וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנזקי השביתה: בנק ישראל לא ישלם ריבית למחזיקי המק"מ שנפדה אתמול

אמיר טייג

30.4.2003 / 17:03

יפסידו כמיליון שקל ביום; בנק ישראל: הדבר אכן פוגע בבעלי המק"מ ויש ליחסו לנזקי השביתה

בנק ישראל לא ישלם ריבית למחזיקי המק"מ, שנפדה אתמול, בגין תקופת השביתה הכללית, שמהלכה לא יקבלו את כספם, כך נודע ל-TheMarker.

אתמול נפדה מק"מ מסדרה 453 על סך כ-4.47 מיליארד שקל. בגלל השביתה שפרצה הבוקר, בנק ישראל לא יכול להעביר את הכספי המק"מ שנפדה לבעליו עד תום השביתה הכללית במשק במועד בלתי ידוע. מנגד, בנק ישראל אינו מתכוון, בשלב זה, לפצות את בעלי המק"מ שנפדה בגין ריבית כנגד ימי הערך שיעברו עד שיקבלו את כספם בתום השביתה.

מבנק ישראל נמסר כי הוראות המק"מ מגדירות את הפדיון של המק"מ כך שסכום התשלום נשאר בעינו ויעמוד על 100 אגורות ביום העסקים הראשון בתום השביתה. בבנק ישראל מוסיפים כי אכן הדבר פוגע פגיעה מסוימת בבעלי המק"מ ויש ליחסה כנזק נוסף של השביתה.

הערכות הן כי בעלי המק"מ שנפדה אתמול מפסידים באופן מצרפי כ-1 מיליון שקל ביום בגין איבוד ריבית בכל יום ערך. יש לציין כי מרבית מחזיקי המק"מ הם קרנות נאמנות שקליות סולידיות המנהלות את כספי הציבור הרחב. לפיכך, הערכות הן כי את מרבית הנטל איבוד ימי הערך יספוג הציבור. מקורות בשוק מדגישים כי הפיקדונות בבנקים, אשר נחשבים מוצרים תחליפים למק"מ ממשיכים לשאת ריבית גם בימי השביתה.

גורמים בשוק מציינים כי מבחינה חוקית בנק ישראל אינו עובר על ההסכם בינו ובין מחזיקי המק"מ, שכן בהוראות המק"מ, שהן מעין חוזה בין רכשי המק"מ ובין בנק ישראל לגבי תנאי נייר המק"מ, קבוע כי התשלום בגין פדיון המק"מ יינתן ביום העסקים שלמחרות יום הפדיון. ימי השביתה אינם מוגדרים כימי עסקים ולפיכך על פי ההסכם בנק ישראל אינו מחויב לשלם ריבית בגין ימי הערך. יש לציין כי בנק ישראל החליט הבוקר שלא ייקבע שער יציג למט"ח בגלל אותה סיבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully