וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק לאומי: נתוני סחר החוץ ופדיון התעשייה מצביעים על התייצבות עם פוטנציאל לתחילת צמיחה

אמיר טייג

2.5.2003 / 10:40

הסיכון בהשקעה במשק פחת נוכח שינויים גיאופוליטיים; לראשונה מאז שנת 2000 - פעילות הייצור התעשייתי והפדיון מתרחבת שני רבעונים ברציפות



נתוני סחר החוץ של ישראל ונתוני פדיון ענפי התעשייה מצביעים על ראשיתו של השינוי במצב המשק - "מצמצום הפעילות בשנתיים האחרונות להתייצבות עם פוטנציאל לתחילתה של התרחבות", כך כותב איל רז מהמחלקה הכלכלית של בנק לאומי. רז מציין בסקירתו השבועית כי חלק מנתוני הרקע, בפרט במישור הגיאופוליטי, השתפרו בעת האחרונה כך שהסיכון בהשקעה במשק פחת.

רז מציין כי הסיבה להערכתו זו הם נתוני הייצור התעשייתי והפדיון בענפי המסחר והשירותים לחודש פברואר, וכן המדד המשולב של בנק ישראל לרבעון הראשון, המצביעים על התאוששות מסוימת. רז מסביר כי לראשונה מאז שנת 2000 פעילות הייצור התעשייתי והפדיון מתרחבת שני רבעונים ברציפות.



מנגד, כותב רז כי קיימים עדיין גורמי סיכון, בפרט אלו המשפיעים על מצבם של משקי הבית בעלי ההכנסה הבינונית והנמוכה. להערכתו, משקי בית אלו עלולים להיפגע משחיקת שכרם בעת הקרובה, וכתוצאה מכך הצריכה הפרטית של כלל המשק עלולה להמשיך להיפגע, ולעכב את צמיחת המשק.



לגבי ההשקעות במשק הישראלי, ציין רז את נתוני בנק ישראל המצביעים על כניסה של כ-640 מיליון דולר למשק המקומי ממקורות זרים במהלך הרבעון הראשון של השנה. משמעות הדבר הוא היפוך מגמה למצב בשנתיים האחרונות, בהן ההשקעות של תושבי ישראל בחו"ל עלו על ההשקעות של תושבי חוץ בישראל. רז מציין כי נתונים אלו תומכים ביציבות השקל, אך מבהיר כי זרימת ההון למשק המקומי עדיין נמוכה משמעותית בהשוואה לשנים האחרונות.



רז צופה כי בנק ישראל ימשיך בתהליך של התרת הרסן המוניטרי והורדת הריבית הדרגתית עד רמה של 7% בסוף השנה. מגמה זו נתמכת על ידי המשך ירידה צפויה בסביבת האינפלציה, אשר נגרמת בין השאר מחוסנו של השקל מול המטבעות הזרים ובהמשך שיפור בחלק מתנאי הרקע אשר גרמו להתחזקותו. "יש לזכור כי למרות הורדת הריבית הנומינלית, הרי שהריבית הריאלית לטווח קצר מצויה עדיין ברמה גבוהה שאינה מאפיינת משקים המצויים במיתון כלכלי", כותב רז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully