וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרטנר תרכוש עשרות אלפי מכשירי סלולר מאלפאסל שבבעלות אמבלייז - בניסיון להפחית מחירי היצרניות

ערן גבאי

10.4.2003 / 13:01

כך מסר ל-TheMarker יעקב קדמי, סמנכ"ל בכיר לטכנולוגיית דור 3 בחברה; "זו ההזדמנות הגדולה של אלפאסל; שוק המכשירים והתוכן לא תקוע - התהליכים בו ארוכים"; * סימנס צורפה למכרז דור 3 של פרטנר * מה המודל העסקי של אלפאסל?



"פרטנר תבצע בקרוב הזמנה גדולה של מכשירי סלולר M-5 של אלפאסל וויירלס שבבעלות אמבלייז , מתוך כוונה לייצר לחץ על יצרניות מכשירי הסלולר האחרות להפחית את מחירי המכשירים המתקדמים", כך מגלה יעקב קדמי, סמנכ"ל בכיר לטכנולוגיית דור 3 בפרטנר , בשיחה עם TheMarker. צפי המכירות של אלפאסל למכשיר ה-M-5 בישראל נאמד בעשרות אלפי מכשירים בשנתיים הקרובות.



פרטנר חתמה על הסכם הבנות עם אלפאסל לתכנון וייצור של טלפונים חכמים על ידי אלפאסל כבר בסוף 2002, אך בזמנו מנהלי החברה טענו כי טרם התקבלה החלטה סופית אם פרטנר תבצע את ההזמנה.



כעת, אומר קדמי, "נבצע מהלך אגרסיווי של רכישת המכשירים וזו ההזדמנות הגדולה של אלפאסל ויש להם חלון זמן של כמה חודשים".



פרטנר הבטיחה את עצמה בהסכם בלעדיות ברכישת המכשירים של אלפאסל בשלב ראשון של מספר חודשים. בכל מקרה, מעמדה של פרטנר בעניין זה מובטח שכן סלקום, המתחרה העיקרית של פרטנר וזו שעשויה לבקש לרכוש את מכשירי ה-M-5, החליטה באחרונה לצמצם למינימום את היקף הרכישות של מכשירי GSM ולחזור ולהתמקד במכשירי TDMA בניסיון להגדיל את היקף ההכנסות מהרשת הוותיקה. החזרה של סלקום לשורשים, נותנת לפרטנר הזדמנות לחזק את מעמדה בשוק מכשירי ה-GSM, קובע קדמי.



בהסכם עם אלפאסל, פרטנר תקבע את האפליקציות וממשק המשתמש שישולבו במכשירי ה-M5, המכילים מצלמה דיגיטלית והמיועדים לרשתות GSM ו-GPRS. המודל העסקי של אלפאסל מבוסס על מספר המכשירים שהחברה מבצעת עבורם התאמה על פי דרישת הלקוח, כשהמינימום לעסקה הוא כ-20 אלף מכשירים.



קבוצת שרם פודים קלנר, באמצעות לידר, וחברת אמבלייז הקימו ביוני 2001 את חברת אלפאסל בהשקעה ראשונית של כ-45 מיליון דולר. עיקר ההשקעה הראשונית הגיעה מקבוצת שרפ"ק, שהחזיקה בכ-80% ממניות החברה. מאז הספיקה אמבלייז לממש אופציה ולרכוש את מניות שרפ"ק ולידר בחברה תמורת כ-31 מיליון דולר והיא מחזיקה בבעלות מלאה בחברה.



העסקה המהותית הראשונה עליה חתמה אלפאסל היתה הסכם ההפצה עם Carphone Warehouse הבריטית, שתרכוש ותפיץ באירופה את הטלפונים שעוצבו ותוכננו על ידי אלפאסל בהיקף של 10 מיליון דולר.



קדמי מעריך שכבר בחודשים ספטמבר-אוקטובר השנה תחול ירידה במחירי השוק של מכשירי הסלולר המתקדמים, אלה שתומכים ב-JAVA ובעלי מצלמה, והמחיר יירד בדרך לכ-150-200 דולר. אלה המחירים שיאפשרו להגדיל את רכישת המכשירים על ידי החברה ולהגדיל את היקף המנויים שיבקשו לשדרג את מכשיריהם למכשיר מתקדם יותר. שוק השדרוגים השנה ימנה כמה מאות אלפי מכשירים, אומר קדמי.



קדמי מכחיש את הטענה כאילו שוק המכשירים נושאי המצלמה בישראל תקוע, לאחר תהליך החדירה הראשוני הקצר, וטוען כי יצרניות המכשירים התחילו לשווק דווקא את המכשירים היקרים בניסיון למקסום רווחים מהיר, היום דברים מתחילים להשתנות, אך התהליכים בשוק זה הם איטיים מאוד.



"אין זבנג וגמרנו היום. התהליכים הם ארוכי טווח והחברה צריכה להכין עצמה בפלטפורמות ומכשירים", אומר קדמי.



איך מתנהלים בפרקי זמן ארוכים כששוק המכשירים נושאי המצלמה תקוע וגדל בקצבים נמוכים בהרבה מאלו שנחזו תחילה, עדיין קשה לשלוח תמונות ברשת, שירות ה-MMS לא נקלט, ובצד ההכנסות משירותי ערך מוסף, פרטנר דורכת במקום מזה 2 רבעונים.



קדמי מודה שקצב רכישת המכשירים נושאי מצלמה בארץ אינו מדהים, כדבריו, אך יחסית למחירי השוק כיום הוא טוב. לראיה הוא קובע שבזמן שלפרטנר יש כ-80 אלף מנויי Obox על אוכלוסייה של כ-6 מיליון בני אדם, וודאפון מכרה מיליון מכשירים במשך 6-7 חודשים בכל אירופה, בה כ-370 מיליון מכשירים.



פרטנר, טוען קדמי, לא מתכוונת להגדיל את הסבסוד שלה במחירי המכשירים המתקדמים כדי לעודד את רכישתם וליצור מעגל משתמשים רחב יותר בשירותי המכשירים שיוכל להזין את עצמו. "אין היגיון בכך כרגע", אומר קדמי.



קדמי מציין כי המהלך לרכישה מסיווית של מכשירי אלפאסל מעבר להיותו ניסיון ליצירת לחץ על יצרנים אחרים, הוא גם מהלך אסטרטגי המתווסף ליצירת פלטפורמת ה-Obox.



קדמי נשמע בטוח בדרכו ואינו מודאג מהמהלכים הארוכים שהשוק כופה עליו ועל פרטנר. סביר להניח שהסיבה לכך היא הגב שפרטנר מקבלת מבעלת המניות הגדולה בחברה - האצ'יסון - שתבטיח עבורה את ציודי הקצה במחירים נוחים, כחלק משיתופי הפעולה בקבוצה העולמית.



"הקפיצה הגדולה בשוק תגיע כשמספרים גדולים יותר של משתמשים יחליפו את המכשירים שלהם למכשירים החכמים. כבר היום אנחנו רואים את ה-ARPU (הכנסה ממוצעת למנוי) הגבוה של מנויי ה-Obox, וברור לנו שנכון לבצע השקעות ולפתח אפליקציות", אומר קדמי, שאחראי כיום גם עם חטיבת התכנים בפרטנר, אחרי עזיבתו לאחרונה של עודד קרן.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully