וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח המבקר: ההסכם לרכישת דירות עמיגור ב-2 מיליארד שקל נחתם ללא כל תחשיב של האוצר

זיו מאור

30.4.2003 / 16:00

ההסכם קבע כי אם עמיגור תצליח למכור 5,000 דירות במסגרת המבצע, תרכוש המדינה את יתרת דירות עמיגור, כ-13 אלף, במחיר של 39.5 אלף דולר לדירה

ההסכם בין המדינה לסוכנות היהודית למכירת אלפי דירות עמיגור שבבעלות הסוכנות למדינה, נחתם בהתבסס על חוות דעת שמאית של הסוכנות בלבד, וללא ביצוע תחשיבים מסודרים באוצר; זאת על אף שמדובר בהסכם שעלותו למדינה כ-2 מיליארד שקל; כך קובע דו"ח מבקר המדינה.



ההסכם נחתם בינואר 99', בתקופה שבה כיהן בתפקיד שר האוצר, מאיר שטרית. המדינה חתמה על ההסכם כדי שהסוכנות תאפשר גם לדיירי עמיגור לרכוש בהנחות גדולות את הדירות שהם שוכרים, בדומה לדיירי עמידר וחברות משכנות אחרות.



ההסכם קבע כי אם עמיגור תצליח למכור 5,000 דירות במסגרת המבצע, תרכוש המדינה את יתרת דירות עמיגור, כ-13 אלף, במחיר של 39.5 אלף דולר לדירה. עוד נקבע כי על כל דירה שתמכור עמיגור, תשלים המדינה את הסכום כך שהחברה תקבל לפחות 33 אלף דולר לדירה. חוות הדעת של שמאי הסוכנות קבעה כי מחיר ממוצע של דירה - ברובן דירות שיכון קטנות בפריפריה ובשכונות מצוקה - הוא 55 אלף דולר.



המבקר קבע כי השומה מתעלמת מהעובדה שמרבית הדירות תפוסות ומושכרות בתשלום נמוך, כך שהשווי האמיתי שלהן נמוך בעשרות אחוזים. במסגרת המבצע נמכרו כ-16 אלף דירות על ידי כל החברות, חלקן בהנחות שהתקרבו ל-90%. עמיגור הצליחה לעמוד ביעד, והמדינה העבירה לה כבר עד לאמצע 2002 כ-381 מיליון שקל. הכסף הועבר לעמיגור מתוך הקרן שבה הצטברו ההכנסות ממכירת כל החברות. בקרן נותרו לאחר התשלום לסוכנות 85 מיליון שקל, מה שמאפשר יצירת פתרונות חלופיים מעטים לזכאים עתידיים.



במשרד המבקר מעריכים כי עלות ההסכם שקולה ל-4,000 פתרונות לנזקקים. המבקר קובע כי מדובר בהסכם חריג הן מבחינת ההיקף הכספי והן מבחינת ההתניות שכלולות בו. המבקר מתח ביקורת על כך שההסכם נחתם מבלי לשתף את משרד השיכון. עוד עולה מהדו"ח, כי ועדת הכספים אישרה לבקשת האוצר בפברואר 99', להעביר בהרשאה סכום של 1.4 מיליארד שקל על חשבון הרזרבה הכללית של משרד השיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully