וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויזה USA נמצאת במגעים ליישוב תביעה של הקמעונאיות הגדולות בארה"ב נגדה

סוכנויות הידיעות

30.4.2003 / 17:16

חברת כרטיסי האשראי מאסטרקארד, שנתבעה אף היא בגין גביית עמלות מופרזות, יישבה את התביעה שלשום אחרי שהסכימה לשלם מיליארד דולר פיצויים



חברת כרטיסי האשראי ויזה USA נמצאת במגעים ליישוב תביעה של הקמעונאיות הגדולות בארה"ב נגדה על גביית עמלות מופרזות. כך אמר היום שופט בית משפט פדרלי בניו יורק עם פתיחת הדיונים בתיק. דיוני בית המשפט צפויים להתחדש ביום שישי.



חברת כרטיסי האשראי מאסטרקארד, אשר גם היא היתה בין הנתבעות, יישבה את התביעה שלשום אחרי שהסכימה לשלם מיליארד דולר פיצויים לקמעונאיות.



4 מיליון קמעונאים בארה"ב, בהם רשתות כוול-מארט, סירס וסייפוויי טענו כי חברות האשראי מאלצות אותן לכבד את כרטיסי חיוב העו"ש (Debit) שלהן, וגובות מהן עמלות מופרזות על שימוש בהם. כרטיסי חיוב עו"ש (Debit) הם כרטיסים שמושכים תשלום היישר מחשבונות העו"ש של מחזיקיהם, בניגוד לכרטיסי אשראי, אשר משולמים בחשבון נדחה כחוב.



ויזה ומאסטרקארד, המפיצות כרטיסי אשראי מהפופולריים בעולם, השיקו לפני עשור כרטיסי חיוב עו"ש שעוצבו במתכונת דומה לזו של כרטיסי האשראי שלהן. הפופולריות של כרטיסי אשראי גדולה יותר עדיין - עם מחזור של 1.29 מיליארד דולר בשנת 2001 - אולם מחזור כרטיסי החיוב צומח במהירות רבה יותר.



ויזה ומאסטרקארד אילצו את הרשתות לכבד את כרטיסי החיוב שלהן אם ברצונן להמשיך לקבל תשלומים בכרטיסי האשראי התואמים. אנשי נציבות הסחר הפדרלית (FTC) טוענים כי נוהג זה עולה לצרכנים מאות מיליוני דולרים מדי שנה. לקמעונאיות יש הסכמים עם רשתות סליקה אחרות של עסקות אשראי וכרטיסי חיוב, אולם ההסכמים עם ויזה ומאסטרקארד אילצו אותם להשתמש בשירותיהן.



התובעות טענו כי העמלות על שימוש בכרטיסי חיוב של ויזה ומאסטרקארד עולות 1.49 דולר לכל 100 דולר, לעומת 9 סנט ל-100 דולר בכרטיסי חיוב אחרים, המונפקים על ידי בנקים. כתוצאה מכך משלמות הקמעונאיות מיליארדי דולרים כדמי עיבוד פעולות - עלויות שגולגלו הלאה ללקוחותיהן.



לפני כחודש הפסידו ויזה ומאסטרקארד בתביעה גדולה נוספת. ביהמ"ש בקליפורניה פסק כי השתיים יחזירו ללקוחותיהן 800 מיליון דולר, לאחר שגבו שלא כחוק עמלות על המרת מט"ח בעסקות בחו"ל. גזר הדין הוא חמור מהערכות של גורמים בענף, אשר ציפו לקנס של 500 מיליון דולר. בישראל הוגשה במארס תביעה דומה נגד חברת כ.א.ל, תוך בקשה להכיר בה כתביעה יצוגית.



המשפט נגד ויזה USA, ויזה אינטרנשונל ומאסטרקארד אינטרנשונל התנהל משך ששה חודשים בקליפורניה. פסק הדין מכסה עמלות שנגבו החל מ-1996. הפסיקה התמקדה לא בגביית העמלות עצמן, אלא באי מתן גילוי נאות לגובה העמלות. ביהמ"ש קבע בפברואר בהחלטה מקדמית כי ויזה ומאסטרקארד היו אמורות לדרוש מהבנקים המנפיקים כרטיסי אשראי שלהן יפרטו באופן ברור יותר את העמלות שהם גובים על המרת מט"ח לדולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully