וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלמה מעוז: "איני סבור שעד סוף השנה נראה שיפור בהכנסות ממע"מ שצנחו ב-15% באפריל השנה"

גולן פרידנפלד

1.5.2003 / 18:12

הכלכלן הראשי של נשואה זנקס: מכירות מוצרי בני קיימא לא צפויות לגדול עד סוף 2003, ומשום שאלו מוצרים עתירי מס הרי שהפגיעה בהכנסות המדינה ממסים צפויה להימשך ■ הגירעון בחודש אפריל - 1.5 מיליארד שקל ■ הגירעון ברבעון הראשון של 2003 - 4.5 מיליארד



"הנתון המדאיג ביותר בדו"ח הגירעון לחודש אפריל הוא הירידה החדה בהכנסות המדינה ממע"מ בשיעור של 15% לעומת החודש המקביל ב-2002, כך אומר היום שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות נשואה זנקס. "עיקר ההכנסות ממע"מ הינו בגין מוצרים בני קיימא שסבלו בחודשים האחרונים ובחודש אפריל בפרט מירידה חדה, מציין מעוז. איני רואה שיפור במכירת מוצרים בני קיימא לפחות עד סוף השנה, ומשום כך הכנסות המדינה ממע"מ לא צפויים לגדול. ההשפעה של הנתון הזה על הכנסות המדינה ממסים היא משמעותית, והיא שעלולה להביא לחריגה מיעד הגירעון.



מעוז מציין כי אחד הנתונים המעניינים בדו"ח הגירעון הוא הגירעון של הממשלה כולל אשראי. זה מסתכם ב-4 החודשים הראשונים ב-6.346 מיליארד שקל מתוך יעד שנתי של 11.766 מיליארד שקל. כלומר, כבר בחודש הרביעי של השנה עברה הממשלה ב-54% מיעד הגירעון כולל אשראי שלה. אם משווים את נתוני הגירעון ללא אשראי עם אלו כולל האשראי, מגלים כי הגירעון כולל האשראי מסתכם ב-107 מיליון שקל. המשמעות של גידול זה, להערכת מעוז, הוא הקושי של משקי הבית לעמוד בתשלומי המשכנתא ובתשלומים נוספים שקיבלו באשראי מהמדינה, ומשום כך האשראי של הממשלה בחודש אפריל גדל.



סעיף הוצאות הממשלה, להערכת הכלכלן הראשי של נשואה זנקס, דווקא מעודד במשהו. ההוצאות המקומיות של הממשלה הסתכמו ב-4 החודשים האחרונים ב-כ-60 מיליארד שקל, לעומת יעד הוצאות של 194 מיליארד שקל. במלים אחרות, 30% מההוצאות כבר בוצעו לאחר ששליש מהשנה כבר מאחורנו. יחד עם זאת, מציין מעוז שהוצאות הממשלה בתחילת השנה אינן זהות לאלו של סוף השנה, ולכן גם כאן ישנה חריגה אם כי קטנה הרבה יותר מהירידה החדה בהכנסות ממסים. לכן, מסכם מעוז, מכיוון שאני לא חושב שניתן להגדיל את כנסות הממשלה השנה או לבלום את הירידה החדה בהכנסות מע"מ, הרי שאין מנוס מביצוע קיצוץ בהוצאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully