וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלמה מעוז אופטימי: "הפקק ממנו סבל השוק המקומי מאז ה-11 בספטמבר השתחרר"

אמיר טייג

21.4.2003 / 12:44

"המעבר לצמיחה אינה צפויה ליצור לחצים אינפלציונים", אומר הכלכלן הראשי של נשואה זנקס; מנמיך תחזית מדדי אפריל ומאי למינוס 0.4% ומעלה את תחזית הצמיחה ב-2003 ל-0.9% עד 1.2%



"הפקק ממנו סבל השוק מקומי מאז ה-11 בספטמבר השתחרר. התעוררות השוק ומעבר לצמיחה אינה צפויה ליצור לחצים אינפלציוניים", כך מעריך שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של נשואה זנקס. "המשק לא ממצה את פוטנציאל הייצור שלו, ניתן להעלות את התמ"ג ללא לחצים אינפלציוניים", אומר מעוז ומציין כי בעקבות ההתפתחויות בעולם ובישראל הוא עומד להעלות במעט את תחזית הצמיחה שלו לשנת 2003 לרמה של 0.9% עד 1.2%.



יש לציין כי תחזית הצמיחה של מעוז היא מעט אופטימית ביחס לתחזיות של מרבית הכלכלנים ואף של בנק ישראל הצופה צמיחה נמוכה יותר או אפסית ב-2003. אך מעוז אינו מוטרד מתחזיותיו, שאינן במסגרת הקונצנזוס ומפרסם היום כי להערכתו מדדי המחירים לצרכן באפריל ובמאי צפויים להיות שליליים שניהם ולרדת ב-0.4% כל אחד. מעוז מעריך כי האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים תעמוד על מינוס 0.5%. הערכה זו היא חריגה יחסית, מאחר שמרבית הכלכלנים מעריכים כי באפריל ומאי צפויים מדדים חיוביים וכן האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים אינה צפויה להיות שלילית.



מעוז חוזר על ההצהרה שהוציא כבר לפני כמעט 10 חודשים, כי "אין אינפלציה של ביקושים בישראל" ומציין מספר גורמים המחזקים את עמדתו זו. בחישוב שנתי, כמות הכסף במשק הישראלי ירדה בכ-3.7% בחודש מארס. ירידה זו נובעת על פי הערכת מעוז מגיוסי יתר של הממשלה מתחילת השנה. "כמות הכסף תמשיך לרדת מאחר שהממשלה תמשיך לספוג כספים מהציבור גם ברבעון השני של השנה", מעריך מעוז.
הגורם השני שמדכה את האינפלציה על פי מעוז הוא מחירי הנפט. "עודף התפוקה בעולם לאחר פתרון העימות בעיראק צפוי להמשיך לגרום לירידה של מחירי הנפט עד רמה של 18 דולר לחבית". ירידה זו תוזיל את עליות האנרגיה ותחבורה, מציין מעוז.



עוד צופה מעוז כי בחודשים האחרונים חלה "שבירה" במחירי שכר הדירה. תהליך הירידה במחירי שכר הדירה הוא הדרגתי. "בתחילת המיתון אנשים הפסיקו לרכוש דירות ונשארו בדירות שכורות וכך לא נפגע הביקוש לדירות להשכרה. בשלב מאוחר יותר של המיתון גם שכר הדירה נפגע בעקבות ירידת ההכנסה של האזרחים", אומר מעוז המעריך כי שלב זה הגיע, ולפיכך בתקופה הקרובה נראה ירידה במחירי שכר הדירה. מלבד מגמה זו, מציין מעוז את הייסוף בשקל אשר מקטין את עליות השכירות השקליים. לסיכום, מעוז צופה ירידת מחירים במרבית סעיפי המדד: תחבורה, אנרגיה, ביטוח, מזון, ריהוט ושכר דירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully