וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפויה האטה בקצב העברת מנויים בכבלים לשידור הדיגיטלי

ערן גבאי

15.4.2003 / 14:56

קרוב ל-60% ממנויי הכבלים מחזיקים בממיר דיגיטלי; בכבלים טוענים כי הקצב הוא פונקציה של סבסוד הממירים, ואין כוונה להיגרר אחרי YES במבצעי סבסוד

ברבעון הרביעי של 2002 חלה האטה בקצב העברת המנויים בכבלים לשיטת השידור הדיגיטלית. בכיר בכבלים מאשר כי קצב העברת המנויים צפוי לרדת, אך טוען כי הוא ימשיך להסתכם בכמה אלפי מנויים בחודש. לטענת הבכיר, הקצב הוא פונקציה של סבסוד הממירים, ובכבלים, בכל מקרה, לא מתכוונים להיכנס למבצעי סבסוד הדומים לאלה של חברת הלוויין.

חברות הכבלים, כמו גם חברת הלוויין, עברו, למעשה, למודל גבייה משתנה עבור ערוצי התוכן, כשמחיר חבילת הבסיס של חברות הכבלים מפוקח ונותר קבוע על כ-160 שקל, אך עבור חבילות הערוצים האחרות גובות החברות תעריפים משתנים התלויים במבצעים - ומחירים אלה אינם מפוקחים על ידי המועצה לשידורי כבלים ולוויין.

ההערכה היא כי המעבר של החברות למודל גבייה משתנה עבור תוכן מקטין את הדחף של החברות להמשיך ולהעביר מנויים לחיבור הדיגיטלי באותו קצב שאיפיין אותם עד כה, שכן העברת לקוחות לשירות הדיגיטלי והוספת ערוצים לחיוב בשיטת חבילות הערוצים מגדילים את שיעור ההוצאות בטווח הקצר.

הוצאות התוכן של חברות הכבלים וחברת הלוויין גדלו פי שלושה מאז חתימת חוזי התוכן עם ספקי התוכן האמריקאיים הגדולים (המייג'ורס) בקיץ 1999. בשנה האחרונה החלו המנכ"ל המיועד של חברת הכבלים הממוזגת, רם בלינקוב, ונאמן תבל, צבי יוכמן, לפעול לפתיחת הסכמי תוכן עם ספקי התוכן הגדולים בעולם.

חלק מתוצאות המאמצים של השניים כבר החלו להתבטא בתוצאות חברות הכבלים ברבעון הרביעי של 2002, שחלק מהשיפור בשורות הדו"ח מיוחס לפתיחת הסכם התוכן עם פוקס. חוזי התוכן הגדולים נחתמו במקור עד שנת 2004. כיום מהוות הוצאות התוכן עדיין כ-50% מסך ההכנסות של חברות הכבלים.

כמו כן, מנוי דיגיטלי חדש בכבלים היום, לאחר שהחברות העבירו קרוב ל-60% ממנוייהן לשידור הדיגיטלי תוך סבסוד ממירים גבוה, כדאי הרבה פחות. חברות הכבלים מסבסדות יותר ממחצית משווי הממיר הדיגיטלי, והן אינן מעוניינות לעודד רכישת מספר ממירים רב מלקוח בודד, בזמן שרמת ההכנסה החודשית ממנו קבועה.

סיבה נוספת שעשויה להסביר את הכוונה להאט בקצב העברת המנויים לשידור הדיגיטלי היא העובדה שפרטי הסכם המיזוג בין שלוש חברות הכבלים כבר סוכמו, ובכללם גם נוסחת חלוקת השליטה בחברה הממוזגת כנגזרת ממספר המנויים של כל חברה.

מאחר שההכנסה הממוצעת למנוי (ARPU) של מנוי דיגיטלי בכבלים גבוהה בכ-20% מההכנסה המתקבלת ממנוי אנלוגי, הוחלט בתחילה בין בעלי המניות בכבלים כי חלוקת נתח השליטה העתידית בחברה הממוזגת יהיה פונקציה של מספר המנויים הדיגיטליים של כל חברה.

מאוחר יותר החליטו הצדדים שמספר המנויים הכולל של כל חברה ומספר המנויים על שירות האינטרנט המהיר יילקחו בחשבון לצורך קביעת היקף ההחזקות בחברה הממוזגת.

במהלך 2002 נמנעו חברות הכבלים מלאפשר ללקוחות פרטיים לרכוש יותר משני ממירים דיגיטליים, ולקוחות רבים שרצו להחליף ממיר אנלוגי נוסף בממיר דיגיטלי נענו בשלילה בטענה שאזלו הממירים הדיגיטליים שבמלאי.

חברות הכבלים חזרו לרכוש ממירים החל מאוקטובר 2002 כחלק מהיערכותן להמשך הגידול במספר המנויים הדיגיטליים שלהן בתחרות מול חברת הלוויין, ולנוכח התחייבותן לרכישת ממירים בפני משרד התקשורת.

לאחרונה דיווחנו שמתב התחייבה בפני משרד התקשורת לספק למנוייה כ-60 אלף ממירים דיגיטליים במהלך 2003, בהשוואה לכ-70 אלף ב-2002 ולכ-100 אלף ממירים ב-2001. במתב לא ירכשו השנה ממירים נוספים מעבר לחובה זו. עלות רכישת ממיר לחברת כבלים נאמדת בכ-130 דולר, עלות הממחישה את היקף הסיבסוד הנדרש מהחברות במחיר הממיר.

נכון לחודש פברואר השנה, דיווחה מתב שהיא סיפקה למנוייה כ-180 אלף ממירים דיגיטליים. מספר המנויים הדיגיטליים של מתב נכון לסוף 2002 נאמד, על פי הערכות, בכ-160 אלף, מתוך כ-275 אלף מנויי החברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully