וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' ברנע בתחזית עגומה: חמשת הבנקים הגדולים צפויים לבצע הפרשות בשיעור של 1.3% מהאשראי לציבור ב-2003-2007

אלי דניאל

29.4.2003 / 17:53

שיעור הפרשות - דומה לזה שנרשם ב-2002; מספר אינדיקטורים מעידים על הרעה בתיקי האשראי של הבנקים; הפועלים יציג ברבעון הראשון רווח של 400 מ' ש' ותשואה העולה על 10%



חמשת הבנקים הגדולים - הפועלים , לאומי , דיסקונט , המזרחי והבינלאומי , צפויים לבצע במהלך השנים 2003-2007 הפרשות לחובות מסופקים בשיעור של 1.3% מתיק האשראי המאזני לציבור, כך העריך הערב פרופ' אמיר ברנע בכנס תל אביב לבנקאות שנערך בביה"ס למינהל עסקים ע"ש רקנאטי באוניברסיטת תל אביב.



שיעור ההפרשות אותו צופה ברנע לעתיד הקרוב נחשב לגבוה - דומה לשיעור ההפרשות הממוצע בשנת 2002, והוא עולה משמעותית על שיעור ההפרשות הממוצע בשנים 1992-2002 - שיעור של 0.8%. עם זאת, אין אחידות בתחזית ההפרשות לבנקים השונים. כך, בעוד שבנק המזרחי צפוי להפריש לחובות מסופקים בשנים 2003-2007 הפרשות בשיעור של 0.6% מתיק האשראי לציבור, הרי שבנק דיסקונט עשוי להידרש לבצע בכל שנה ושנה הפשרה בשיעור של 1.5% מתיק האשראי שלו. להערכת פרופ' ברנע, בנק הפועלים צפוי להפריש בשנים הקרובות 1.2% מתיק האשראי שלו, כאשר בנק לאומי והבינלאומי יבצעו הפרשות לחובות מסופקים בשיעור של 1.3% ו-1.4% מתיקי האשראי, בהתאמה.



לדברי פרופ' ברנע, ישנם מספר אינדיקטורים בדו"חות הכספיים של הבנקים אשר יכולים להעיד על ההרעה שהיתה בתיקי האשראי של הבנקים, הרעה אשר תוביל לשיעור ההפרשות הגבוה יחסית. בין היתר, מציין ברנע כי בעוד שב-11 השנים האחרונות שיעור החוב שאינו נושא הכנסה היווה, בממוצע, כ-1.3% מתיק האשראי, הרי שבתום שנת 2002 מהווה חוב זה כ-2.6% מסך תיק האשראי של חמשת הבנקים הגדולים. גם כאן מוצא פרופ' ברנע הבדלים משמעותיים בין הבנקים השונים - בעוד שבבנק דיסקונט הנחשב לבעל תיק האשראי הגרוע במערכת, החוב שאינו נושא הכנסה היווה 3.9% מתיק האשראי, בבנק המזרחי עמד שיעור חוב זה על 1.7% בלבד.



התפתחות נוספת שהיתה מאז ראשית שנת 2002 ואשר יש בה כדי להעיד על איכות תיק האשראי קשורה, לדעת פרופ' ברנע, לירידה במחירי המניות בבורסה. בהקשר זה הוא ציין כי מאז ינואר 2002 ירדו הנכסים, אשר חלקם הגדול משועבד לבנקים בעסקות Non-Recourse, בשיעור של כ-25%. לדבריו, "ברור שלהתפתחות זו היתה השפעה שלילית על תיק האשראי בכלל ותיק האשראי העסקי בפרט".



בהתייחסו לריכוזיות הרבה במדיניות האשראי של הבנקים מזכיר פרופ' ברנע כי כ-89% מהלווים חייבים 12% מהאשראי בעוד שכ-1% מהלווים חייב כ-70% מהאשראי. ריכוזיות זו, מהווה לדברי פרופ' ברנע סממן נוסף היכול להעיד על איכותו הבעייתית של תיק האשראי של הבנקים.

פרופ' ברנע התייחס גם לעסקת העברת השליטה בקבוצת הבינלאומי וציין כי "העובדה שמדובר במחיר שהוא הרבה יותר נמוך מההון העצמי של הבנק כפי שהוא מופיע במאזנו, מלמדת שישנם ספקות לגבי הערך בספרים". "לדעתי", הוסיף ברנע, "הטענה היא שיש בעיה בתיק האשראי של הבנק ובאיכותו".



אחד הנתונים המעניינים אותם הציג פרופ' ברנע נוגע להשוואה בין תיקי האשראי של שני הבנקים הגדולים. לדבריו, "רק עתה, לאחר ההפרשה החריגה אותה ביצע בנק הפועלים ברבעון הרביעי של 2002, תיקי האשראי של שני הבנקים מאוד דומים". מבחינה מעשית, משמעות אמירה זו היא שבנק הפועלים בעצם התאים את תיק האשראי שלו לזה של לאומי, בעוד שהסברה עד כה היתה שבנק לאומי ייאלץ ללכת בעקבותיו של בנק הפועלים.

בהתייחסו לרווח אותו צפוי להציג ברבעון הראשון בנק הפועלים - אותו בנק שפרופ' ברנע העריך את שוויו פעמיים במהלך השנה האחרונה, מסר ברנע כי "ישנה ציפייה לשיפור ניכר מאוד ברווחיות הבנק ברבעון הראשון, עד כדי הגעה לרווח של 400 מיליון שקל, ולהשגת תשואה של יותר מ-10%. עם זאת, מה שעשוי לפגוע בשיפור ברווחיות הבנק הם פערי מדד בגין-מדד ידוע".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully