וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמק הסיליקון לא מתאושש

סן חוזה מרקיורי

15.4.2003 / 21:43

העמק עדיין ממתין להתאוששות המיוחלת, אך ישנם אנליסטים שאומרים כי צריך להתחיל להתרגל למצב



מאת דיוויד סילווסטר



עמק הסיליקון מקווה זה שלוש שנים לשוב ולהתרומם, אך העמק והחברות הבורסאיות הגדולות ביותר בו עדיין ממתינים להתאוששות המיוחלת. תתחילו להתרגל למצב, אומרים האנליסטים היותר פסימיים בעמק.



"אנו צפויים לעשור של קונסולידציה והתעדכנות", אמר ג'פרי מור, שותף בחברת השיווק צ'אסם גרופ. "אנשים צריכים להתאים את הציפיות שלהם למצב".



רק בשבוע שעבר העריך מנכ"ל אורקל, לארי אליסון, כי "זהו הסוף של עמק הסיליקון כפי שאנו מכירים אותו", לנוכח התבגרות תעשיית המחשבים.



ייתכן כי טענתו מעט מוגזמת, אך עמק הסיליקון נמצא בבירור בתקופה של הפסדים.



150 החברות הגדולות בעמק הסיליקון הפסידו מיליארדי דולרים על רקע נפילה חסרת תקדים בת שנתיים במכירות ציוד הטכנולוגיה.







הרשימה השנתית שעורך "מרקורי ניוז" של 150 החברות הבורסאיות הגדולות של עמק הסיליקון מראה כי במהלך ארבעה הרבעונים האחרונים 150 החברות הפסידו 18.4 מיליארד דולר על מכירות של 265.4 מיליארד דולר. בשנה הקודמת הסתכמו הפסדי 150 החברות ב-89.8 מיליארד דולר על מכירות של 251.5 מיליארד דולר. ללא שני מיזוגי הענק - רכישת קומפאק על ידי היולט פקארד ורכישת SCI על ידי סאנמינה - המכירות בשנתיים אלה למעשה התכווצו.



משמעות הדבר היא כי לקוחות הטכנולוגיה שרכשו ציוד אינטרנט, תוכנות, מחשבים ושבבים מעמק הסיליקון נהנו מעסקה מצוינת בשנת 2002. הם שילמו 93.07 דולר עבור מוצרים ושירותים שעלות הייצור שלהם היא 100 דולר.



עבור העמק שהורגל להיפר-צמיחה, שלוש השנים האחרונות היו קשות עד כאב.



דן ניילס, אנליסט טכנולוגיה של ליהמן ברדרס, הזהיר כי כל התאוששות שתירשם בהמשך השנה צפויה להיות הדרגתית ותהיה תלויה במידה רבה במהירות שבה יסתיים הסיפור בעיראק.



תחזיות חוקרי השוק מדברות על צמיחה מזערית של 3%-5% בהשקעות בטכנולוגיית מידע השנה, הרבה פחות מהממוצע הרב שנתי.







במקרה של התאוששות מהירה בכלכלת הטכנולוגיה, הגידול במכירות צפוי לגרור זינוק חד ברווחים משום שהקיצוץ בהוצאות היה כה עמוק. אך עובדה זו אינה פותרת את הבעיה כי עדיין ישנן יותר מדי חברות טכנולוגיה שמתחרות על פחות מדי לקוחות.



למעלה ממחצית החברות ברשימת ה-150 - 79 בסך הכל - מפסידות כסף, ורבות שורפות מזומנים כדי לשמור על עסקיהן.



במקביל, ברוח הדרוויניזם, החברות החזקות ביותר - במיוחד אינטל וסיסקו - הולכות ומתחזקות, בעוד החלשות מפגרות מאחור.



זו השנה השנייה בה מתכווצות המכירות של עמק הסיליקון



בעמק הסיליקון הולך והופך לקשה יותר - באופן יוצא מגדר הרגיל - לדעת מה בדיוק קורה ל-150 החברות הגדולות. אם מקלפים חלק מהשינויים המבניים, כמו מיזוגים גדולים ומחיקות גדולות, מגלים שלמעשה המצב גרוע עוד יותר ממה שנראה:



* שני מיזוגי הענק הגדילו את מכירות החברות הגדולות ביותר בשנת 2002. על פני השטח, הדבר יצר רושם שמכירות 150 החברות גדלו בפחות מ-1% בשנת 2002 - השנה שבה הצליחה HP להתמזג עם קומפאק; וסאנמינה שילבה תוצאות עם SCI.



עם זאת, אם שתי החברות הממוזגות אינן נכללות ברשימת ה-150, 148 החברות הנותרות רשמו נפילה כוללת של 4% במכירותיהן בשנה שעברה. זו השנה השנייה בה מתכווצות המכירות של עמק הסיליקון, דבר שלא קרה מעולם במהלך כ-15 שנים שבהן מתפרסמת רשימת ה-150.



* מצב הרווחים מעורפל. קודם כל, אינטל וסיסקו ביחד אחראיות ל-6.2 מיליארד דולר ברווח נקי בשנת 2002, ומקזזות בכך רבע מההפסדים של 148 החברות הנותרות ברשימה. שנית - סאן מיקרוסיסטמס, סולקטרון וסאנמינה-SCI - רשמו מחיקות בסכום כולל של 7.9 מיליארד דולר, אשר מהוות כמעט מחצית מסך כל ההפסדים של החברות ברשימת ה-150 בשנת 2002.



* חברות קטנות יותר ניצבות בפני תנאים קשים יותר מאשר מקבילותיהן הגדולות יותר. ניתן לראות זאת כך: הוציאו של HP ואת סאנמינה-SCI מהרשימה, וחלקו את 148 החברות הנותרות ל-74 החברות הגדולות ול-74 החברות הקטנות.



מכירות החברות הקטנות רשמו ירידה חדה יותר מאשר אלה של החברות הגדולות. למעשה, המכירות של 74 החברות הגדולות נפלו ב-3.8% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת, בעוד המכירות הכוללות של 74 החברות הקטנות צנחו ב-6.5%.



התוצאות בשורה התחתונה אף הן היו גרועות יותר: 74 החברות הגדולות הפסידו כ-5.55 דולר על כל מכירה של מוצרים בשווי 100 דולר. אך 74 החברות הקטנות הפסידו 41.25 דולר על כל מכירה בהיקף של 100 דולר.



* בנוסף לכך המשקיעים נפטרו ממניות של חברות רשימת ה-150. השווי שוק הכולל של החברות ברשימה נפל ב-35% ל-601.1 מיליארד דולר בין מארס 2002 למארס 2003 - נפילה חדה יותר מהירידה של 28% שרשם מדד הנאסד"ק בתקופה האמורה.



מה צופנת שנת 2003 לכלכלת הטכנולוגיה? מרבית התחזיות מדברות על צמיחה מתונה. התחזיות היותר אופטימיות לשנה הנוכחית כבר נחתכו. VLSI ריסרץ' העריכה כי שוק המוליכים למחצה העולמי צפוי לרשום צמיחה של 20% השנה, אולם כעת עומדת התחזית שלה על כמחצית מכך.



באשר למגזר טכנולוגיית המידע כולו, צופה IDC גידול של 2.3% בהשקעות בשנת 2003, וצמיחה של 6% בשנה הבאה. שיעור הצמיחה הגבוה ביותר צפוי להירשם בענפי התוכנה, השירותים ומחשבי כף יד. שיעור הצמיחה הנמוך ביותר צפוי בשוק שרתי המחשבים בגודל בינוני ובשוק תחנות העבודה המסורתיות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully