וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על האגרות

ערן גבאי

5.5.2003 / 19:04

חברות הסלולר מבקשות לא לשלם את אגרת תדרי דור 3 עד שייעשה בהם שימוש - אך שוכחות להזכיר שמכרז התדרים סידר להן גם כמה הישגים



האיום של חברת פלאפון להחזיר את תדרי הדור השלישי למדינה שנה וחצי לאחר רכישתם, הוא צעד נוסף בהקצנת העימות בין חברות הסלולר למשרדי התקשורת והאוצר בסוגיית תשלום האגרות על התדרים.



חברות הסלולר מודות שלא הוסתר מהן דבר בעת המכרז למכירת תדרי הדור השלישי בדצמבר 2001, וכבר אז הובהר להן כי הן יידרשו לשלם אגרה על רצועות התדרים שיירכשו. בקשת פרטנר באותו יום לביטול אגרות התדרים עד השימוש בהם, נדחתה על הסף.



יתרה מכך, גם אם החברות לא יכלו לנבא אז את עוצמת המיתון והקשיים ביצירת ביקושים לשירותי הערך המוסף הסלולריים, הרי שהן ידעו היטב כבר אז שפרישת רשת הדור השלישי אינה קרובה.



רק ביולי 2001 חתמה סלקום עם נוקיה על הסכם הקמת ופרישת תשתית רשת ה-GSM, ופלאפון חתמה על עסקת הקמת רשת ה-1X באפריל 2002.



למרות זאת, החליטו שלוש חברות הסלולר לרכוש את תדרי הדור השלישי ולהבטיח שרצועות התדרים יהיו באמתחתן. באותם ימים לא עלו הטיעונים שההשקעה בתדרים מוקדמת, ושייתכן שעד שירצו החברות לעשות בהם שימוש, כבר תשלוט בכיפה טכנולוגיה אחרת.



צריך לזכור את הרקע שקדם למכרז תדרי דור 3. כשלושה חודשים לפניו הגיע האוצר להסכם תמלוגים עם הכבלים בעבור המעבר שלהם למשטר רשיונות עם בעלות מלאה על תשתית הכבלים, והמשרד נאלץ להתפשר בעשרות אחוזים על היקפי הגבייה שתיכנן.



גם רשת הדור השלישי באירופה החלה להסתמן כבועה, ולמשרד האוצר היה חשוב לקיים את מכרז תדרי הדור השלישי מוקדם ככל שניתן.



את הבקשה היום של החברות להקפיא את תשלום האגרות עד לשימוש בהם בפועל - יש לבחון בפרופורציות נכונות. הנהלות החברות הסלולריות קיבלו החלטה לרכוש את התדרים בשל מחירם הזול בהרבה של רצועות התדרים בארץ בהשוואה למכרזים מקבילים בחו"ל. בזמן שבאנגליה ובגרמניה עלות ההשקעה ברישיון דור 3 לנפש נאמדה בכ-600 דולר ובאיטליה היא נאמדה בכ-240 דולר לנפש, הרי שבישראל ההשקעה בתדרי הדור השלישי הסתכמה בכ-25-30 דולר לנפש.



החברות טוענות היום כי משרד התקשורת הקדים את המכרז על תדרי הדור השלישי בשנתיים לפחות, ואילץ את שלוש החברות - סלקום, פרטנר ופלאפון - לשלם עד היום כמחצית מסך ההשקעה בתדרים, יותר מ-300 מיליון שקל.



עם זאת, החברות נמנעות מלהזכיר כי הקצאת התדרים הוקפאה ב-2002 ובגין שנה זו הן לא נדרשו לשלם אגרה. כמו כן, הקצאת התדרים מתבצעת בשלבים, כך שהחברות משלמות בשלב ראשון אגרה בעבור רצועה ברוחב של 5 מגה הרץ, ותשלום האגרה בגין רצועת 5 המגה הרץ הנוספת ישולם רק מראשית 2005, אז יתבקשו החברות לשלם אגרת תדרים בכ-16 מיליון שקל בשנה.



החברות נמנעות גם מלהזכיר כי לאור הצלחת מכרז התדרים מסוף 2001, בו גייסה המדינה כ-1.026 מיליארד שקל, החליט משרד התקשורת להאריך את רשיונן הסלולרי של החברות ב-5 שנים. הארכת הרשיונות התבצעה אז ללא דרישה להתחייבות חדשה מצידן של החברות או להגדלת הערבויות הבנקאיות. כמו כן, הארכת הרשיונות איפשרה לחברות לחסוך בהוצאות הפחת כמה מיליוני שקלים לרבעון.



החברות שוכחות גם שמשרד התקשורת הוא התומך מספר אחת שלהן להקמת רשת דור 3 משותפת, החלטה שצריכה עדיין להגיע לשולחנו של הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום. הקמת רשת דור 3 משותפת עשויה לחסוך כ-30%-40% מהיקף ההשקעות של החברות בהקמת הרשת.



החברות מעדיפות לשכוח גם את העובדה שהן השקיעו מזה מספר חודשים מיליוני דולרים בהקמת והתאמת אתרים סלולריים לציודי דור 3. אם הן חושבות שמשרד האוצר יתעלם מניסוי דור 3 שביצעה סלקום בשנה שעברה ומפרסום המכרז להקמת רשת דור 3 בפרטנר?



החברות יודעות היטב שמשרד התקשורת תומך בגרסתן בעניין אגרות התדרים, ומזה מספר חודשים הוא מקיים עם משרד האוצר שיחות בניסיון להגיע לפשרה. החברות יודעו בכוונות הפשרה המסתמנות, על פיהן הן ישלמו כ-25% מתשלום האגרה המקורית ב-2003 וכמחצית עבור תשלום האגרה ל-2004.



מכאן, שכל חברה תשלם השנה אגרת תדרי דור 3 של כ-2 מיליון שקל, וב-2004 כ-4 מיליון שקל. דווקא פלאפון, שבחרה לנקוט בקו הקיצוני ביותר מול משרדי התקשורת והאוצר ולאיים בהחזרת התדרים למדינה - היא זו שבמכרז התדרים שילמה כ-5 מיליון שקל יותר ממתחרותיה בעבור רצועת התדרים רק בשל טעות בחישובי תורת המשחקים, בניסיון להעריך את הצעות המחיר ורצועות התדרים שיבקשו מתחרותיה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully