וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתדרות מוכנה לפיטורים ולקיצוצי שכר באל על

זוהר בלומנקרנץ

22.4.2003 / 7:22

הפרטת חברת התעופה עשויה להידחות בשנתיים; ההסתדרות מתנגדת לתוכנית האוצר לפרק את אל על ולהעביר עובדי תחזוקה לתע"א



ההסתדרות ונציגות עובדי אל על מוכנות לצמצום מצבת כוח האדם של החברה, לצעדי התייעלות נוספים ולקיצוץ בשכר. הצעות אלה הועלו בפני רשות החברות הממשלתיות במסגרת הדיונים על הפרטת החברה. על פי ההצעות, ההפרטה תידחה למשך תקופה של שנתיים, בה יבוצעו צעדי ההתייעלות.



אתמול נודע כי משרד האוצר מציע למכור את נכסי החברה ולהעביר כ-1,500 עובדי תחזוקה שלה לתעשייה האווירית - במקרה של קשיים בהפרטתה. מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות, חיים שייב, אמר בתגובה: "לא נשב בחיבוק ידיים ונראה כיצד מפרקים את אל על לחלקים. התוכנית לא ישימה, מכיוון שעלות סגירתה תהיה גבוהה מעלות הפרטתה".



"הצענו למנהל רשות החברות הממשלתיות, אייל גבאי, לדחות את ההפרטה ולתת לחברה להתאושש", אמר שייב, "אנחנו נמצאים במשא ומתן עם הנהלת החברה על צעדי התייעלות.



"בענף מצפים כי שוק התעופה העולמי יתאושש. בעוד שנתיים ניתן יהיה להציג לציבור חברת תעופה אטרקטיווית הרבה יותר. זה עדיף על פני מכירתה היום בזול".



הנהלת אל על דורשת מהעובדים לקצץ 8% משכרם, בדומה לקיצוץ בשכר המנהלים. כמו כן קיימת תוכנית לפרישה מרצון של כ-100 עובדים - נוסף על 240 שפרשו בשנתיים האחרונות - שתהליך פרישתם נעצר באחרונה, בגלל קשיים תקציביים.



שיעור הקיצוץ בשכר ומספר העובדים שיפרשו בסופו של התהליך, מרצון או באמצעות פיטורים, מעבר ל-100 העובדים אשר עליהם סוכם, נתון למו"מ בין הנהלת החברה לנציגות העובדים ורשות החברות הממשלתיות. קיימת אפשרות כי תיעצר קליטתם של טייסים חדשים לחברה במקום אלה שיפרשו.



"תוכנית משרד האוצר לא מעשית", אמר מזכ"ל נציגות עובדי אל על, מיכאל כוכבי. "הדלפת התוכנית החדשה, המתגבשת במשרד האוצר, לאמצעי התקשורת היא ניסיון הפחדה לא מוצלח של ציבור עובדי אל על".



"תחילה יהיה צורך להכניס לקופת הפיצויים 170 מיליון דולר, שהמדינה חייבת לעובדי החברה. אני גם לא חושב שממשלה אחראית תחסל חברה שמעסיקה 5,400 עובדים; להיפך. בעבר הקציבה ממשלת ישראל כ-600 מיליון דולר להקמתו של מפעל אינטל בקרית גת, כדי למצוא תעסוקה לכ-1,500 עובדים, אז על אחת כמה וכמה כשמדובר במקור פרנסתם של פי כמה בתי אב בישראל".



בערב חג הפסח התקיימו פגישות בין צוות של רשות החברות הממשלתיות לנציגות עובדי אל. בפגישות אלה הושגה התקדמות בשני עניינים מרכזיים: תשלום לקרן הפיצויים של העובדים והמשך הפעלת קווי תעופה סדירים על ידי החברה המופרטת. בפגישות דובר על האפשרות לקיצוצי שכר ופיטורים בחברה.



ואולם לאחר מכן נותקו המגעים בין הצדדים. נציגי העובדים, בראשות כוכבי, טענו כי כל עוד נמשכת הפרטתה של החברה אין הם מוכנים לדון בקיצוצי שכר או בפעולות התייעלות אחרות.



חידוש השיחות התאפשר לאחר שגבאי נועד שלשום בחשאי עם ראשי נציגות עובדי אל על, ודן אתם באפשרויות לשיתוף פעולה בעניינים הקשורים להנפקת החברה. בעקבות כך הוחלט על חידוש השיחות ביום חמישי.



גבאי ונציגות עובדי אל על ידונו על פי הצפוי בפגישתם הקרובה על שיתוף אפשרי של העובדים בתהליך ההפרטה.



ישראל בורוביץ, מנכ"ל חברת ארקיע, שעשויה להתעניין בקווי התעופה של אל על במקרה שהחברה תפורק, מציע לא לפסול על הסף את התוכנית להפריט נכסים של אל על - ולא פעילויות שלה.



"פנינו פעמים רבות לכל שרי התחבורה בהצעה שיתנו לנו קווי תעופה תמורת תשלומי תמלוגים; יש לי מכתבים בעניין זה", אמר בורוביץ. "קווי התעופה הם נכס של המדינה והיא יכולה וצריכה לתת אותם למי שישלם לה תמורתם את המחיר הגבוה ביותר. הצענו בזמנו לשרי התחבורה להפעיל קווי תעופה תמורת תמלוגים, אפילו במגבלות של אי-קיום טיסות בשבתות ובחגים". בורוביץ סיפר כי ארקיע הציעה תמלוגים בסך 15%-10% על ההכנסות מהקווים שיועברו אליה.



בורוביץ אמר כי למדינה יהיה כדאי יותר מבחינה כלכלית למכור חלקים מאל על, לעומת הפרטת החברה כמקשה אחת. הסיבה לכך, לדבריו, היא שבאופן כזה המדינה תבטיח לעצמה הכנסה שוטפת של תמלוגים למשך שנים, שיתנו לה תשואה כספית גבוהה יותר מאשר הנפקה, כאשר שווי השוק של אל על נאמד כיום ב-150-100 מיליון דולר.



לדברי שייב, "לא ניתן לוותר על חברת תעופה לאומית. הממשלה אף מתנהגת כך עם 'מניית הזהב'. אני לא מאמין שיש מי שלוקח ברצינות את הכוונות שיש אולי באגף התקציבים במשרד האוצר".



שייב סיפר כי ההסתדרות ונציגות העובדים אמרו לגבאי שהוכיחו בעבר יותר מפעם אחת כי החלטות שקיבלה הנהלת החברה הן מוטעות ואסור ליישמן - כמו למשל ההחלטה על סגירת צי מטוסי בואינג 747-200. "טענתנו כי אין לסגור את הצי, בניגוד להחלטה של הנהלת החברה, הוכיחה עצמה, ומטוסי הצי שממשיכים לטוס ומכניסים כסף רב לחברה מוכיחים זאת מדי יום ביומו", אמר שייב.



לדברי שייב, במקומות אחרים בעולם מתגייסות כעת ממשלות כדי לסייע לחברות תעופה לאומיות במשבר. "עד היום לא נזקקנו לסיוע ממשלתי ולא גילגלנו לפתחה של הממשלה חובות כתוצאה מניהולה השוטף של אל על. החברה נמנית עם חמש חברות התעופה היעילות ביותר בעולם", אמר.



גבאי אמר אתמול: "אני בטוח, כי העובדים ימשיכו לדאוג לחברה, שהם חלק חשוב ממנה, גם בבעלות אחרת. כל תוכנית שלהם לייעל את החברה תיפול על אזניים קשובות של בעלים אחר. אל על היתה צריכה להיות מופרטת לפני שנים רבות, ומצבה היה טוב בהרבה לו היה נעשה כן. כעת אולי הדקה ה-90 להפרטת אל על".



בהנהלת אל על סירבו אתמול להתייחס לעניין. יועץ התקשורת של שר התחבורה אמר אתמול בתגובה: "תוכנית משרד האוצר לא מוכרת לנו ולא הוצגה בפנינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully