וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציגים של חברות תרופות זרות קוראים לממשלה לשנות את החוק לאישור תרופות

אורה קורן

4.5.2003 / 7:50

השינוי יביא להארכת משך הפיתוח של תרופות גנריות וייקורו - עבור חברות ישראליות כטבע



נציגים של חברות תרופות זרות הפועלות בישראל ומאוגדות בעמותת פארמה ישראל, קראו בסוף השבוע לממשלה לשנות את החוק הישראלי לאישור תרופות. מנכ"ל פארמה ישראל, ד"ר יואב שכטר, אמר כי שינוי החוק יאפשר לישראל להגדיל את ההשקעות של חברות התרופות הבינלאומיות שתקציבי המחקר והפיתוח שלהן נאמדים ב-40 מיליארד דולר בשנה, בתעשיית התרופות והביוטכנולוגיה הישראלית. בין החברות המאוגדות בפארמה ישראל נמצאות מרק, פייזר, אוונטיס, נוברטיס, לילי, ג'נזיים, סרונו ושרינג.



מחלוקת שוררת בין ישראל לחברות התרופות הבינלאומיות ולממשל האמריקאי לגבי החוק לאישור תרופות בישראל, המאפשר למשרד הבריאות לאשר תרופה גנרית על בסיס תהליכי הפיתוח של החברה האתית. חברה אתית היא חברה המפתחת תרופות מקוריות המוגנות בדרך כלל בפטנט למשך כ-20 שנה; חברות גנריות מפתחות תרופות על בסיס הפטנט של החברות האתיות ומשווקות אותן, בדרך כלל, בתום ההגנה על הפטנט האתי. משלב זה - מתחרות התרופות הגנריות באתיות.



המחלוקת מתמקדת בשאלה, אם הפרטים המופיעים בתיק התרופה האתית המגיעים למשרד הבריאות לצורך אישור שיווק תרופה בישראל, אמורים להיות חסויים או לא. על פי החברות האתיות, התשובה חיובית, ואין לעשות שימוש בתיקים, אלא לצורך אישור או אי אישור שיווק התרופה בישראל. על פי הגישה בפועל של משרד הבריאות והחברות הגנריות, הנתונים אינם חסויים לחלוטין וניתן להיעזר בהם לצורך קיצור תהליכי פיתוח של חברות גנריות.



בחברות האתיות טוענים כי התיקים לא נועדו לשימוש של חברות גנריות מתחרות, מכיוון שבכך הגנריות מקצרות את תהליך הפיתוח שלהן ומוזילות אותו, ויכולות להתחרות ביעילות רבה יותר בחברות האתיות. לטענתן, בכל המדינות המפותחות לא מאפשרים לחברות גנריות להשתמש בנתוני התיקים החסויים של החברות האתיות; המשמעות של שינוי החוק עבור חברות ישראליות גנריות כדוגמת טבע היא הארכת משך פיתוח התרופה וייקור התהליך.



משרד הסחר האמריקאי שאישר בסוף השבוע את שיפור מעמדה של ישראל בקטגוריות השונות של המדינות המפרות זכויות יוצרים, התייחס גם לסוגיה זו. בהודעתו ציין המשרד כי על ישראל להסדיר סוגייה זו בהקדם.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully