וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתדרות: לקצץ השכר ב-6% ולהפחית 2.5 שעות עבודה בשבוע

חיים ביאור

21.4.2003 / 7:33

רכלבסקי: "הצעת ההסתדרות ראויה לבדיקה, אם כי יש לציין כי היא הועלתה באופן לא פורמלי"; היום יתחדש המו"מ על התוכנית הכלכלית שמנהל הצוות המקצועי



ההסתדרות הציעה הפחתה של 6% בשכר עובדי המגזר הציבורי בתמורה להפחתה של 2.5 שעות עבודה שבועיות במגזר זה.



הצעת הסתדרות עלתה בדיונים על התוכנית הכלכלית של הממשלה. בראש הצוות המנהל את הדיונים עומדים הממונה על השכר באוצר יובל רכלבסקי ויו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות שלמה שני. נציגי ההסתדרות העריכו שיישום ההצעה יאפשר קיצוץ של כמיליארד שקל בתקציב המדינה.



כיום, שבוע העבודה במשרדי הממשלה הוא בן 42.5 שעות, חמישה ימים בשבוע. 2.5 שעות מהוות אם כן כ-6% משבוע העבודה במגזר. עם זאת, חלק מעובדי המגזר הציבורי, כגון אחיות בתי החולים ועובדים סוציאלים במערכת הבריאות מועסקים רק 39-36 שעות בשבוע, בעוד המורים והגננות מועסקים 30-24 שעות בשבוע. בהסתדרות מודים שהפחתת שעות העבודה לגבי עובדים אלה - בעייתית.



השר במשרד האוצר, מאיר שטרית, אמר אמש בתגובה כי הצעת ההסתדרות חיובית "ומעידה על כך שההסתדרות, שבעצמה מקצצת בימים אלה בשכר עובדיה, מבינה את הצורך בהפחתת שכר במגזר הציבורי". שטרית אמר כי בכל מקרה, הפחתת השכר שמתכנן האוצר לא תכלול את הרכיבים הסוציאליים וההפרשה לפנסיה.



עוד אמר שטרית כי "נציגי ההסתדרות מבינים את הצורך בסגירה או מיזוג של יחידות בשירות המדינה, שפירושו פיטורי עובדים, אם כי נכון שכל ההבנות הללו עדיין לא הועלו על הכתב - והזמן להפעלת התוכנית הכלכלית דוחק".



רכלבסקי אמר אמש: "הצעת ההסתדרות ראויה לבדיקה, אם כי יש לציין כי היא הועלתה באופן לא פורמלי". עם זאת הוא העריך כי ניתן יהיה ליישם את ההצעה לגבי כ-20% מעובדי המגזר הציבורי בלבד, ולכן החיסכון התקציבי שיושג הוא כחצי מיליארד שקל "או מעט יותר".



לדבריו, לא ניתן יהיה להפחית את מספר שעות העבודה של חלק מעובדי התעשיות הביטחוניות ומשרד הביטחון ושל חלק מעובדי הרשויות המקומיות, כגון עובדי התברואה. "ההצעה ישימה בעיקר לגבי הפקידים במשרדי הממשלה, ברשויות המקומיות ובתאגידים הציבוריים", אמר.



רכלבסקי אמר עוד כי עיקר חששו הוא שהפחתת שעות העבודה במגזר הציבורי - גם אם לגבי חלק מהעובדים בלבד - תגרום ללחץ מצד עובדי המגזר הפרטי-עסקי להפחתת שעות העבודה שלהם, בלא קיצוץ מקביל בשכרם, דבר שיחריף את יחסי העבודה במגזר זה, שבשנים האחרונות היו יציבים. ואכן נשיא התאחדות התעשיינים, עודד טירה, ונשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, הודיעו לאוצר ולהסתדרות על התנגדותם להפחתת שעות העבודה במגזר הציבורי בתמורה לקיצוץ בשכר.



בדיונים בין ההסתדרות לאוצר הציע רכלבסקי להפחית ב-5% את שיעור ההפרשה של המעסיקים והעובדים לקרנות ההשתלמות של העובדים, אך לא פירט כיצד תתחלק ההפחתה ביניהם. במרבית קרנות ההשתלמות המעסיק מפריש סכום השווה ל-7.5% מהשכר, בעוד העובד מפריש 2.5% ממנו. ואולם נציגי ההסתדרות דחו את הצעת רכלבסקי בלא שנימקו זאת. מקורבים למו"מ מעריכים כי בהסתדרות חששו מתגובה קשה של הוועדים החזקים, המייצגים את רוב העובדים הנהנים מקרן ההשתלמות.



היום יתחדש המו"מ על התוכנית הכלכלית שמנהל הצוות המקצועי בראשות רכלבסקי ושני.



פגישתם של השר שטרית ויו"ר ההסתדרות, ח"כ עמיר פרץ, הסתיימה אתמול בלא התקדמות משמעותית. הפגישה החלה בארבע עיניים ובהמשך הצטרפו אליה החשב הכללי באוצר, ניר גלעד, שני ויו"ר האגף לכלכלה ולחברה בהסתדרות, אפרים זילוני. בפגישה הציגו ראשי ההסתדרות את הצעותיהם החלופיות לתוכנית הכלכלית של הממשלה. במרכז ההצעות: הטלת מלווה חובה ("איגרת חברתית") על כלל האזרחים בשיעור 2% מההכנסה או מהשכר; דחיית הרפורמה במס בשנה אחת לינואר 2004, דחיית הקביעה של תקרה לתשלומים לביטוח הלאומי לזמן בלתי מוגבל, ביטול או דחייה של החלק השני של תוספת היוקר שאמור להיות משולם בינואר 2004 והעמקת המאבק בהון השחור. שני הצדדים הגדירו את הפגישה כ"עניינית" והוסיפו כי היא "התנהלה באווירה טובה".



שטרית הצהיר בפגישה כי האוצר מתכוון להביא לחקיקה בכנסת, לפחות בשלב הראשון, רק את החלקים בתוכנית הכלכלית שאינם נוגעים לפיטורי עובדים במגזר הציבורי וקיצוץ בשכר הנותרים.



ואולם בכירים באוצר הודיעו אמש, בניגוד לדברי שטרית, שאם עד מוצאי החג ולכל היותר עד מוצאי שבת לא תושג הסכמה עם ההסתדרות, התוכנית הכלכלית כולה תובא לחקיקה בכנסת בשבוע הבא.



על כך הגיבו אמש בהסתדרות: "האוצר מדבר כגוף דו-ראשי, כאילו לפנינו שני שרי אוצר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully