וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגפת ה-SARS מאיימת לחנוק את כלכלת אסיה

רונן סרברניק

21.4.2003 / 18:35

בעוד הולך ומאמיר מספר הקורבנות של הדלקת הנגיפית בדרכי הנשימה הולכים ומצטברים סימנים שעל אף המיקום המצומצם יחסית של המגפה, השלכותיה יהיו גלובליות * שני ישראלים נוספים אושפזו בחשד ל-SARS * מחפשים חיסון ל-SARS * דמאטק תספק מערכות למעקב אחר מיקום חולים בנגיף



בעוד הולך ומאמיר מספר הקורבנות של הדלקת הנגיפית בדרכי הנשימה (SARS) הולכים ומצטברים סימנים שעל אף המיקום המצומצם יחסית של המגפה, השלכותיה יהיו גלובליות.



על מחלת ה-SARS - Severe Acute Respiratory Syndrome - דווח לראשונה ב-16 בנובמבר. עד ה-19 באפריל דווח לארגון הבריאות העולמי (WHO) על 3,547 מקרים, מתוכם 182 מקרי מוות - שיעור תמותה של 5.1%. אולם ישנן הערכות כי בסין הגיע היקף התופעה לממדים רחבים בהרבה מהמדווח, וכי ממשלת סין עושה מאמצים להסתיר את חומרת המצב. רובם המכריע של המקרים היה בסין והונג קונג. מאות מקרים דווחו בסינגפור, קנדה וארה"ב. אירועים בודדים נתגלו באירופה ודרום אמריקה.



ארגון הבריאות העולמי הודיע ביום רביעי רשמית כי זוהה הגורם לדלקת בדרכי הנשימה. מדובר בנגיף ממשפחת "קורונה" (corona virus) ? אשר לא היה מוכר עד כה אצל בעלי חיים או בני אדם. הארגון ציין שיתוף פעולה מזהיר בין 13 מעבדות ברחבי העולם לבין משרדי הבריאות השונים.



מגפת ה-SARS - תסמונת כשל נשימתי חמור - מאיימת לחנוק את כלכלתה המשגשגת יחסית של אסיה. כך, לדוגמה, מעריך ג'יי.פי מורגן כי כלכלת הונג קונג תאבד חצי אחוז (!) מהתוצר שלה מדי חודש, בשל פגיעה בתיירות ובהשקעות פרטיות.



כלכלות אסיה צפויות להידבק



אך הונג קונג אינה היחידה. ראש ממשלת סינגפור אמר ביום ראשון כי מדינתו עומדת ככל הנראה בפני המשבר הגדול ביותר ב-37 שנות קיומה בשל התפשטות המחלה. הוא העריך את העלות הכלכלית של התפשטות המגפה במדינה בכ-1.5 מיליארד דולר של תוצר. סינגפור כבר הורידה את תחזית הצמיחה שלה בעקבות המגפה.



סוכנויות האשראי הזהירו כי כלכלת סין, אשר צמחה ב-9% ברבעון הראשון של 2003, צפויה להיפגע קשות, ואף במידה רבה יותר מהמלחמה בעיראק. סוכנות S&P הזהירה כי השפעותיו קצרות הטווח של הוירוס עלולות לכלול נפילה במצב המזומנים של חברות רבות, ולא רק בתחום התיירות, שהיא גורם מרכזי בהכנסות עבור סין, ובטיפוח יתרות המט"ח הגדולות שלה, המסייעות ליציבותה.



מעבר לפגיעה בתיירות, מאיים הווירוס על תעשיית הטכנולוגיה המתפתחת של סין. מחוז גואנגדונג האמור הוא אחד ממרכזי התעשייה הפורחים של סין. שלטונות סין השקיעו בערים דונגואן ושנזן, והפכו אותן למרכזי ייצור והנדסה עבור חברות זרות - החל בטייוואן ועד ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות. ה-SARS מאיים להבריח את המשקיעים הזרים, פיסית ופיננסית, מגואנגדונג ומרכזי תעשייה כמו צ'ונגקינג.



הסימפטומים החמורים הופיעו בהונג קונג



אך הונג קונג היא הנפגעת הגדולה מכולן. חברות התעופה, ובראשן קתאי פסיפיק, חברת התעופה היוקרתית של הונג קונג, הן הנפגעות הראשונות אך לא היחידות. קתאי, שפירסמה ביום שישי אזהרת רווח, הכחישה בתחילת השבוע דיווחים לפיהן היא מתכננת להשבית כליל את פעילותה בחודש הבא בגלל מגפת ה-SARS.



הונג קונג סובלת היום משיא של פשיטות רגל, אבטלה גבוהה, דפלציה ונפילה קשה בשוק הנדל"ן, שנמשכת מאז 1997. בשלושת השבועות האחרונים קרסו המכירות הקמעונאיות באי, בו יושב ריכוז גבוה של עשירי אסיה, ב-50%. מספר ההגעות של תיירים נפל בכ-35%, ומספר ההזמנות נפל ב-80%. סוכנויות דירוג האשראי הורידו את תחזיות האשראי של חברות פיתוח הנדל"ן באי. בנוסף לאיבוד חצי אחוז מהתמ"ג מדי חודש, צפוי המשבר להקפיץ את האבטלה ב-0.3% בהונג קונג, שבשנת 2002 הגיעה ל-7.5%.



אסיה כולה, שהיתה אמורה להיות קטר הצמיחה העולמי השנה, עלולה לאבד אחוז שלם מהצמיחה שלה הקיץ, מזהירים כלכלנים. הקטר המקרטע, בתורו, ימשוך אחריו את קרונות הכלכלה האמריקאית והאירופית לאט משמקווים הכלכלנים. סין ושכנותיה הן אמנם יצואניות גדולות, אולם בשנה האחרונה הפכו ליבואניות ענק. הקיפאון בפעילות הכלכלית והצרכנית בהונג קונג ובסין היבשתית עלולים לכרסם ביצוא ממדינות המערב, בפעילות היצרנית של חברות התעשייה הגדולות.



בסוף השבוע האחרון הזהירה ענקית המדיה וולט דיסני כי וירוס ה-SARS והשפעותיו עלולים לפגוע קשות בעסקים בפארקי השעשועים שלה. אי הוודאות הסובבת את המחלה הזו עלולה לתרום למשבר של ענף התיירות - ולפגיעה באתרי הנופש והשעשועים של החברה. הפחד, כמו הוירוס, הוא מדבק, ונופשים, תיירים ואנשי עסקים ברחבי העולם כולו ביטלו נסיעות ופעילויות כלכליות. ענקית השבבים אינטל ביטלה בחודש שעבר שניים מהכנסים הגדולים ביותר בתחום תעשיית המחשבים - אחד בטייוואן ואחד בסין - שהיו אמורים להתקיים באפריל.



חזון מטיל אימה זה של מגפה המכרסמת בבריאותה של הכלכלה העולמית כבר מתגשם לאיטו על רקע סיום המלחמה בעיראק. מומחים אומרים שנגיף ה-SARS נמצא איתנו לתמיד, ושבטווח הארוך נלמד לחיות איתו. בינתיים הוא צפוי להפיל חלל כמה חברות תעופה ותיירות, ולהעמיק את ההאטה הגלובלית.
צרת רבים חצי נחמה



בדומה להיסטריית הניילונים ומסכות האב"כ לפני המלחמה עם עיראק, ישנם אלו אשר גוזרים את הקופון של מגפת ה-SARS. החברה הישראלית דמאטק הודיעה בשבוע שעבר על חוזה ראשון בסינגפור עם משרד הבריאות של סינגפור. בסינגפור ייעזרו במכשירים של דמאטק, שמיועדים לרוב למעקב אחר עבריינים הנמצאים במעצר בית, כדי לעקוב אחר החולים במחלת ה-SARS. נשאי הנגיף אמורים להישאר בהסגר בביתם במשך 10 ימים לפחות כדי לא להדביק אחרים. ריבוי נשאי הנגיף בסינגפור הפך את המעקב אחריהם לאתגר מהותי בעבור הרשויות הממשלתיות במדינה. המניה זינקה ב-14% בבורסת לונדון.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully