וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עו"ד מארק ריכטר, נשיא העמותה לנפגעי המעילה בשווייץ: בנק לאומי מפלה בין לקוחות שנפגעו מהמעילה

אמיר הלמר

10.4.2003 / 17:26

טוען כי לאומי העניק פיצוי מהיר רק ללקוחות שחשש לאבדם, וכי העמותה מייצגת נפגעים שהיקף הנזק הכולל מעל ל-60 מיליון דולר; בל"ל: "הטענות חסרות שחר"



עו"ד מארק ריכטר, שעומד בראש עמותה חדשה המאגדת את נפגעי המעילה שאירעה בסניף בנק לאומי בשווייץ, אומר היום כי הפרסומים של לאומי לפיהם הבנק הגיע זה לא מכבר לפשרות עם כ-60% מהלקוחות שנפגעו במעילה, אינם נכונים, וכי מאז שהוקמה העמותה לפני כ-3 שבועות, הוא כבר קיבל פניות מכ-20-30 איש הטוענים כי נפגעו מהמעילה, וכי בנק לאומי שווייץ מסרב לבדוק את תלונתם כראוי.



לטענת ריכטר, בעל משרד עו"ד פרטי בציריך, גם היקף המעילה לו טוען בנק לאומי - כ-120 מיליון דולר - קטן מהיקף המעילה האמיתי. ריכטר מזכיר כי על פי פרסומים בעיתונות השווייצית, מוערכת המעילה בהיקף של כ-220 מיליון דולר לפחות.



ריכטר אומר כי אורך התקופה בה בוצעה המעילה - כ-12 שנה, והיקפי הפעילות של החשוד בביצוע המעילה, ארנסט אימפלד, שהיה האחראי על בנקאות פרטית בבנק, מרמזים כי המעילה היתה גדולה מהנטען על ידי לאומי.



עוד מוסר ריכטר כי עדיין לא ניתן לדעת בבירור את היקף המעילה ואת מספר הלקוחות שנפגעו ממנה, וכי ייתכן שקיימים לקוחות שעדיין לא יודעים כי נפגעו מהמעילה. לטענתו, כבר עתה חברים בעמותה החדשה לקוחות בבנק שסכום הנזק המצטבר שלהם מוערך ביותר מ-60 מיליון דולר - הסכום אותו קיבל בנק לאומי לאחרונה מחברת הביטוח שלו כפיצוי על הנזקים שנגרמו לו בגין המעילה.



יש לציין כי בין מקימי העמותה מצויות שתי הקרנות המשפחתיות שהגישו לפני ימים אחדים בג"ץ כנגד המפקח על הבנקים, בדרישה לקיים חקירה כנגד בנק לאומי בישראל על אחריותו למעילה בשווייץ.



מדובר בקרנות Meseg Foundation ו-Westar Investments S.A, שכל אחת מהן בבעלות משפחה יהודית אחרת, ואשר טוענות כי הנזקים שנגרמו להן בעקבות המעילה מסתכמים בעשרות מיליוני דולרים. יש לציין כי אחת הקרנות הגישה זה לא מכבר בביהמ"ש בשווייץ תביעה על סך 30 מיליון דולר כנגד לאומי שווייץ, בגין הנזקים שנגרמו לה, ובעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד עמיר אלמגור ואסף הלקין, ממשרד עורכי דין ויסגלס אלמגור, נטען בין השאר כי גם הקרן השנייה מתכוונת להגיש בקרוב תביעה משלה.



ריכטר מציין כי העמותה תייצג את כל נפגעי המעילה שהבנק אינו מוכן להגיע עימם להסדר ולפצותם בגין הנזק שנגרם להם. לטענתו, רבים מלקוחות הבנק שפנו אליו בדרישות לפיצוי בעקבות המעילה זכו ליחס בלתי הוגן ואף להתעלמות. ריכטר מציין כי מטרת האגודה ללחוץ על הבנק כדי להביא ליחס שוויוני כלפי הלקוחות שנפגעו, ואין בכוונתה או בכוונתו הוא לייצג את הלקוחות החברים בה במסגרת תביעות החוב שלהם או לדרוש חלק מהפיצוי הכספי.



ריכטר טוען כי בנק לאומי התנהג ללקוחותיו שנפגעו במעילה באופן בלתי שוויוני, והעניק פיצוי מהיר ומלא רק לגופים ואנשים שלהם עסקים נוספים בבנק ושהבנק חשש לאבדם. מנגד, אומר ריכטר, לגורמים קטנים יותר הפנה הבנק עורף, סירב להעביר נתונים בנושא המעילה וסירב לשלם את הנזק.



ריכטר מביע תמיהה על מדיניותו של הבנק בפרשה בכך שלא בחר, כפי שנהוג בשוייץ במקרים של גילוי מעילה בנקאית, לפעול לשיתוף פעולה עם הלקוחות שנפגעו ולפצותם לאחר בדיקה מהירה על כל הנזק שנגרם להם מבלי לחייב אותם לפנות להליכים משפטיים כנגד הבנק.



ריכטר מציין כי העמותה לא דורשת מהבנק לפצות לקוחות שלכאורה מתברר כי כלל לא נפגעו מהמעילה אלא דורשת מהבנק לבצע את הבדיקות הנדרשות ולא להתחמק מאחריותו בתקווה כי הלקוחות יעדיפו שלא לתבוע את הבנק ולהיחשף באופן פומבי.



ריכטר מציין כי העמותה החדשה תעסוק בעיקר בתחום יחסי הציבור כנגד הימנעות הבנק מלפצות את הנפגעים, שלטענת ריכטר לא כולם עשירים כפי שניתן לסבור. בין הפעולות שמעלה ריכטר כאפשרות הינה הפגנה שתאורגן ע"י העמותה מול סניף הבנק בציריך.



ריכטר מוסיף כי הוא מקווה שבבנק לאומי יתעשתו מהר ויגרמו לכך שפעילות העמותה תתיתר הוא מוסיף כי בבנק החלו לקחת את העמותה ברצינות ולאחר מכתב התרעה שקיבל לטענתו מהבנק לאחר שפורסמה כתבה על פעילות העמותה בתחילת דרכה בעיתונות כיום, הוא מוסיף כבר ידוע לו כי הבנק פנה ללקוחות החברים בעמותה והדיע להם כי בכוונתו לבחון את תלונותיהם.\



מהבנק נמסר כי הטענות שהועלו חסרות שחר שמטרתן להפעיל לחץ ע"י לקוחות שלא נפגעו במעילה ולא מגיע להם כסף באמצעות עו"ד שמחפש לקוחות. עוד נמסר כי הבנק הגיע להסדרים מחוץ לכותלו של ביהמ"ש עם מרבית הלקוחות ועושה מאמץ להגיע להסדרים עם יתר הלקוחות שנפגעו במעילה. כמו כן ציינו בבנק כי בניגוד לטענת ריכטר, מלבד התביעה האחרונה כל ההסדרים עם הלקוחות שנפגעו במעילה הושגו מבלי שהוגשה כנגד הבנק תביעה משפטית ותוך בירור ענייני של כל מקרה.



גורמים בבנק המקורבים לפרשה אמרו היום כי דבריו של ריכטר בנוגע להצטרפותם של 20-30 לקוחות שנפגעו מהמעילה לעמותה, רחוקה מהמציאות וכי מספר הלקוחות שנפגעו מהמעילה מסתכם לכל היותר בכ-40-50 איש.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully