וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החודש המוצלח של קופות הגמל - תשואות של 3%-2.5%

שלומי שפר

5.5.2003 / 10:13

העליות בבורסה באפריל משפיעות לטובה גם על הציבור הנרחב שאינו משפיע באופן ישיר בשוק ההון. זאת באמצעות החיסכון בקופ"ג וביטוחי מנהלים; בעקבות ירידת הריבית באג"חים - ירידה גם בריבית על משכנתאות לכ-5.5%



העליות בבורסה באפריל 2003 משפיעות לטובה גם על הציבור הרחב שאינו משקיע באופן ישיר בשוק ההון. זאת באמצעות החיסכון בקופות הגמל וביטוחי המנהלים, וכן באמצעות הבנקים למשכנתאות.



קופות הגמל המנהלות כ-130 מיליארד שקל וחברות הביטוח המנהלות כ-40 מיליארד שקל, הן המשקיעים המוסדיים העיקריים בשוק; אלה החוסכים בהן הרוויחו באפריל מתיק ההשקעות שלהם. על פי הערכות בבנקים, התשואות של קופות הגמל יהיו באפריל כ-3%-2.5%. בחברות הביטוח מעריכים כי התשואות על ביטוחי החיים בחברות הביטוח הגדולות יהיו דומות, וייתכן כי אף גבוהות יותר. מתחילת השנה תסתכם התשואה של קופות הגמל בכ-5%-4.5%, וחברות הביטוח ידווחו על תשואות של כ-6%-5.5% בתקופה זו.



הגופים המוסדיים בונים תיק השקעות הכולל את כל מרכיבי שוק ההון: מרכיב דולרי בשיעור של 10%-7%, מרכיב מנייתי של 20%-15%, מרכיב של אגרות חוב סחירות ולא סחירות ופקדונות בבנקים. פרט לדולר שירד באפריל, שאר המסלולים, בעיקר המניות ואגרות החוב הממשלתיות, עלו בחודש האחרון ולכן העלייה בתשואות על כספי העמיתים.



גם נוטלי המשכנתאות ירוויחו. הריביות בבנקים למשכנתאות נגזרת בין היתר מהתשואות של אגרות החוב בבורסה. כאשר מחירי האגרות עולים התשואות יורדות, וכך מוזלת עלות הגיוס של הבנקים למשכנתאות. הבנקים למשכנתאות משלמים פחות על הכסף ולכן הם מוזילים את הריביות.



בשבועות האחרונים היו ירידות קלות בריביות למשכנתאות - הריביות הצמודות למדד לתקופות ארוכות הגיעו לכ-6%. בעקבות הירידות אתמול, מעריכים בבנקים למשכנתאות כי הריביות ימשיכו לרדת בימים הקרובים. מבדיקה בבנקים עולה כי משכנתאות בריביות הצמודות לתקופות הארוכות יירדו לכ-5.6%-5.5%, והריביות הצמודות לתקופות הקצרות יהיו כ-5.9%-5.8%.



עם זאת, רבים כיום נוטלים משכנתאות בריביות פריים או ריביות דולריות הנגזרות מריבית בנק ישראל ומריביות הליבור (הריבית הבין-בנקאית בלונדון).



בריביות אלה לא חל שינוי מהותי בשבועות האחרונים, ולכן אלה הנוטלים הלוואות במסלולים אלה לא ישלמו על פי צפוי פחות. ואולם בבנקים למשכנתאות אומרים כי מרבית הלווים מחלקים את המשכנתא לכמה מסלולים, והם יהנו מהירידות בריביות הצמודות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully