וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעקב ברזילי: השכר הגבוה ביותר

עמי גינזבורג

13.4.2003 / 7:53



יעקב ברזילי, בעל השליטה בחברת פידליטי גולד , שיאן השכר ל-2002, נמצא בראש טבלת השכר לגמרי במקרה. במקרה, משום שהרווחים המדהימים שרשמה החברה שבשליטתו נבעו כמעט כולם מהימורים מוצלחים על שערי מטבעות. לברזילי הלך קלף מצוין ב-2002 וההימור שלו על התחזקות היורו מול הדולר היה מוצלח ביותר.



במקרה, משום שפידליטי גולד היא חברה בורסאית רק על הנייר. בפועל, ברזילי מחזיק ב-92.5% ממניות החברה כך שמרבית הרווח שרשמה החברה - 72.4 מיליון שקל ב-2002, ממילא שייך לו. השכר שקיבל, בגובה של 14.9 מיליון שקל ב-2002, מרביתו כבונוס על הרווח, הוא שהקפיץ אותו לכותרות הראשיות; אבל בפועל חלקו ברווח של החברה מזכה אותו ב"שכר" גבוה הרבה יותר. ברזילי הוא גם הנהנה העיקרי מהדיווידנדים הנאים שחילקה פידליטי בארבע השנים האחרונות, שהסתכמו בכ-40 מיליון שקל.



ספקולנטים של מטבעות מעדיפים בדרך כלל לפעול הרחק מעין הציבור. ואמנם, לפני כשלוש שנים, כאשר החל ברזילי להרחיב את עסקי החברה לתחום המסחר במטבעות זרים, חוזים עתידיים ואופציות, הוא ניסה למחוק את פידליטי מהמסחר בהצעת רכש. ההצעה נכשלה, וה-7.5% שמחזיק הציבור בחברה מאפשרים הצצה נדירה לאחת החברות המוזרות ביותר בבורסה הישראלית.



מדובר בחברה, שעם חמישה או ששה עובדים, הצליחה לייצר רווח מדהים. הרווח של פידליטי הושג בזכות מיומנות בתחום ספציפי, וכנראה גם לא מעט מזל.



ברזילי (55) הוא בעל תואר ראשון בכלכלה ויחסי עבודה. בנו, רועי ברזילי, מועסק אף הוא בפידליטי.



את רוב דרכו העסקית עשה ברזילי בתחום הנדל"ן. בתחילת שנות ה-90 הוא השתלט יחד עם מלך חברות הבועה, יובל רן, על חברה בורסאית כושלת בשם ברטון, שנשלטה אז על ידי ברוך בעל טכסא. החברה, שנהפכה לימים לפידליטי גולד, קלטה חלק מעסקי הנדל"ן של ברזילי.



במקביל החל ברזילי לפתח את ה"תחביב" שלו - ספקולציות על שערי מטבעות בינלאומיים, עד שב-99' נהפך התחביב לעסק של ממש. באותה שנה הקים ברזילי בתוך פידליטי את חברת בינימינה שוקי הון, שבמסגרתה מתבצע חלק ניכר מהספקולציות הפיננסיות.



דווקא בתחום המסחר בשקל מול מטבעות זרים מעדיף ברזילי להסתייע במומחים מקומיים. תחילה גויס אלון פיין מבנק אגוד. פיין, שקיבל 9.9% ממניות בינימינה, פרש באוגוסט 2002. במקומו שכר ברזילי את מיכאל מרוז מבנק הפועלים.



גם מרוז נהנה משכר מכובד. דרך חברה שבבעלותו מקבל מרוז מבינימינה 10,000 דולר בחודש וכן מענק שנתי בגובה 15% מרווחיה של בינימינה לפני מס ולפני מענק.



איפה יהיה ברזילי בטבלה של השנה הבאה? קשה לדעת. אחרי הכל לכוכבים בשוק ההון יש נטייה לדעוך במהירות. ברזילי, אם מותר לנחש, יתקשה לשחזר את ההצלחה המדהימה של 2002.



מה שבטוח הוא שהזרקור שהופנה לעבר ברזילי בחודש שעבר עם פרסום נתוני שכרו לא יכבה במהירות. הביצועים של פידליטי גולד, שהיתה עד לפני חודש חברה אלמונית אפילו עבור שועלי שוק ההון הוותיקים, יזכו מעתה לניתוח דקדקני מדי רבעון.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully