וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' לבהרי וד"ר אשר בלס קוראים לרציונליזציה בשכר הציבורי: תשלום שכר המושפע מתפוקה ולא רק קיצוץ אחיד

אמיר טייג

4.5.2003 / 20:11

העמיתים הבכירים ב"מרכז שלם" קוראים לבצע הפחתה משמעותית יותר של מס על עבודה ולכלול גם הפחתת מע"מ ומס קנייה; מלבד הפרטת חברות ממשלתיות, יש לקדם גם הפרטת קרקעות, בעיקר באזורי ביקוש



"עם כל מגרעותיה, תוכנית החירום הכלכלית יכולה להשיג את המטרה שלשמה נוצרה - להוות תוכנית בלימה שתכין את המשק למצב ממנו הוא יכול לצמוח". כך כותבים פרופ' דוד לבהרי וד"ר אשר בלס, עמיתים בכירים במכון למדיניות כלכלית וחברתית ב"מרכז שלם".



נקודות החיוביות בתוכנית, לדעתם הם: קבלת עיקרון הקטנת גודלו של הסקטור הציבורי; הפחתת המס על העבודה כדי לעודד צמיחה; קידום הפרטתן של חברות ממשלתיות או אלה הנשלטות על ידי הממשלה; צמצום בתשלומי ההעברה בקרב אוכלוסיות שצמצום זה יעודד אותן להשתלב בשוק העבודה, אברכים למשל.



לבהרי ובלס מצביעים על מספר נקודות לשיפור בתוכנית והן: בסקטור הציבורי - רציונליזציה של השכר, כלומר תשלום שכר המושפע מתפוקה ולא רק קיצוץ אחיד; שינוי מבני אמיתי ביחידות הממשלתיות על מנת לצמצם את גודלו של הסקטור לטווח הארוך וקביעת יעד לצמצום בהוצאה הממשלתית.



נקודות נוספות המוצעות על ידם הן: ביצוע הפחתה משמעותית יותר של המס על עבודה ולכלול גם מסים אחרים כמו מע"מ ומס קנייה; ביקורת על צמצום ההטבות לעולים, למצטרפים לשוק העבודה וסבסוד הוותיקים בקרנות הפנסיה; ומוצע לקדם לא רק את הפרטתן של חברות ממשלתיות אלא גם הפרטת קרקעות, בעיקר באזורי ביקוש.



המכון למדיניות כלכלית וחברתית הוקם לאחרונה ב"מרכז שלם" מתוך מטרה לתרום לשיח הציבורי בסוגיות הקשורות לאופיו הרצוי של המשק הישראלי והחברה הישראלית מן הזווית הכלכלית.



פרופ' דוד לבהרי שימש כמרצה וחוקר שנים רבות באוניברסיטה העברית ומילא מגוון תפקידים במערכת הכלכלית-הציבורית. בין השאר שימש כיו"ר הוועדה לפיקוח על מונופולים. ד"ר אשר בלס שימש בעבר ככלכלן ראשי במחלקת המחקר של בנק ישראל וכיום מנכ"ל אי.אר.סי.ג'י. קבוצת מחקר וייעוץ כלכלי בירושלים.



המחברים מציינים את התגובות החיוביות הרבות בעולם על התוכנית וטוענים כי אין הדבר מקרי. "הדוברים מבינים כי בסיכומו של דבר, עם כל מגרעותיה, תוכנית החירום הכלכלית יכולה להשיג את המטרה שלשמה נוצרה - להוות תוכנית בלימה שתכין את המשק למצב ממנו הוא יכול לצמוח. מסקנתם, כמו מסקנתנו, נובעת הן מראיית העקרונות המוצגים בה, הן מבחינת הפרטים והן בזכות המבט למספר שנים שאינו מסתפק בשינויים חד פעמיים או קצרי מועד. לכן יש לאמץ את התוכנית בשלב זה...".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully