וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כצפוי: הבנקים המרכזיים באירופה ובבריטניה הותירו את הריבית ללא שינוי

יהודה שויצר

8.5.2003 / 15:15

הבנק המרכזי של אירופה הותיר את הריבית בגוש היורו ברמה של 2.5%; הבנק המרכזי בבריטניה השאיר את הריבית ברמת שפל של 48 שנה - 3.75%



הבנק המרכזי של אירופה, ה-ECB, הותיר את הריבית בגוש היורו ללא שינוי ברמה של 2.5%. מוקדם יותר היום הודיע הבנק המרכזי בבריטניה כי החליט כצפוי להשאיר את הריבית בבריטניה ללא שינוי ברמת שפל של 48 שנים. הריבית בבריטניה נותרה ברמה של 3.75% מתוך חשש כי כל הורדת ריבית תביא לעלייה מחודשת באינפלציה - וזאת לנוכח חולשת הליש"ט לשפל של ארבע שנים ביחס ליורו.



מתחילת השנה נפלה הליש"ט בכ-8% ביחס ליורו, מה שהגדיל את הסיכוי להאמרת האינפלציה אל מעבר לרף שקבע הבנק המרכזי של 2.5%. ירידת שער המטבע הופכת את הסחורות המיובאות ליקרות יותר מחד, ומנגד, מסייעת רבות ליצואנים.



הקו הנוקשה בו נוקטים הבנקים המרכזיים באירופה בכל הנוגע לריבית, מעורר גל של ביקורת כלפי הבנקים מיצרנים רבים. במדינות כמו גרמניה וצרפת נשמעות שוב קריאות בקרב פוליטיקאים להורדת ריבית מיידית במטרה לצמצם הפער בין ריבית הבסיס בארה"ב, 1.25%, לזו באירופה, ובתקווה לבלום את התחזקות היורו שכבר חצה השבוע את רף 1.14 דולר.



כלכלנים מעריכים כי התחזקות היורו מחקה לחלוטין את ההרחבה המוניטרית שביצע הבנק המרכזי האירופי במארס, כשהוריד את ריבית הבסיס ב-0.25% ל-2.5%, במקביל להורדת תחזית הצמיחה בגוש היורו ב-2003 ל-1%. כעת נראה כי גם התחזית הזו אופטימית, לנוכח הערכות כי לא זו בלבד שברבעון הראשון היתה הצמיחה הכלכלית שלילית, אלא שגוברים הסיכויים שכך יהיה גם ברבעון השני.



הנתונים האחרונים שפורסמו מאירופה חשפו את חומרת ההאטה בגוש היורו והתחזקות היורו ביחס לדולר רק מחמירה את מצבם של יצואנים רבים. הפעילות במגזר היצרני בגוש היורו ירדה בשיעור חד באפריל. מדד מנהלי הרכש לגוש היורו של רויטרס ירד באפריל ל-47.8 נקודות, לעומת 48.4 נקודות במארס. 50 נקודות מסמלות את המעבר מצמיחה שלילית לצמיחה חיובית.



בגרמניה עלה באפריל מספר המובטלים ב-44 אלף ל-4.46 מיליון איש, הרמה הגבוהה ביותר מאז דצמבר 1997. כלכלת גרמניה, הגדולה בגוש היורו והשלישית בגודלה בעולם, כמעט לא צמחה מאז המיתון של 2001. חברות גדולות ממשיכות לפטר עובדים - דויטשה בנק וסימנס מפטרות כ-50 אלף איש - וחלק שוקלות להעתיק את המטה לשווייץ או אוסטריה כדי לשלם פחות מסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully