וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וורלדקום ואנרון דורשות החזרי מס על הכנסות שנופחו

דפנה מאור

4.5.2003 / 14:49

וורדקום: "לא הרווחנו באמת, לא היינו צריכות לשלם"; החוק עומד לצד החברות שהונו את הציבור והחוק בניפוח דו"חותיהן - זכאיות להחזר של 11% משווי הניפוח

במהלך המתחרה בחוצפתו רק בזה של רוצח הוריו שביקש את רחמי ביהמ"ש בשל היותו יתום, תובעות אנרון ו-MCI (לשעבר וורלדקום) החזרים על מסים ששילמו בגין הכנסות שלא היו ולא נבראו. החברות, כזכור, הגיעו לפשיטת רגל לאחר שחשפו מזימות הונאה שניפחו את הכנסותיהן ורווחיהן, תוך ביצוע עבירות פליליות.

לפי חוקי המסים בארה"ב, גורמים - אנשים או חברות - ששילמו יותר מדי מסים על הכנסותיהם, זכאים להחזרים. לפי החוק, אם החברות שילמו מסים על הכנסות מזויפות - מגיע להן החזר על הפרש המס בין ההכנסות המזויפות לאמיתיות. הקנס המירבי על הגשת דו"חות מס כוזבים הוא 500 אלף דולר, כך שבמקרים הנדונים - היתרה העומדת לזכות החברות גדולה בהרבה.

לפי מחקר שערכה אוניברסיטת שיקגו על 27 חברות שהואשמו בהונאה, היו נכונים חברי ההנהלה הבכירה לשלם מסים גבוהים במזומן כדי להסתיר את ההונאה החשבונאית, ולא למשוך את תשומת לבן של רשויות המס. בממוצע שילמו החברה 11 סנט במסים על כל דולר של רווחים מנופחים.

באופן זה, זכאית MCI להחזר של יותר ממיליארד דולר על המסים ששילמה על רווחים של 11 מיליארד דולר - היקף ההונאה החשבונאית שבספרי וורלדקום. הרווח נופח באמצעות העברת הוצאות לחברות בנות, או על ידי הצגתן של הוצאות בתור השקעות. לפי מקור של "וול סטריט ג'ורנל", גבתה MCI כבר 300 מיליון דולר בהחזרי מסים על הרווחים הווירטואליים - בתקופה בה היתה נתונה תחת הגנה מפשיטת רגל. MCI צפויה ליהנות גם מחשבון מס מוקטן בשל החלטתה למחוק נכסים בשווי 79.8 מיליארד דולר.

הלת סאות, חברת שירותי הבריאות שניפחה רווחים ב-2.5 מיליארד דולר, טוענת כי שילמה מאות מיליוני דולרים במסים מיותרים בשנים 1997-98. בעלי מניות של החברה תובעים כי כל החזר שתקבל החברה יחולק ביניהם.

וורלדקום היתה שיאנית ניפוח הרווחים, אולם גם אנרון לא טמנה ידה בצלחת וניפחה את רווחיה ב-586 מיליון דולר. החברה שילמה רק 63 מיליון דולר במסים בין 1996 ל-2001, והיא מבקשת החזרים. במקרה זה, טוען ה"ג'ורנל", יקשה על החברה לגבות את ההחזרים - שכן למס ההכנסה יש תביעות משלו נגדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully