וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זרימת הנפט מעיראק לאחר המלחמה עשויה להתעכב עקב המתיחות במועצת הביטחון

סוכנויות הידיעות

11.4.2003 / 12:55

צרפת ורוסיה עשויות שלא להסכים להסרת הסנקציות שהוטלו על עיראק עד שלא יובטח חלקן בשיקום עיראק לאחר המלחמה



סאדם חוסיין אולי נעלם, לעת עתה לפחות, מעל המפה, אך ההגבלות הכלכליות שהטיל האו"ם על עיראק עדיין בתוקף, תוך שהן יוצרות תסבוכת דיפלומטית שעלולה לבלום את תוכניות ארה"ב לממן את שיקום עיראק בעזרת ההכנסות ממכירת הנפט שלה.



הסנקציות שהטיל האו"ם אינן יכולות להשתנות ללא אישור מועצת הביטחון, וכעת יוכלו צרפת ורוסיה - שבעבר הציעו להקל את ההגבלות על עיראק - להשתמש בזכות הווטו שלהן במועצת הביטחון ולהשאיר את הסנקציות כפי שהן, על מנת לאלץ את ואשינגטון לאפשר להן לתפוס חלק גדול יותר בהליך בנייתה מחדש של עיראק.



לדברי דיפלומט בכיר במועצת הביטחון, "הצרפתים איימו להשתמש בזכות הווטו שלהם (בהחלטות הנוגעות לשיקום עיראק) עוד לפני שהעם העיראקי שוחרר".



מועצת הביטחון של האו"ם הטילה את ההגבלות על עיראק כעונש על פלישתה לכוויית ב-1990, ומאז הן נשארו ללא שינוי במטרה ללחוץ על סאדם חוסיין לפרק את הנשק להשמדה המונית שברשותו. ב-1996 אישרה מועצת הביטחון את תוכנית "נפט תמורת מזון" על מנת להקל את השפעות ההגבלות על האוכלוסייה האזרחית בעיראק. כעת, ללא אישור מועצת הביטחון, ייתכן שלא יהיה ניתן לחדש את יצוא הנפט מעיראק. ב-3 ביוני יפוג תוקף תקנות מועצת הביטחון לגבי תוכנית מכירת הנפט, והיא לא תוכל להתחדש ללא אישור המועצה.



הקואליציה המובלת על ידי ארה"ב כבר איבטחה את שדות הנפט הענקיים בדרום עיראק, המספקים כ-60% מאספקת הנפט העיראקית - 2.5 מיליון חביות ביום, כ-3% מצריכת הנפט העולמית. כעת נראה כי כוחות הקואליציה קרובים לכיבוש שדות הנפט הגדולים שבאזור קירקוק. חברות הנדסה אזרחיות כבר נערכות בעקב הכוחות האמריקאיים לתיקון כל הנזקים בשדות. ואולם חברות הנפט עצמן ייאלצו להמתין לפתרון התסבוכת הדיפלומטית, על מנת מישהו יוסמך למכור להן את הנפט.



"ישנה בעיה דיפלומטית עם הנפט העיראקי", אמר שר הנפט של אלג'יר, שאקיב קהליל. "הרבה מים יזרמו מתחת לגשרי בגדאד לפני שהיא תיפתר". לדברי נשיא קרטל הנפט אופ"ק, עבדוללה חמד אל-עטיה, לא ברור מתי תחודש אספקת הנפט מעיראק.



צרפת ורוסיה מקוות להשיג השפעה כלשהי על מכירות הנפט העיראקי, אולי דרך החלטות מועצת הביטחון - לפחות עד שהמשטר העצמאי העיראקי יתבסס. הסדרים כאלה, אומרים דיפלומטים, ימנעו הסדרי מכירה בין המנצחים למנוצחים ויגדילו את הסבירות שגם חברות צרפתיות ורוסיות יוכלו להשתלב בשיקום עיראק.



לדברי דיפלומט המכיר מקרוב את ההנהגה הצרפתית, צרפת מסכימה כי יש להסיר את הסנקציות מעל עיראק, אך רק כאשר "עיראק תשלוט במשאביה בעצמה". "אם ארה"ב ובריטניה עומדות למכור את הנפט העיראקי", אומר בכיר באו"ם, "יש לוודא שההכנסות ישרתו את טובת העם העיראקי".



רוסיה, אומרים דיפלומטים, מעוניינת בכל מקרה בראש ובראשונה בהגנה על חוזי הנפט בהם השתלבה במסגרת התוכנית "נפט תמורת מזון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully