וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצקי: המצרים ניתקו מגע בעניין אספקת גז טבעי לישראל

עמירם כהן

21.4.2003 / 8:24

בעבר רמזו המצרים כי אם תרכוש ישראל גז טבעי פלשתיני מעזה, יהיה להם קל למכור גז טבעי לישראל; ים תטיס תחפש נפט וגז 50 ק"מ מחוף אשדוד



המצרים ניתקו בחודשים האחרונים כל מגע עם משרד התשתיות בעניין התחייבותם לספק גז טבעי לישראל - כך גילה אתמול שר התשתיות, יוסף פריצקי. המצרים התחייבו לספק לישראל עד 7 מיליארד מ"ק גז טבעי לשנה באמצעות חברת הצינור הישראלית-מצרית EMG, שחברת מרחב בבעלות יוסי מימן שותפה בה.



בעבר הבהירו המצרים במגעים לא רשמיים עם גופים ממשלתיים ישראליים כי אם תרכוש ישראל גז טבעי פלשתיני מעזה, יהיה להם קל יותר לעמוד בהתחייבותם למכור גז טבעי לישראל.



שרון ופריצקי ייפגשו בשבוע הבא לדון במחלוקת ביניהם על רכישת גז פלשתיני מעזה באמצעות חברת האנרגיה הבינלאומית בריטיש גז (BG). בריטיש גז מחזיקה בזיכיון להפקת הגז הפלשתיני, ופריצקי סבור כי עליה להיות ספקית גז שנייה למשק הישראלי, מכיוון שעתודות הגז הטבעי של ספקי הגז המקומיים אינן מספיקות.



שרון סבור כי אספקת גז פלשתיני אינה מעשית כל עוד לא הושג הסדר מדיני בין ישראל לפלשתינאים. לדעתו, מכיוון שהשגת הסדר עשויה להימשך כמה שנים, אספקת גז פלשתיני מעזה באמצעות BG אינה עומדת על סדר היום של ממשלת ישראל. שרון אמר את הדברים בפגישה סגורה שקיים לפני שבועיים וחצי עם ראשי ספקית הגז הישראלית ים תטיס, חברת החשמל ושר התשתיות.



דובר משרד התשתיות אמר כי פריצקי סבור שזה הזמן הנכון לקשור קשר מסחרי עם הפלשתינאים לאספקת גז טבעי, כאמצעי מצוין לנרמול היחסים אתם. לדבריו, בניגוד לכמה פרסומים, שיתוף הפעולה בין ראש הממשלה לשר התשתיות מלא ויחסי העבודה ביניהם מצוינים.



מקורות במשק הגז הטבעי אמרו כי לפני תשעה חודשים פנה מימן ל-BG והציע כי יוותר על אספקת גז מצרי לישראל בתמורה לקבלת 35% מהזכויות במאגר הגז "מרין" של BG בעזה.



BG הסכימה למסור למימן 10% בלבד מהזכויות במאגר תמורת ויתורו על אספקת גז מצרי, והעסקה לא יצאה לפועל. לדברי המקורות, אילו הצליח המהלך שיזם מימן, היתה נותרת BG בעלת הפוטנציאל להיות הספק השני היחיד.



בתגובה לכך מסרה חברת מרחב כי מימן לא ויתר ואין לו כל כוונה לוותר על ההסכם עם מצרים, וגם אין זה גם מסמכותו לוותר עליו. חברת מרחב הדגישה בהודעתה כי ממשלת מצרים חזרה ואישרה בפני כל הגופים המוסמכים בישראל כי התחייבותה לספק גז טבעי לישראל תקפה.



מקורות המקורבים לחברת מרחב אישרו כי בעבר הציעה EMG באמצעות חברת מרחב לשלב בין אספקת הגז מעזה לבין אספקת הגז המצרי, במטרה להקל על המצרים לספק גז לישראל. המקורות הוסיפו כי כל הגופים הרלוונטיים בישראל רואים בגז המצרי גיבוי אסטרטגי לישראל בתחום אספקת הגז, לנוכח הכמויות המצומצמות של גז טבעי שים תטיס בים הישראלי ו-BG בעזה יכולות להבטיח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully