה של כ-1.5 מיליארד דולר



מאת אורה קורן וסופי שולמן



חברת טאואר סמיקונדקטור החליטה להאריך בשנה את התוכנית העסקית להקמת מפעל השבבים המתקדם פאב 2 בהשקעה של כ-1.5 מיליארד דולר. החברה פנתה אתמול למרכז ההשקעות במשרד התמ"ס וביקשה אישור להארכה ולשינוי תמהיל הציוד שיירכש. בחברה נימקו את הפנייה לתמ"ס בכך שההתאוששות בשוק העולמי מתאחרת בשנה, ולכן אין סיבה לבצע את מלוא ההשקעות על פי הקצב המקורי.



שר התמ"ס אהוד אולמרט הטיל על מרכז ההשקעות ללמוד את התוכנית המעודכנת של החברה מתוך מגמה להמשיך בתשלום המענק לחברה. מרכז ההשקעות בראשות שמואל מרדכי יבדוק את השפעת הדחייה על החוסן הפיננסי של החברה ועל נתוני כדאיות העסקה למשק, שהיו בבסיס אישור המענק הממשלתי שהובטח לחברה. זאת, מתוך הנחה כי דחיית הייצור תגרום לדחייה בהכנסות תוך המשך הצורך של החברה לעמוד בתשלומי הריבית לבנקים בגין הלוואות שקיבלה.



המנכ"ל המשותף בטאואר סמיקונדקטור יואב ניסן כהן אישר כי החברה ביקשה להאריך בשנה את התוכנית העסקית שלה. לדבריו, החברה שאמורה היתה לייצר בתחילת 2003, תדחה את תחילת הייצור ברבעון. בחברה לישראל, מבעלות השליטה בטאואר, העריכו באחרונה כי החברה תחל בייצור לבעלי המניות שלה באיחור של רבעון ולשוק העולמי בכלל באיחור של שני רבעונים.



ניסן כהן הוסיף כי "לא מדובר בעיכוב הפרויקט אלא בפריסתו על פני שנה נוספת עד להגעת החברה לשיא הייצור". לדבריו, החברה אמורה להתחיל ליצר ב-2003 ולהגיע לשיא הייצור ב-2006 במקום ב-2005, כפי ששיערה בתחילת הקמת המפעל. לדברי ניסן כהן, הבקשה לשינוי תמהיל הציוד הנרכש נובעת מההתפתחויות המהירות בפיתוח הציוד בשוק השבבים העולמי, ולא בשינוי תוכניות הייצור של החברה.



נראה כי הסיבה לבקשת ההארכה נעוצה בחוסר יכולתה של טאואר לגייס את המימון הנדרש להשלמת העבודות במפעל השבבים החדש ולעמידה בתנאי האשראי שהעניקו לה בנק לאומי ובנק הפועלים. באחרונה הצליחה אמנם החברה לשכנע את שותפותיה העסקיות בפרויקט להקדים חלק מהשקעתן האחרונה במפעל, אך זה עדיין לא מספיק.



השותפות, ובהן חברות השבבים אליאנס, מקרוניקס, קוויקלוגי'ק וסאנדיסק, וכן החברה לישראל וקרן אתגר הישראלית הסכימו להעביר לטאואר סכום של 24.2 מיליון דולר. זאת, על אף שטאואר לא עמדה באבן הדרך שנקבעה לצורך העברת הכספים לייצור 5,000 פרוסות סיליקון במפעל החדש ומציאת שותף אסטרטגי נוסף. כיום עדיין רחוקה החברה מעמידה ביעד זה. כעת נותר לשותפות להעביר עוד סכום דומה לטאואר במסגרת הסכם שנחתם עם החברה ב-2000, אך גם מימון זה מותנה בעמידה באבני דרך שהחברה לא תוכל לעמוד בהן כנראה לנוכח מצבו העגום של שוק השבבים העולמי.



טאואר גם זקוקה ל-20 מיליון דולר נוספים, שאותם היא מנסה לגייס זה תקופה ארוכה אך ללא הצלחה מרובה. החברה מוגבלת למדי עקב סדרת דילולים שעברו בעלי המניות שלה לאורך הקמת פאב 2, ולכן היא מנסה לגייס את הסכום במכשירים יצירתיים שימנעו דילול נוסף. שוק המניות ואיגרות החוב להמרה אינו מסביר פנים אף הוא לחברות טכנולוגיה, ולכן לא מהווה אופציה ממשית בעבור טאואר. אחד המכשירים היה אמור להיות מכירה של חבילת מניות (12%) של טאואר בחברת הסטארט-אפ סייפן, אך נראה כי עד היום לא נמצא קונה לחבילה זו במחיר המתאים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully