וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק ההון מגיב לגזר דין צברי: הענשת הפעילים אינה מספיקה ויש לטפל בסביבה שאיפשרה להם לבצע את מעשיהם

גולן פרידנפלד

14.4.2003 / 13:13

מנהל השקעות: "בהתחשב בהרשעות בפסק דין צברי, גזר הדין עושה צחוק מהעבודה"; ערן גורן: "הבעיה במשפט צברי היא לא צורת הענישה, כי אם משך הזמן הרב שנדרש בכדי לסיים משפט מסוג זה"



"הבעיה במשפט אילון צברי היא בעיקר משך הזמן הרב שלקח לבית המשפט להביא את האחראים למשפט" - כך אומר היום ערן גורן, מנכ"ל בית ההשקעות של נשואה זנקס. "הציבור שנפגע מהפרשה נפגע לפני 10 שנים, והזמן שחלף מאז נחשפה הפרשה גרם ללא ספק לאיבוד אמון בשוק ההון", הוסיף גורן.



עם זאת, גורן מציין כי כל הגופים הפעילים בשוק ההון הפיקו במהלך השנים את הלקחים. "זה ברור שגנבים תמיד יהיו, אך הציבור חייב לדעת כי לפחות מערכת הביקורת והאכיפה - כפי שהיא באה לידי ביטוי בגזר הדין, קיימת. ההרתעה בגזר הדין במשפט צברי מופנית בעיקר אל ציבור המשקיעים, שיודע כי בית המשפט לא מקל בעונשם של מי שסרחו בשוק ההון". גורן הוסיף כי שוק ההון היום הרבה פחות ריכוזי מכפי שהיה בעבר, הסמכויות מתחלקות בין מספר רב יותר של אנשים - כך שחזרה על פרשת צברי היום נראית כמעט בלתי אפשרית.



מנהל השקעות בכיר באחד מבתי ההשקעות המובילים התייחס לגזר הדין, ומסר ל-TheMarker כי:
"גזר הדין של השופט מודריק עושה צחוק מהעבודה. מי שקורא את הכרעת הדין שניתנה לפני כחודש, במסגרתה השופט הרשיע את צברי בעבירות של לקיחת שוחד, מרמה, הפרת אמונים וקשירת קשר לביצוע פשע - לא מאמין שגזר הדין הוא כזה".



מנהל קרנות בכיר סבור מעט אחרת. "מקרים דוגמת מקרה אלון צברי סביר להניח שלא יתרחשו לאחר ישומו של חוק הייעוץ שלא היה קיים בשנת 1992, עת התרחשה הפרשה, כך שלהערכתי גזר הדין שניתן במשפט צברי מרתיע דיו - ביחד עם השיניים שניתנו למערכת השפיטה תחת חוק הייעוץ".



המנהל הוסיף ש"בשנת 1992 שוק ההון היה פרוץ לחלוטין, ולכן אירעו מקרים דוגמת מקרה צברי. אני לא חושב שגזר דין חמור יותר היה מביא להרתעה גדולה יותר, מכיוון שאת ההרתעה האמיתית קיבלו הפעילים בשוק ההון במהלך 10 השנים האחרונות - עם יישומו של חוק הייעוץ, והעונשים שהוא מטיל על מי שעובר עליו".



מנהל קרנות נוסף שהיה פעיל בשוק ההון עוד בשנת 1992, עת התרחשה הפרשה, טען היום כי פסק הדין שניתן לצברי הוא מרתיע כשלעצמו, אך בד בבד מערכת שוק ההון תיקנה את עצמה במהלך 10 השנים האחרונות. "כיום כל גוף גדול עורך בעצמו מערכת ביקורת מדוקדקת, שלא מאפשרת ביצוע פעולות דוגמת פעולותיו של צברי".



מנכ"ל משותף באחת מחברות הברוקרים הפרטיות בתל אביב מציין כי העונש שקיבל צברי הולם את המעשים שביצע. לדבריו, הפעולות שביצע צברי היו חריגות ולכן נדרש עונש חריג, שבאמצעותו שולח בית המשפט איתות לשוק ההון, כי הוא רואה בחומרה עבירות אלו של הרצת מניות ותיאום עסקות. עם זאת, הוא טוען שהענשת הפעילים איננה מספיקה ויש לטפל בסביבה שאיפשרה להם לבצע את המהלכים האמורים - קרי הריכוזיות הגבוהה שבידי הבנקים הגדולים. "לא יכול להיות מצב בשוק נורמלי, ש-3 חבר'ה שמנהלים כסף בבנקים יקבעו מה יקרה בבורסה. נושא זה לא טופל עד היום בצורה רצינית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully