וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח מבקר המדינה: פקידי השומה במס הכנסה סוגרים תיקים באופן שטחי כדי ליהנות משכר העידוד

בן-ציון ציטרין

30.4.2003 / 16:00

המבקר: העובדים מתומרצים על סמך מספר התיקים ולא על פי תשואת המס היכולה לנבוע מהטיפול בתיק; עובדים נוטים לשלב כמה שיותר תיקים שניתן לאשרם כפי שהוגשו



שיטת שכר העידוד הנהוגה במס הכנסה על אופן הטיפול של רכזי החוליות במשרדי פקידי השומה בתיקי נישומים שנבדקים מגבירה את הנטייה לעשות שומות באופן שטחי - כך קובע דו"ח מבקר המדינה.



על פי השיטה, מתומרצים העובדים על פי מספר התיקים המטופלים ולא על פי תשואת המס הגבוהה היכולה לנבוע מהטיפול השומתי. התוצאה היא שהעובדים נוטים לשלב כמה שיותר תיקים שניתן לאשרם כפי שהם הוגשו על ידי הנישומים.



עוד קובע המבקר כי השיטה יוצרת גם תמריץ לבדיקה שטחית של הדו"חות והגעה מהירה להסכם עם הנישומים על תוספת הכנסה, כל זאת כדי שיתאפשר לעמוד במכסות העבודה שעליהן מתבססת השיטה.



מדי שנה מוגשים יותר מחצי מיליון דו"חות למס הכנסה - משרדי השומה בודקים מדי שנה מדגם מייצג של דו"חות. אם פקיד השומה קובע, לאחר בדיקה, שההכנסה לשנה מסוימת גבוהה מזו שעליה דיווח הנישום, הדבר מביא לא רק לחיוב נוסף במס על הכנסות שנוצרו באותה שנה, אלא גם להגדלת הבסיס שלפיו מחושבות מקדמות המס השוטפות. לכן, במס הכנסה רואים חשיבות רבה, גם התרעתית, לטיפול שומתי יעיל בדו"חות שנבחרו.



פקידי השומה מונחים לטפל בשני סוגי מדגם: האחד, שאותו מנחיתה הנציבות עליהם, והשנייה - בחירה של פקיד השומה מבין התיקים שמצויים בטיפולו. המבקר קובע כי רשימת התיקים שבוחרת הנציבות מגיעה ברגע האחרון ואינה מאפשרת התארגנות מתאימה של משרדי פקיד השומה. עוד עלה מהבדיקה כי פקידי השומה אינם יכולים להסביר מדוע בחרו בתיקים ספציפיים.



התברר כי מספר התיקים שבחר פקיד השומה היה גדול יותר מאלה שהנציבות הינחתה אותו לבדוק. ולמרות כל זאת, 52.6% מהשומות מסתיימות בקבלת הצהרת הנישומים, ללא תוספת מס.



גם השימוש בשיטות בדיקה מעמיקות, המתמקדות בתיקים שיש בהם פוטנציאל לתוספת מס, הפיק מספר רב של שומות שלא הניבו תוספת מס. עוד עולה מהבדיקה כי הרכזים אישרו את רוב השומות במרוכז, בעיקר לקראת סוף כל חודש, ובחודשים רבים נרשמו ביום אחד כל אישורי השומות שנעשו באותו חודש.



נראה כי מה שעמד מול עיני הרכזים הוא עמידה במטלות המספריות שהוטלו עליהם על מנת להצדיק את שכר העידוד. המבקר אומר כי עובדה זו מעלה ספק בדבר איכות בדיקת השומה בידי רכזי החוליות ומתעורר חשש כי אישור השומות הפך להליך פורמלי בלבד. הוכחה לשטחיות בביקורת מוצא המבקר בעובדה שטיפול שלם ומעמיק בדו"חות מחייב להביא בחשבון נתונים שמקורם בביקורות ניכויים שנעשו אצל אותם נישומים אולם בשומות רבות לא נעשה שימוש בנתונים אלה.



בעקבות בדיקת המבקר תוקנו מספר ליקויים ובסוף 2002 הודיעה הנציבות, בין השאר, על צמצום מספר התיקים המוכנים לתוכנית העבודה שבבדיקה מדגמית ניתן לראות שתוספת המס הצפויה מבדיקתם קטנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully