וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאמן אפקון תעשיות מבקש לאשר הסדר הנושים: החזר של 100% מחובות החברה

אמיר הלמר

1.5.2003 / 11:31

במסגרת ההסדר הומחו זכויות התביעה כנגד הדירקטורים מקבוצת פלד גבעוני לחברה והתביעה הייצוגית בגין הצעת הרכש תוסר



היום יתקיים דיון בבית המשפט המחוזי בתל אביב בנוגע להמשך הקפאת ההליכים של חברת אפקון תעשיות (לשעבר פויכטונגר תעשיות) שהיתה בבעלות קבוצת פלד-גבעוני בטרם קרסה. לפני יומיים הגיש הנאמן להקפאת ההליכים, רו"ח חן ברדיצ'ב, את הצעת הסדר הנושים שהתגבשה ואושרה באסיפות הנושים של החברה. לפי הצעת ההסדר, ירכוש איש העסקים שלמה שמלצר את השליטה בחברה וישלם את חובותיה לנושים. עפ"י הצעת ההסדר היה אמור שמלצר לרכוש את דבוקת מניות השליטה שמצויה בידי בנק לאומי (כ-46%) תמורת 26 מיליון שקל ומרכיבים עתידיים נוספים בהתאם להון החברה.



בבשקה לאישור ההסדר שהוגשה ע"י באי כוחו של הנאמן, עוה"ד אילן שביט, ניצה פוזנר ורוית הוף, מצוין כי בתקופה האחרונה שונה ההסדר בצורה המיטיבה עם בעלי המניות הנוספים בחברה, כך ששמלצר ירכוש מבנק לאומי רק 38.1% מהמניות שבידיו ויבצע הצעת רכש ל-13% ממניות החברה המוחזקות בידי הציבור במחיר של 22 שקל למניה. במקור היה שמלצר צריך לבצע הצעת רכש ל-5% ממניות הציבור, וזאת עפ"י דרישת רשות ניירות ערך.



במסגרת ההסדר המוצע תשלם החברה לכל נושיה את מלוא חובותיהם, כאשר לנושים שאינם בנקים ישולם החוב על פני תקופה של 6 חודשים, ואילו לבנקים ששמלצר לא יגיע עמם להסדר פרטני ישולם החוב במשך 10 חודשים.



חובות החברה מסתכמים ב-870 אלף שקל לעובדים; 2.4 מיליון שקל לרשויות המס; 65 מיליון שקל לבנק הפועלים; 21.06 מיליון שקל לבנק דיסקונט; 143 אלף לבנק הבינלאומי; ו-16.83 מיליון שקל לבנק המזרחי. כמו כן חייבת החברה סכום של כ-15 מיליון שקל לבנק לפיתוח התעשייה, וסכום של כ-8.4 מיליון שקל לבנק קונטיננטל. לחברות בקבוצה חייבת החברה סכום של כ-40 מיליון שקל, ולספקים עוד כ-1.8 מיליון שקל.



פרק נכבד מהסדר הנושים מתייחס דווקא לבעלי המניות בחברה מהציבור ולהגשת תביעות כנגד נושאי המשרה הקודמים בחברה. נושא התביעות עלה בעיקר בעקבות התביעה הייצוגית שהוגשה ע"י ראובן פתאל כנגד החברה ונגד נושאי המשרה בה בתקופת השליטה של קבוצת פלד-גבעוני, ובהם רפי פלד ואריה גבעוני, ששימשו כיו"ר ומנכ"ל. התביעה על סך של כ-75 מיליון שקל, שהוגשה באמצעות עו"ד גיל רון ועו"ד גיורא ארדינסט, התייחסה לאי ביצועה של הצעת רכש לה התחייבה החברה במחיר של כ-40 שקל למניה ודרשה מהחברה לבצעה.



מאחר ששמלצר התחייב לרכוש את החברה כאשר היא פטורה מכל חבות בגין עסקות חריגות עם בעלי עניין שנעשו עובר למועד הקפאת ההליכים, וכן כשהיא פטורה מכל חבות בקשר עם התובענה הייצוגית, אזי הוחלט במסגרת הסדר הנושים להמחות את זכויות התביעה של בעלי המניות בחברה לנאמן בהמחאה בלתי חוזרת. כך, זכויות התביעה יועברו לנאמן, שיבדוק בעצמו אפשרות הגשתן של תביעות, ומנגד תימחק התביעה הייצוגית התלויה ועומדת כנגד החברה.



במסגרת ההסדר נקבע, לפיכך, כי הנאמן שיתמנה לביצוע ההסדר יקבל חוות דעת משפטית לגבי האפשרות להגיש תביעות ולנהל הליכים כנגד נושאי משרה ודירקטורים של החברה. כמו כן חוות הדעת תתייחס לסוגיית הפטור או השיפוי שקיבלו אותם נושאי משרה מהחברה.



החשש הוא שבמידה שכתבי השיפוי שסידרו לעצמם נושאי המשרה מקבוצת פלד-גבעוני, לפיהם החברה תשפה אותם במקרה של תביעות, הינם בתוקף, ובמקרה כזה אין מקום לתבוע אותם, שכן ממילא החברה תיאלץ לשאת בתשלום החוב בגין השיפוי.



עוד נקבע בהסדר כי במידה שיחליט הנאמן כי יש מקום להגיש תביעה, הרי הסכומים שייפסקו באותה תביעה יחולקו, לאחר ניכוי הוצאות משפטיות, בין בעלי המניות מהציבור שיקבלו 70% לבין החברה שתקבל 30%. כמו כן נקבע כי שבעלי המניות יוותרו במקביל על התביעה הייצוגית שהוגשה.



פתאל התנגד להסדר המוצע, שכן הוא מסיר את תביעתו הייצוגית. הוא התנגד בעיקר לנושא המחאת זכויות התביעה באופן בלתי חוזר לנאמן, וטען כי מדובר בהסדר בלתי ראוי ובלתי חוקי, שכן הוא נוטל מבעלי המניות את האפשרות לתבוע את נושאי המשרה, שלטענתו מעלו באמון. פתאל טען כי מטרת ההסדר לאפשר לבנק לאומי למכור את מניותיו, והוא מתעלם מנושא התביעה, החשוב מבחינה ציבורית.



יש לציין כי במסגרת האסיפה הצטרפו להתנגדותו של פתאל גם קופה"ג של דיסקונט, לאומי והבינלאומי. נציגיהן טענו כי "מאחר שהם אמונים על כספי ציבור אין זה ראוי להמחות את זכויות התביעה בהמחאה בלתי חוזרת". למרות ההתנגדות, עברה הצעת ההסדר ברוב של 80%. פתאל צפוי להתנגד לאישור ההסדר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully