וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופות הגמל יחויבו להקים ועדת השקעות; כניסת התקנות לתוקף נדחתה ב-6 חודשים לאוקטובר

אמיר הלמר

29.4.2003 / 12:50

בג"ץ דחה את עתירת איגוד קופ"ג כנגד כניסת התקנות לתוקף; הנשיא ברק: משהחליטה המדינה להעניק הטבות מס, היא זכאית להבטיח ע"י תנאים ניהול תקין של קופות הגמל



הרכב בג"ץ, בראשותו של נשיא ביהמ"ש העליון אהרון ברק, החליט אתמול לדחות את 3 העתירות שהוגשו בעניין ביטולן של התקנות החדשות שהתקין שר האוצר לניהול קופות גמל, ואשר בהן נקבע כי על קופת גמל להקים ועדת השקעות שתנהל את השקעותיה - כדי לזכות בהטבות מס.



כנגד התקנות הללו עתר איגוד קופות הגמל הענפיות, אשר מאגד בתוכו עמיתים המשתייכים למקום עבודה, ענף או סקטור מסוים. הקופות הענפיות והמפעליות מאופיינות בניהול עצמי, ומרביתן מאוגדות כאגודות שיתופיות.



העותרים טענו כי ההוראות החדשות יגרמו לקופות המפעליות הוצאות ענק לשם מימון השכר וההוצאות הכרוכים בתפעול ועדת ההשקעות. הוצאות אלה יביאו, לדברי העותרים, לביטול הכדאיות של הקופות, העמיתים יידחקו אל הקופות המסחריות הבנקאיות הגדולות - והקופות המפעליות יחוסלו.



העותרים טענו נגד חוקיות התקנות בהיותן נוגדות, לטענתם, את הוראות חוק החברות - וכן בהיותן בלתי סבירות ובלתי מידתיות. כמו כן טענו העותרים כי התקנות פוגעות בזכויות הקניין של העמיתים בקופות הגמל, וכן בחופש ההתארגנות שלהם. כמו כן נטען כי הגשמת הפיקוח על שוק ההון צריכה להיעשות באמצעות חקיקה ראשית, ולא בתקנות.



השופט ברק דוחה את טענות העותרות אחת לאחת, אך קובע כי הקופות זקוקות לתקופת הסתגלות ארוכה יותר ולכן הוא דוחה את כניסת התקנות לתוקפן בשישה חודשים, עד ליום ה-28 לאוקטובר השנה.



לעניין הטענות כי התקנות מקימות גוף חדש - ועדת השקעות - הפוגע בסמכויות הדירקטוריון והמנהל הכללי כפי שנקבעו בחוק, קובע ברק כי ועדת ההשקעות היא אמנם גוף חדש שאינו קבוע במפורש בחוק החברות - אך הקרנות מוסמכות להקימו מכוח הוראות שייקבעו בתקנונן.



ברק מנתח את סמכויות הדירקטוריון והמנהל הכללי בחוק החברות, ומגיע למסקנה כי לא צריכה להיות סתירה בין סמכויות הדירקטוריון והמנהל הכללי כפי שנקבעו בחוק, לסמכויות ועדת ההשקעות כפי שנקבעו בתקנות - וכי ועדת ההשקעות היא גוף ביצועי שבידיו חלק מסמכויות המנהל הכללי ואין כל מניעה לכך, אם הדבר ייקבע בתקנון הקופה.



ברק מוסיף עוד כי שר האוצר מוסמך להתקין תקנות המבטיחות שמירה על אינטרסים של החוסכים בקופות הגמל, ועל פעילותן התקינה של הקופות. ברק מוסיף כי "אך טבעי הוא כי ההחלטה כיצד להשקיע את כספי הקופה כדי שיניבו את התוצאות האופטימליות עבור עמיתי הקופה מחייבת מקצועיות והבנה של השווקים הפיננסיים, וזהו הרקע ליצירת ועדת ההשקעות שנועדה לשמש גורם מקצועי המחליט כיצד להגשים בצורה הטובה ביותר את מדיניות ההשקעה של הקופה".



השופט ברק דוחה את הטענה שהתקנות פוגעות בחופש ההתארגנות של הקופות ובזכות הקניין של העמיתים. לטענתו, התקנות החדשות מעמידות תנאים להענקת הטבות מס. "קופה שאינה מבקשת את הטבות המס אינה חייבת לקיים את הדרישות שבתקנות החדשות... משהחליטה המדינה להעניק הטבות מס, היא זכאית להתנות את ההטבות בתנאים שנועדו להבטיח ניהול תקין של הקופות". מעבר לכך קובע ברק כי גם אם קיימת פגיעה, הרי שאין בכך כדי לשלול את חוקיות הפגיעה שכן היא לתכלית ראויה, והיא גם סבירה ומידתית.



ברק, וכן השופטת טובה שטרסברג כהן, מותחים בפסק הדין ביקורת על המחוקק שלא בחר להסדיר את כל נושא קופות הגמל בחקיקה ראשית, ותחת זאת מוסיף באמצעות חקיקה משנית הסדרים מורכבים "על בסיס סמכות העשויה בעתיד לכרוע תחת הנטל שיוטל עליו".



"מדובר בשוק שחשיבותו הציבורית הרבה מצדיקה את הזדקקות המחוקק לשאלת הסדרתו", קובע ברק. כאמור ברק דוחה את העתירה, אך דוחה גם את כניסת תוקפן של התקנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully