וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלנים: מגיפת הסארס לא צפויה להשפיע על כלכלת ישראל

אילן מוסנאים

27.4.2003 / 16:44

בטווח הבינוני המשק עשוי ליהנות מהזמנת רכיבים שיוצרו במזרח ומתנועות הון; אל-על עשויה להיפגע מצמצום טיסות למזרח; באלקטרה צריכה, פוקס וקסטרו לא צופים פגיעה מהותית

מגיפת הסארס המתפשטת במזרח הרחוק לא צפויה להשפיע על כלכלת ישראל בצורה משמעותית, כך מעריכים כלכלני מקרו מקומיים. הכלכלן הראשי של נשואה זנקס, שלמה מעוז, סבור כי היבוא מהמזרח עשוי להיפגע בטווח המיידי כתוצאה מהמצב החדש ששורר שם. הוא סבור כי עיקר הפגיעה לא תהיה במעבר הסחורות, אלא בעיקר ביציאה של משלחות לאזור ובמציאת ספקים חלופיים. עם זאת, הוא מעריך כי היבואנים יצליחו למצוא מקורות חלופיים ולהמשיך בפעילותם. בדומה, הוא אינו צופה פגיעה מהותית ביצוא הישראלי למזרח, שמהווה היום כ-15% מהיקף הסחר הישראלי. חברה מקומית שצפויה להיפגע מהשפעת הסארס היא חברת התעופה הלאומית אל-על, שהיקף הטיסות שלה למזרח הרחוק יפחת מאוד בתקופה הקרובה.

גדעון בן נון, סמנכ"ל בחברת הייעוץ חיסונים פיננסיים, מעריך כי לסארס עשויה להיות בטווח הקצר השפעה שלילית על שוקי ההון המקומיים, וזאת בעיקר באופן עקיף בעקבות ירידות צפויות בבורסות חו"ל.

ברמה המקרו כלכלית סבור בן נון כי השפעתה הקטלנית של המגיפה לא צפויה להשפיע בצורה מהותית על פעילות המשק. יתרה מכך, הוא סבור כי בטווח הבינוני והארוך יותר לשפעת אף עשויה להיות השפעה חיובית על כלכלות המערב, שכן ייתכן מאוד שהחברות (באם לא תימצא תרופה למחלה בטווח הקצר והמגיפה תימשך) ייאלצו להחזיר את פעילות הייצור לארצות המערב. חברה מקומית שעשויה ליהנות ממהלך כזה, כאשר יקרה, היא יצרנית השבבים טאואר , שעשויה ליהנות מגידול מהותי בביקוש לשבבים שהיא מייצרת.

המשק המקומי, כך מעריך בן נון, עשוי ליהנות בטווח הקצר גם מכניסה של תנועות הון של משקיעים זרים שיחליטו לנטוש את אזור המזרח ולחפש משקים מתעוררים אחרים להשקעה. בן נון מעריך כי ענף ספציפי שעשוי להיפגע מהשפעת הסארס על המזרח הרחוק הוא ענף היהלומים, שחלק גדול מהתוצרת שלו מיועדת ליצוא להודו ותאילנד.

בשוק מציינים מספר חברות מקומיות בעלות קשרים ענפים למזרח הרחוק דוגמת אלקטרה צריכה , וקמעונאיות הבגדים פוקס וקסטרו . סמנכ"ל הכספים של אלקטרה צריכה, אודי לוריא, מסר ל-TheMarker כי המגיפה לא אמורה להשפיע על המפעל בסין, שכן הוא נמצא בדרום המדינה באיזור שהמחלה לא הגיע אליו. בשלב זה גם המפעל בהונג קונג לא מושפע מהמחלה והנהלת המפעל דואגת לשמירה על רמת היגיינה וניקיון גבוהים והפעילות נמשכת כרגיל.

סמנכ"ל הכספים של חברת פוקס, רן ארנון, מסר כי למחלה לא אמורה להיות השפעה כלשהי על התוצאות הכספיות של החברה. לדבריו, החברה השעתה את הנסיעות למזרח והקשרים עם הספקים מתבצעים באמצעות תקשורת וידאוקונפירנס ובהגעה של הספקים לארץ. לדבריו, אין כל בעיה מבחינת השגת הסחורה וביצוע המשלוחים. ארנון מדגיש כי החברה מקושרת עם עשרות מפעלים, שכל אחד מהם מספק לה אחוזים בודדים מהתוצרת, כך שגם אם תהיה פגיעה באחד המפעלים הדבר לא יהיה מהותי מבחינתה.

מנכ"ל ובעל השליטה בחברת קסטרו, גבי רוטר, מסר כי אין לסארס כל השפעה בשלב זה על פעילות החברה. עם זאת הוא סירב להתראיין בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully