וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

32% מהתעשיינים צופים כי יפטרו עובדים במהלך הרבעון השני של 2003

עינב בן יהודה

29.4.2003 / 10:12

9% צופים כי יקלטו עובדים חדשים; 35% ממפעלי התעשייה פיטרו עובדים ברבעון הראשון של השנה

ברבעון הראשון של 2003 העמיקו הירידות בתפוקת התעשייה ובמכירות לשוק המקומי, תוך המשך פיטורי עובדים, נסיגה בהשקעות וגידול מתון ביצוא; כך מסר עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים בהסתמכו על ניתוח ראשוני של סקר הציפיות בתעשייה שערך אגף כלכלה בהתאחדות.

הסקר נערך במחצית השנייה של חודש מארס ובתחילת אפריל 2003 והקיף כ-180 מפעלים. מהסקר עולה כי 35% מהמפעלים צימצמו את מצבת העובדים ברבעון הראשון של 2003 ו-13% קלטו עובדים. ברבעון האחרון של 2002 דיווחו 34% על פיטורי עובדים ו-9% דיווחו על קליטת עובדים חדשים. צמצום בולט במספר העובדים נרשם בענפי המזון, הכרייה ומוצרי הבנייה והמתכת והחשמל.

מהסקר עולה כי 44% מהמפעלים צימצמו תפוקתם ברבעון הראשון של 2003 ו-26% מהמפעלים הרחיבו תפוקתם. נסיגה נרשמה בתפוקת מרבית ענפי התעשייה, למעט ענף האלקטרוניקה שרשם יציבות בתפוקה. 58% מהתעשיינים רשמו ירידות בהיקף המכירות לשוק המקומי ו-19% רשמו גידול, זאת בהשוואה ל-50% שרשמו ירידה בהיקף המכירות ברבעון האחרון של 2002 ו-21% שרשמו גידול.

עוד מתברר מהסקר כי ברבעון הראשון של השנה 38% מהיצואנים הרחיבו את היקף משלוחי היצוא ו- 31% צימצמו. טירה מציין כי בתחילת השנה נמשכה הנסיגה המתמשכת בהיקף ההשקעות בנכסים קבועים בתעשייה - 25% צימצמו השקעותיהם ו-19% הרחיבו. נסיגה נרשמה בהשקעות מרבית ענפי התעשייה, למעט ענף האלקטרוניקה וענף הגומי והפלסטיק.

מהסקר עולה כי 38% מהתעשיינים צופים עלייה בתפוקה ברבעון השני של השנה ו-29% צופים ירידה בהיקפי הייצור. 32% מהתעשיינים מתכננים לצמצם את מצבת העובדים, בעוד 9% מתכננים קליטה. פיטורי עובדים מתוכננים במרבית ענפי התעשייה למעט ענף הגומי והפלסטיק הצופה יציבות במצבת העובדים בענף.

עוד מעריכים התעשיינים כי ברבעון השני של השנה תחול התמתנות ניכרת בעוצמת הירידות במכירות לשוק המקומי. 38% מהתעשיינים צופים ירידה במכירות ו-29% צופים גידול. 47% מהתעשיינים צופים גידול במשלוחי היצוא ו-18% ירידה.

בנוסף, התעשיינים צופים יציבות בהיקף ההשקעות ברבעון השני של השנה - 16% מהתעשיינים צופים ירידה בהשקעות - מהם 10% ירידה ניכרת, ו-21% צופים גידול.

טירה מציין כי הסקר משקף את המצב הקשה של התעשייה גם ב-2003. הוא קרא לממשלה לחזק את המגזר העסקי שהינו המפתח לצמיחת המשק, זאת ע"י עידוד ההשקעות במשק - עידוד השקעות הון, עידוד היצוא ועידוד המו"פ, תוך נטילת חלק מהסיכונים מהמשקיעים ע"י הממשלה, הרחבת ההשקעה בתשתיות והקפאת כל העלויות למגזר העסקי, הנשלטות ע"י הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully