וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אליהו מנסה להחזיר ההלוואות שמימנו רכישת לאומי

שלומי שפר

30.4.2003 / 9:22

ישראל אליהו: לא היה כל לחץ מהבנקים להחזיר ההלוואות; אליהו אחזקות מחזיקה בכ-10% מלאומי שרכשה בהיקף אשראי של מיליארד שקל; שווי ההחזקה הנוכחי - כ-810 מיליון שקל בלבד; * ההימור של שלמה אליהו על לאומי מעמיד במבחן את אורך הנשימה שלו



איש העסקים שלמה אליהו, בעל המניות השני בגודלו בחברת הביטוח הפניקס מאז תחילת שנות ה-80, מציע למכור חלק מהחזקותיו בחברה, לראשונה מאז 86'. מכירת המניות נועדה לממן החזר הלוואות שנטל אליהו לרכישת 10% ממניות בנק לאומי .



המכירה תיעשה באמצעות חברת אליהו אחזקות, שבבעלותו של אליהו. החברה מציעה למכירה 6.6% ממניות חברת הביטוח הפניקס (מניות הפניקס 1) שבבעלותה. המכירה נעשית באמצעות כלל חיתום במחיר של 14 שקל למניה, הנמוך בכ-6% ממחיר המניה בסיום המסחר בבורסה אתמול. היקף העסקה, אם תהיה לה היענות מלאה, הוא 154 מיליון שקל.



לדברי מנהל ההשקעות של החברה, ישראל אליהו, בכוונת אליהו אחזקות להשתמש בהכנסות ממכירת המניות להחזר הלוואות שנטלה לרכישת מניות של בנק לאומי. עם זאת הוא הכחיש כי מדובר במכירה בכפייה הנעשית בשל לחצי הבנקים להאיץ את החזר ההלוואות שנטלה החברה. לדבריו, לא היה כל לחץ מהבנקים להחזיר את ההלוואות. "יש לנו מסגרות אשראי של 2 מיליארד שקל", הוסיף.



אליהו אחזקות מחזיקה בכ-10% ממניות בנק לאומי שרכשה בהיקף אשראי הנאמד במיליארד שקל. לאומי נסחר בימים האחרונים לפי כ-60% מההון העצמי שלו, כך ששווי ההחזקות של אליהו הוא כ-810 מיליון שקל בלבד. חברת הביטוח שבבעלות אליהו דיווחה על הפסד של 65 מיליון שקל ב-2002, לראשונה מאז 94', בעיקר בגלל ההחזקות בבנק לאומי.







ישראל אליהו אמר כי החברה רושמת את החזקותיה בהפניקס לפי שווי ההון העצמי של - כ-820 מיליון שקל. המשמעות היא ששווי ההחזקות הוא כ-54 מיליון שקל. לפיכך, הפניקס תרשום רווח הון לפני מס של כ-100 מיליון שקל על העסקה. אליהו מחזיקה בכ-39% ממניות הפניקס. השליטה בחברת הביטוח (58%) נמצאת בידי קבוצת מאיר, שבבעלות ישראל קז ויעקב שחר.



ישראל אליהו הסביר את המכירה בניסיון לאושש את מניית הפניקס ולתרום לסחירותה. העובדה שרק 3% ממניות החברה נמצאת בשוק הסחיר אינה מאפשרת סחירות במניות החברה, דבר המונע ממנה אפשרות להיכנס למדד המעו"ף, הכולל את 25 החברות הגדולות במשק, אף ששווי השוק שלה הוא 2.7 מיליארד שקל.



לדברי אליהו, כלל חיתום פנתה אל החברה והציעה לה למכור 10% מהמניות, כך שתהיה סחירות במניה והיא תוכל להיכנס למדד המעו"ף. לדבריו, החברה נענתה להצעה אך החליטה למכור רק 6.6%. אליהו הוסיף כי המחיר אמנם נמוך מהמחיר בבורסה, אך החברה אינה יכולה למכור את המניות בבורסה מכיוון שאינן סחירות.



אליהו היה אמור לפני כשנתיים למכור את כל חלקו בהפניקס לשחר ואף חתם עמו על חוזה, אך לנוכח התארכות המו"מ בין שחר לבין יוסי חכמי, בעל השליטה הקודם בהפניקס, תוקפו של ההסכם פג ואליהו נותר עם החזקותיו בחברה. אליהו היה אמור לקבל עבור חלקו כ-150 מיליון דולר, מחיר המגלם להפניקס שווי של 540 מיליון דולר. מלבד החזקותיו בהפניקס ובלאומי מחזיק אליהו בכ-23% ממניות בנק אגוד , 100% מחברת הביטוח אליהו והחזקות נדל"ן.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully