וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

D&B: קיים חשש לנזק כבד ביצוא למדינות הנגועות בסארס המסתכם בכ-2 מיליארד דולר לשנה

אילן מוסנאים

29.4.2003 / 11:11

הפגיעה העיקרית בענף היהלומים, שמהווה כ-64.7% מהיצוא לסין, סינגפור והונג קונג; קיים חשש גם לפגיעה בפעילות הייצור המקומית עקב פגיעה ביבוא מהמזרח



קיים חשש לנזק כבד ביצוא למדינות הסארס המסתכם בכ-2 מיליארד דולר לשנה, כך מעריכים כלכלני D&B דן אנד ברדסטריט ישראל. כלכלני D&B מעריכים כי תיתכן פגיעה גם ביבואנים מהמזרח.



מבדיקה שערכו כלכלני D&B עולה כי הפגיעה העיקרית הינה בחברות המייצאות למדינות מזרח אסיה. סך היצוא לאסיה הסתכם ב-2002 בכ-5 מיליארד דולר, והיווה כ-17.2% מהיצוא הכולל של ישראל. מתוך סכום זה כ-2 מיליארד דולר מיוצאים למדינות סין, הונג קונג וסינגפור, הנגועות בסארס.



עיקר הסכום, כ-1.3 מיליארד דולר, מיוצא להונג קונג, כ-426 מיליון דולר לסין וכ-276 מיליון דולר לסינגפור. ב-D&B, מעריכים כי עיקר הפגיעה הכלכלית הוא בהונג קונג וסינגפור בהן מושתתת התעשיה המקומית על מתן שירותים בעיקר. הענפים המרכזיים שנפגעו במדינות אלו הן ענפי התיירות, השירותים הפיננסיים והקמעונות. בסין לעומת זאת, אין חשש לפגיעה ממשית בכלכלה עקב גודלה של המדינה והישענותה של הכלכלה בעיקר על המגזר התעשייתי.



כלכלני D&B מציינים כי ענף היהלומים המקומי בישראל הנו הנפגע העיקרי מהמחלה. סך יצוא היהלומים לסין, הונג קונג וסינגפור, הסתכם ב-2002 בכ-1.34 מיליארד דולר - כ-64.7% מהיצוא למדינות אלו.



מגיפת הסארס גרמה לירידה בביקושים למוצרי מותרות כגון יהלומים ומוצרי צריכה במדינות הנגועות, עקב המשבר בכלכלות והחשש של האוכלוסיה להיחשף למחלה במקומות הומים אדם, כגון שווקים, קניונים ורשתות קמעונות. היום מדווחים היהלומנים על עצירה כמעט מוחלטת של ההזמנות מהמזרח הרחוק ועל חשש לירידה של כ-10% בסחר העולמי ביהלומים כתוצאה מהתפשטות המחלה. בנוסף, כלכלני D&B מעריכים שגם ענפי ההיי-טק צפויים להיפגע מהמגיפה.



כלכלני D&B מציינים כי עם התפשטות המחלה גובר החשש גם בקרב היבואנים. סך היבוא מסין, הונג קונג וסינגפור הסתכם בשנת 2002 בכ-2.2 מיליארד דולר, כ-43.2% מסך היבוא מאסיה וכ-6.6% מסך היבוא לישראל. העמקת המשבר הכלכלי במזרח אסיה עשוי לפגוע בפעילות היצור המקומית, בעיקר בענפי תעשיית האלקטרוניקה, המרכזת חלק גדול מכוח הייצור במדינות אלו ובענפי התעשייה המושתתים על העסקת כוח אדם זול כגון ענפי הטקסטיל וההלבשה. התפשטות המחלה באסיה הגוררת האטה בפעילות הכלכלית ואף סגירת מפעלים, עלולה להביא לגידול בעלויות היצור ולהעלאת מחירים שתשפיע לא רק על היבואנים בישראל, אלא תהיה בעלת השפעה על הכלכלה הגלובלית.



בנוסף, מתחזקת הפגיעה ביצואנים וביבואנים עקב הימנעות מנסיעות של אנשי עסקים למדינות הסארס והעיכוב הנגזר מכך בסגירת עסקות. כן, קיימים קשיים בשינוע של סחורות עקב חשש חברות התובלה הימיות והאוויריות להגיע לאזורים נגועים, או לאזורים שהוכרזו על ידי ארגון הבריאות העולמי כאסורים, דוגמאת הונג קונג ואזורים מסוימים בסין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully