וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל אליהו בעקבות כשלון מכירת מניות הפניקס: "כלל חיתום באו אלינו ואמרו שהם יכולים למכור, הם לא רציניים"

שלומי שפר

6.5.2003 / 8:22

מנכ"ל כלל חיתום: "לא אמרתי שזה סגור. עשינו מאמצים ככל שיכולנו. זה לא הצליח בגלל שילוב של מחיר, אך בעיקר כמות"; אליהו: "לא נמכור במחיר נמוך יותר. הגופים המוסדיים רוצים שנפחית את המחיר ב-30%, ולא ב-2%"



איש העסקים שלמה אליהו נכשל אתמול בניסיון למכור 6.6% ממניות הפניקס 1 שבבעלותו. אליהו, הבעלים של חברת הביטוח אליהו, המחזיק ב-39% ממניות הפניקס, ניסה אתמול, לראשונה מאז 86', למכור חלק מאחזקות החברה שבבעלותו. אליהו, באמצעות כלל חיתום, ביקש למכור את אחזקותיו לפיו מחיר של 14 שקל למניה - מחיר הנמוך בכ-10% ממחיר המניה בבורסה.



אליהו ניסה לממש את אחזקותיו בשל שתי סיבות; האחת - מימוש המניות היה מזרים לו 154 מיליון שקל, סכום שהיה מעביר לבנקים שמהם לקח הלוואות לרכוש מניות בבנק לאומי. אליהו, המחזיק כיום כ-10% ממניות הבנק, לווה כ-1.2 מיליארד שקל למימון רכישת 6% מהן.



אתמול קיבלה כלל חיתום הצעות לרכישת כשני-שלישים מהמניות שהוצעו - והמכירה נפלה. תנאי הכרחי למימוש היה מכירת הכל או כלום - רק מכירת כל המניות היתה משרתת את אליהו וגם את הקונים, מכיוון שבמצב זה המניה היתה נכנסת להיסחר במדד המעו"ף - 25 החברות הגדולות בבורסה בתל אביב.



הסיבה הנוספת למימוש היא רעיון שהועלה בכלל חיתום, ולפיו, מכירה של 6.6% ממניות הפניקס תתרום לגידול משמעותי בסחירות הנמוכה של המניות. 58% ממניות החברה מוחזקות על ידי בעלי השליטה בה, קבוצת שחר-קז, כלומר, "הסחורה הצפה" היא כ-3%. להפניקס שווי שוק של כ-2.7 מיליארד שקל, וגידול בסחירות יביאה, כאמור, להיסחר במסחר במעו"ף.



התקווה בכלל חיתום, כמו של אליהו ואף של בעלי חברת הפניקס, היא כי הסחירות במדד המעו"ף תגרום לכך שהחברה תהיה מסוקרת יותר על ידי האנליסטים ובתי ההשקעות, וכך קיים סיכוי כי מניותיה יירכשו, ולכן מחירן יעלה. בנוסף, בשעה שחברה נכנסת למדד המעו"ף, ישנן קרנות נאמנות המחויבות להשקיע במניות הנסחרות במדד זה - ולכן הן ירכשו את מניותיה.



בגופים מוסדיים, בעיקר בחברות ביטוח, בקרנות פנסיה ובקופות גמל, אמרו בשבוע האחרון כי אינם מתכוונים לרכוש את המניות בשל המחיר הגבוה שמבקש אליהו. לדברי מנהלי ההשקעות בגופים אלה, הפניקס נסחרת לפי מכפיל הון הגבוה מבין אלה של חברות הביטוח הנסחרות, ולכן אין כל סיבה כלכלית לרכוש את המניות. לדבריהם, היו שוקלים רכישה, אם אליהו היה מפחית את המחיר.



"לא נמכור במחיר נמוך יותר. הגופים המוסדיים רוצים שנפחית את המחיר ב-30%, ולא ב-2%, וזה לא כדאי", אמר אתמול מנהל ההשקעות של החברה ובנו של שלמה, ישראל אליהו. "לדעתי, מדובר במחיר הוגן. אם השוק חושב שזה מחיר גבוה, מדוע יש כאלה שקונים מניות בבורסה במחזור יפה. או שמחיר הבורסה מייצג או שלא, גם בבנק הבינלאומי אין סחירות של המניות".



אליהו מתח ביקורת על כלל חיתום באומרו: "הם באו אלינו ואמרו שהם יכולים למכור, הם לא רציניים, אני הבנתי שזה יצליח. היה ביקוש יפה. כנראה שזו כמות גדולה מדי. אולי לא מכירים מספיק את החברה. אין לנו ניסיון בזה. עד היום אנחנו רק קנינו". לדבריו, מכפיל הון אינו רלוונטי בחברות ביטוח.



מנכ"ל כלל חיתום, צחי סולטן, אמר אתמול: "לא אמרתי שזה סגור. עשינו מאמצים ככל שיכולנו. לדעתי, זה לא הצליח בגלל שילוב של מחיר, אך בעיקר כמות. גופים רבים לא מסקרים את החברה, מכיוון שאין בה סחירות. מי שהזמין היו גופים שמסקרים אותה. יכול להיות שלא נתנו מספיק זמן, אבל הזמן פועל לשני הכיוונים".



סולטן אמר כי המחיר שהוצע סביר: "עשינו השוואה בין חברות ביטוח שונות. יש איזה כלל אצבע שלפיו - השווי של חברת ביטוח נגזר לפי מכפיל של 1.2-1 מהפרמיה השנתית בביטוח החיים של החברה; לפי כלל זה הפניקס עומדת על 1.09, כלל ומגדל - על 1.15, הראל - על 1.07, ומנורה - על 0.82".



לגבי אפשרות נוספת של מכירה אמר סולטן: "המשפחה צריכה להחליט אם היא מנסה למכור שוב, אבל אני מתאר לעצמי שהיא תחליט שלא. הפניקס משביחה עצמה, ואולי הם יחכו עוד כמה רבעונים. בהפניקס יש נכסים חבויים, ובהם אוסף התמונות שכאשר יימכר, יעלה את ההון העצמי של החברה. החברה מנוהלת היטב, והראתה שיפור ב-2002, זה היה מהלך שלנו. חשבנו שיהיה אפשר להכניס אותה למעו"ף. היו הזמנות של כ-100 מיליון שקל - אבל זה לא הספיק, לצערי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully