וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלמה ינאי: שביתה של יותר מ-10 ימים עשויה לפגוע בפעילות מכתשים אגן באופן מהותי

אילן מוסנאים

4.5.2003 / 16:20

המנכ"ל החדש של מכתשים אגן מציין כי הצמיחה של החברה ברבעון אינה צמיחה חד פעמית; החברה ממשיכה לבחון הזדמנויות עסקיות חדשות לרכישה



הצמיחה שמכתשים אגן הציגה ברבעון הראשון של 2003 אינה אירוע חד פעמי במהותו אלא מצביע על שיפור במגמת הפעילות של החברה. כך אומר המנכ"ל החדש של מכתשים, שלמה ינאי, שנכנס היום לתפקיד במקום אילן לויטה, שכיהן בתפקיד זה ב-15 השנים האחרונות.



מכתשים אגן פירסמה היום את התוצאות הכספיות לרבעון הפותח של 2002 ודיווחה על גידול מרשים של 37.7% בהכנסותיה ל-325 מיליון דולר ועל זינוק של 55% ברווח הנקי ל-32 מיליון דולר.



לדברי ינאי, השיפור בשורה העליונה של מכתשים הושפע מ-3 גורמים עיקריים: השיפור בתמהיל המוצרים של החברה והתמהיל הגיאוגרפי שלה, בעקבות הרכישות שביצעה מבאייר ומוצרים חדשים שרכשה לפני כן, והפיחות בשער השקל מול הדולר ושל הדולר מול היורו. מהלכים אלו, בזכות הרווחיות הגבוהה יחסית של המוצרים החדשים, היו האחראיים גם לשיפור ברווחיות הגולמית של החברה.



ינאי מציין כי אם לא יהיו אירועים חיצוניים שישפיעו על פעילות החברה לרעה בהמשך השנה, היא תעמוד ביעדי הצמיחה שהציבה לעצמה ותציג ב-2003 שנה טובה מאשר ב-2002. אירוע אקסוגני שכזה עשוי להיות השבתה אפשרית של המשק על ידי ההסתדרות אחרי יום העצמאות. אירוע כזה, אם יימשך למעלה משבוע או עשרה ימים, עשוי לפגוע בצורה מהותית בפעילות החברה. ינאי מסביר כי שני המפעלים העיקריים של מכתשים אגן ממוקמים בישראל ופעילות הייצור שלהם תלויה באפשרות לייבא את חומרי הגלם דרך נמלי בחיפה ואשדוד. באותו אופן, החברה לא תוכל לשלוח לחו"ל את תוצרתה אם תהיה השבתה של הנמלים.



ינאי מציין כי מכתשים אגן נהנתה ברבעון גם מחזרה של השפיות אל השוק, בו חלה האטה משמעותית בשחיקה של מחירי המוצרים ושל המלאים, וזאת אחרי מספר שנים של ירידות חדות במחירי המכירה של המוצרים ושל עודפי מלאים גדולים אצל הלקוחות.



מכירות המוצרים החדשים הסתכמו בכ-103.1 מיליון דולר ברבעון הראשון - עלייה של 154% לעומת הרבעון הראשון של 2002. עם זאת, במכתשים אגן מסרבים, מטעמי סודיות מסחרית, למסור פרטים לגבי המכירות של המוצרים שנרכשו מבאייר או סעיף המכירות של פיינכימי. ינאי מוכן למסור עם זאת כי תמהיל המוצרים של החברה, שלפני שנה עמד על יחס של 80% מוצרים ותיקים ו-20% מוצרים חדשים, השתנה כך שברבעון הנוכחי היוו המוצרים החדשים כ-35% מסך המכירות. הוא סבור שברמה שנתית תמהיל של שני שלישים הנו סביר ל-2003.



במכתשים אגן לא מסתפקים אגב ברכישה האחרונה ורומזים כי החברה בוחנת כל הזמן הזדמנויות עסקיות לרכישות של חברות או קווי מוצרים חדשים, תוך ניצול תזרים המזומנים החזק שלה, שברבעון הסתכם בכ-30.1 מיליון דולר.



ינאי מציין כי השוק הבא אליו לוטשת החברה עיניים הוא השוק האמריקאי. לדבריו, החברה שוקלת את הצמיחה בארה"ב באחת משתי אסטרטגיות: או על ידי רכישה של חברה כפי שעשתה בגרמניה, או באמצעות הקמת תשתית עצמית, מהלך בו החברה כבר החלה, בדומה לפעילות בצרפת.



במכתשים צופים כי עד סוף 2003 יהיה הנתח של הפעילות באירופה כ-45% מכלל פעילות החברה, דרום אמריקה תהווה כ-20%-25% מהפעילות וארה"ב כ-13% מהפעילות. בטווח הבינוני המטרה היא כי הפעילות ביבשות היציבות - אירופה, ארה"ב ויפאן - תתרום לחברה בין 65% ל-70% מכלל ההכנסות שלה, ואילו ברזיל, שוק שעליו מכתשים לא מוותרת למרות הקשיים בשנה האחרונה, תהווה 15%-20% מהפעילות.



סמנכ"ל הכספים של מכתשים, אלי אשרף, אומר היום, לאחר שהפעילות בברזיל איימה למוטט את החברה בחצי הראשון של 2002, כי מכתשים אגן למדה להתמודד עם ברזיל, ולהביא אותה למצב בו ההשפעה שלה על פעילות מכתשים תהיה קטנה יותר וקלה יותר לבקרה.



השיפור בתמהיל המכירות הנו בעל השפעה דרמטית על רווחיות החברה, שכן המוצרים החדשים הנם בעלי שיעור רווחיות גולמית של יותר מ-50% ואילו המוצרים הוותיקים הם בעלי שיעור רווחיות גולמית של כ-30%.



לסיכום, מנסה ינאי להעביר מסר כי למרות החילופים בכסא המנכ"ל, החברה דאגה כי תהיה המשכיות ויציבות בניהול שלה. לדבריו, הוא מחליף את לויטה היום אחרי תהליך ממושך של הדרכה ולימוד בחפיפה שארכה כ-10 חודשים. הצוות הניהולי של מכתשים, הוא אומר, "הכין אותי לתפקיד בצורה מצוינת, ועכשיו יש לצפות לשורה התחתונה ברבעונים הבאים".



לויטה אמר כי לדעתו, ינאי הוא האיש הנכון במקום הנכון ובזמן הנכון. בנוסף הוא מבקש להדגיש כי למרות עזיבתו את תפקיד המנכ"ל, הוא אינו עוזב את החברה מחר בבוקר וימשיך לתרום לה מניסיונו הניהולי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully