וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוקיה מציגה: הצלצול

רמי רוזן

24.4.2003 / 13:29

עם הכנסות של 6.77 מיליארד יורו לרבעון, נתח שוק של 38% ויתרונות כמימון לקוחות ומדיניות דיווידנד נכונה, נוקיה מצליחה לצמוח יותר מן התעשייה



ביום חמישי שעבר פירסמה נוקיה את תוצאותיה העסקיות לרבעון הראשון של 2003. נוקיה היא החברה החשובה ביותר בתעשיית מכשירי הקצה הסלולריים ופעילותה העסקית משפיעה על מספר רב של חברות ותחומים. באופן כללי, התוצאות הרבעוניות היו סבירות ומעלה עבור החטיבה שמוכרת מכשירים סלולריים וגרועות עבור החטיבה שעוסקת במכירת תשתיות תקשורת מטכנולוגיית ה-GSM וה-W-CDMA.



נהוג להתבונן על התוצאות הרבעוניות כעל תמונת ראי של התעשייה כולה, ואכן במהלך שיחת הוועידה הציגה הנהלת החברה שלל נתונים לגבי מיצובה העסקי ולגבי מצב התעשייה כולה. בכתבה אראה מספר נקודות, עובדות והגיגים שהועלו במהלך אותה שיחת ועידה. יש בכך בכדי ללמד על מצב התחום כולו. כמו כן, ניתן להקיש גם לגבי מספר חברות ישראליות הפעילות באופן ישיר או עקיף בשוק הסלולרי כגון קומברס, אמדוקס ואם סיסטמס.



ראשית מעט מספרים - ההכנסות של נוקיה הסתכמו ב-6.77 מיליארד יורו לרבעון, כ-81% מן ההכנסות נתרמו ע"י חטיבת מכשירי הקצה והשאר ע"י חטיבת התשתיות. בעוד שהחטיבה הראשונה מציגה שיפור הן בשורת ההכנסות והן ברווח התפעולי, חטיבת התשתיות מציגה דעיכה במחזור העסקים שבעקבותיה תבצע הנהלת החברה תוכנית התייעלות על מנת לצמצם את הפסדיה של חטיבה זו.



הסבר התופעה - מאוד פשוט להבין את השגשוג היחסי של חטיבת מכשירי הקצה. בשנה האחרונה כולנו נחשפנו למהפיכת המכשירים שעושים, כפי שהפרסומת מעידה, כל דבר בצורה יותר צבעונית, מלודית ומרשימה מבעבר וזה מה שמוביל לצמיחה שמושפעת מעלייה בביקושים של הצרכנים. הנהלת החברה ציינה בשיחת הוועידה כי ארבעה מתוך עשרת הדגמים הנמכרים ביותר הם המכשירים הצבעוניים והציפייה היא שעלייה זו תימשך. תחום התשתיות, מאידך, תקוע, כחלק מן המגמה הכללית של נסיגת תקציבי ה-CAPEX של הארגונים העסקיים. מגמה זו תשתנה בשלב מסוים משום שהגידול ברוחב הפס שיידרש עקב העלייה בשימוש במכשירים הסלולריים החדשים (שפועלים באמצעות רשתות התקשורת מדורות 2.5 ו-3.0) יחייב השקעה מחודשת בתשתיות מתקדמות.



תמיכה לא מפתיעה - הטיעון הקודם נתמך לא רק על פי הנתון שמצביע על עלייה, זה הרבעון הרביעי ברציפות, במספר המכשירים הסלולריים הנמכרים (כ-98 מיליון יחידות ברבעון החולף, צפי ל-445 מיליון יחידות ב-2003, עלייה של 10% לעומת 2002) אלא גם על ידי העלייה במספר המנויים המשתמשים במכשיר, דבר שמגביר את תנועת התקשורת על גבי התשתיות הקיימות. להערכתי, בהנחה שהגידול במספר המנויים יהיה עקבי, זוהי בשורה חשובה מאוד עבור קומברס (כפי שמאותת מחיר המניה בחודשים האחרונים), משום שזה יגדיל את פוטנציאל המשתמשים בשירותי התא הקולי והאפליקציות החדשות של חברה זו.



יתרון לגודל - אחד הנתונים שממחישים את עוצמתה של נוקיה ובעת ובעונה אחת את חולשתן של מרבית החברות הישראליות מהתחום הטכנולוגי קשור למחיר המכירה הממוצע (ה-ASP) של המכשירים הסלולריים. למרות שלאורך זמן קיימת ירידה בפרמטר זה וכל חברה נדרשת להשיק דגמים חדשים מדי רבעון, נוקיה מצליחה לשמור על שיעור רווח גולמי יציב יחסית (בנטרול עונתיות) לאורך זמן בזכות היתרון לגודל שיש לה ביצור ובפעילות השיווקית. אחד הדגמים שחולל הכי הרבה הכנסות ורווחים עבור נוקיה בשנתיים וחצי האחרונות הוא אחד הפשוטים ביותר (Nokia 3310) שה-ASP שלו ירד בצורה דרסטית לאורך התקופה.



מימון לקוחות - נתון זה מדבר על יישום לקחי "חטאי העבר". נוקיה הקטינה באופן משמעותי את סעיף "מימון הלקוחות" שאיפיין את תעשיית התשתיות בכלל והטלפונים הסלולריים בפרט. במהלך הרבעון ירד סעיף זה מ-2 מיליארד יורו ל-1.4 מיליארד. תופעה זו של הפחתת סעיפי מימון הלקוחות (Vendor Financing) אופיינית למרבית החברות הגדולות בתעשייה.



מדיניות דיווידנד - הנהלת נוקיה פתרה בצורה אלגנטית את סוגיית חלוקת הדיבידנד בקרב חברות טכנולוגייה. מדיניות החברה גורסת כי "ההנהלה תשאף לחלק דיבידנד מדי שנה אם בצורת רכישה חוזרת של מניות ואם בצורת חלוקת מזומנים וגם ע"י שילוב בין שני האמצעים". באופן הזה אין התחייבות מצד הנהלת החברה לחלק דיווידנד במזומן בגובה קבוע מדי שנה (וזאת למרות שההנהלה, בדייקנות פינית, מקפידה לחלק מדי שנה במועד כמעט קבוע, דיווידנד בגודל דומה) אבל המשקיעים יודעים שהם יזכו לראות פירות אמיתיים מהשקעתם במניית החברה. תשואת הדיווידנד שתחולק השנה מגיעה ל-2% וזוהי, פחות או יותר, תשואת הדיווידנד הממוצעת של מניות ה-S&P500. בנוסף מתוכננת רכישה חוזרת של מניות עד לסכום של 2 מיליארד יורו.



לסיכום - נוקיה מצליחה לצמוח יותר מן התעשייה (כ-13% צמיחה לעומת 10%) ובכך בעצם להגדיל את נתח השוק שלה לכ-38% ממספר מכשירי הקצה הנמכרים. הרווח השנתי החזוי לשנת 2003 יסתכם בכ-85 סנט למניה. מכפיל הרווח הנובע עומד על 20 לא מאוד זול עבור חברה שצומחת בכ-13% לשנה אך בכימות פוטנציאל הצמיחה ו"פרמיית הגורילה" מדובר בהחלט במחיר סביר.






טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully