וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כצפוי: בנק ישראל הפחית את הריבית ב-0.3%

אמיר טייג

28.4.2003 / 16:31

הריבית למאי - 8.4%; הפחתת הריבית - בעקבות הירידה בריביות לטווח ארוך והייסוף החד בשקל; התכנסות ציפיות האינפלציה ליעד הממשלתי תומכת בהמשך הפחתות ריבית

בהתאם לתחזיות המוקדמות הוריד היום נגיד בנק ישראל את ריבית מאי ב-0.3%, ומעתה ריבית בנק ישראל עומדת על 8.4%. ריבית הפריים תעמוד על 9.9%. זה החודש השני ברציפות בו מפחית הנגיד את הריבית בתגובה לירידה החדה הצפויה באינפלציה ב-12 החודשים הקרובים, אותה מגלם שוק ההון.

בנק ישראל מסביר כי החלטתו זו היא על רקע הירידה בציפיות האינפלציה, הרגיעה בשווקים הפיננסיים, הכוללת את הייסוף החד בשקל בחודש האחרון, וירידה של 1% בריביות ארוכות הטווח באפיקים השקליים. יחד עם זאת, מציינים בבנק ישראל כי קיימים גורמי סיכון כבדי משקל ובראש ובראשונה הקשיים הצפויים בהעברת התוכנית הכלכלית של האוצר בכנסת, וכן נתיב הגירעון בתקציב שגבוה מהיעד.

האינפלציה הצפויה רשמה ירידה חדה אשר החלה באמצע חודש מארס והתכנסה בימים האחרונים על רמה של כ-1.1% ב-12 החודשים הקרובים, במסגרת היעד הממשלתי. המשך מגמת הפחתת הריבית התאפשר בשל הירידה בריביות לטווח ארוך, כפי שהן משתקפות בתשואות איגרות החוב הממשלתיות לטווח ארוך. התשואות באג"ח הלא צמוד הארוך ירדה בימים האחרונים עד לרמה של כ-7.4%. גם הייסוף בשער השקל לרמה של 4.57 שקלים בשעה זו תומך בהפחתת הריבית.

מגמת התחזקות השקל מול המטבעות הזרים והירידה החדה בתשואות נגרמה בשל ירידת סביבת הסיכון של המשק המקומי. ירידה זו נובעת משני גורמים עיקריים: סיום מוצלח יחסית של העימות בעיראק והתקדמות אפשרית באפיק הפלשתינאי, ובנוסף, אישור התוכנית הכלכלית של שר האוצר בממשלה והבאתה להצבעה ביום רביעי הקרוב.

ההערכות הן כי העברת התוכנית הכלכלית בכנסת תאפשר לקליין להמשיך בתהליך הפחתת הריבית. המשך האופטימיות היחסית בה לוקה המשק המקומי עשויה להיפגע בשבוע הקרוב, כאשר ההסתדרות תחל את השביתה המתוכננת ביום רביעי, כתגובה להצבעה בכנסת על התוכנית הכלכלית.

בעקבות היחלשות הדולר וירידת התשואות באפיקים השקליים, כלכלנים רבים הפחיתו בימים האחרונים את תחזיות האינפלציה שלהם ל-12 החודשים הקרובים. שלמה מעוז מנשואה זנקס הגדיל והפחית את תחזיתו ל-0.5% - ב-12 החודשים הקרובים ול-0.2% - בחודשיים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully