וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שערוריות בוול סטריט: בתי ההשקעות בוול סטריט ישלמו קנס של 1.4 מיליארד דולר

יהודה שויצר

28.4.2003 / 14:08

הסדר זה אמור להביא קץ לשרשרת החקירות שנפתחו בשנה שעברה; עקרונות ההסדר סוכמו כבר בדצמבר; סיטיגרופ ישלם את הקנס הגבוה ביותר - 400 מ' ד'



בנקי ההשקעות המובילים בוול סטריט הסכימו לשלם קנס של 1.4 מיליארד דולר ליישוב תביעות נגדם כי הפירו את חוקי ניירות ערך בארה"ב, תוך שפעלו בניגוד עניינים. על הסדר זה, שאת עקרונותיו סיכמו רשות ני"ע ובתי ההשקעות כבר בחודש דצמבר, צפויים להכריז הערב סופית הצדדים המעורבים בו. הסדר זה אמור להביא קץ לשרשרת החקירות שנפתחו בשנה שעברה.



במסגרת ההסדר, סלומון סמית ברני, חטיבה של סיטיגרופ תשלם את הסכום הגבוה ביותר - 400 מיליון דולר; קרדיט סוויס פירסט בוסטון ומריל לינץ' ישלמו 200 מיליון דולר כל אחת; מורגן סטנלי ישלם 125 מיליון דולר; גולדמן סאקס ישלם 110 מיליון דולר וג'יי.פי מורגן, בר סטרנס, ליהמן ברדרס, ו-UBS ורבורג ישלמו כל אחד 80 מיליון דולר. יו.אס בנקורפ פייפר ג'פרי, ישלם 32.5 מיליון דולר.



חברות הפיננסים נתונות זה זמן רב לביקורת קשה על ניגוד העניינים בין תחום המחקר לבין תחום החיתום שלהן. אנליסטים בחברות אלו נהגו לפרסם המלצות חמות למניות בהן היה לבית ההשקעות בו הם מועסקים אינטרסים כלכליים. במסגרת הסכם זה, יחוייבו בתי ההשקעות להפריד בין פעילות חטיבת המחקר לפעילות ההשקעות. הפרדה זו, הקרויה גם "החומה הסינית", נועדה למזער את הסיכוי מפני פגיעה במשקיעים תוך פעילות בניגוד עניינים.



ההסכם עם רשות ניירות ערך ועם התובע הכללי של ניו יורק, כולל תשלום פיצויים ללקוחות, קנסות ומימון להקמת גופי מחקר עצמאיים ללקוחותיהם.



ההסכם כולל את אחד השינויים הגדולים ביותר בוול סטריט מאז הקמת ה-SEC ב-1934. הרפורמות כוללות הפרדה בין האנליסטים לבנקאי ההשקעות. כמו כן, כולל ההסכם איסור על מתן מניות מהנפקה ראשונית לבכירים בחברות עימם הם עובדים.



הפרדת מחלקת המחקר מפעילות בנקאות ההשקעות - חיתום וייעוץ לעסקות - נועדה לבטל מצב בו קיים ניגוד עניינים בין המחקר שמפרסמים האנליסטים ללקוחות הבנק, ובו הם ממליצים על מניות של חברות, לבין בנקאי ההשקעות המייעצים לעתים לאותן חברות בעסקות הנפקה מכניסות. בחודשים האחרונים נחשפו עדויות לכך שאנליסטים רבים, שאחד הידועים בהם היה ג'ק גראבמן, הטעו את המשקיעים בפרסמם המלצות מוטות שנועדו למשוך לבנק לקוחות.



רשות ני"ע פועלת כבר תקופה ארוכה במטרה לנסח כללים חדשים שנועדו להסדיר את הקשר בין תחום החיתום לתחום המחקר בבנקים.



משקיעים איבדו 8.5 טריליון דולר
החקירה כנגד החברות החלה לאחר שמשקיעים איבדו כ-8.5 טריליון דולר במניות בין מארס לאוקטובר 2000. האמון בבנקי ההשקעות של וול סטריט נפגע, לאחר שהתגלה כי הבנקים המליצו ביודעין על מניות מסוכנות, בניסיון לרשום עמלות שמנות.



מוקדם יותר היום דווח כי הנרי בלודג'ט, בעבר אנליסט אינטרנט בכיר בבנק ההשקעות מריל לינץ, ישלם קנס של 4 מיליון דולר וייאסר עליו לעבוד בתעשיית ניירות הערך לעולם. מהדיווח עולה כי צעדים אלה יינקטו במסגרת הסדר אליו הגיע בלודג'ט ה-NASD, ההתאחדות הלאומית של סחרני ניירות ערך המפקחת על המסחר בנאסד"ק. ה-NASD צפויה לספק הודעה רשמית בנושא הערב. ההסדר הנוכחי הגיע בתום חקירה שהחלה בשבועות האחרונים של 2002. החקירה התמקדה בהמלצות נלהבות שפירסם בלודג'ט למניות אינטרנט מסוימות, בעוד שבאופן פרטי, במסרי אינטרנט לעמיתים במריל לינץ, העריך כי לחברות האלה אין סיכויים רבים לשרוד. כן, חקרה הרשות האם הסקירות שפירסם בלודג'ט הושפעו בידי בנקאי ההשקעות של מריל, שרצו לנצלן על מנת לנפח את עסקיהם.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully