וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מריל לינץ': עד שקומברס תוכיח כי למוצרים החדשים שלה יש שוק - לא צפויה עלייה במניה

שירלי יום-טוב

9.5.2003 / 18:27

חוזר על המלצת "נייטרלי"; "אין לצפות להתאוששות מפעילות התקשורת; שוק ה-MMS בעל חשיבות קטנה וקומברס מנסה עדיין למכור לו פתרונות למרות נתח השוק הזניח שלה בו"



"כסף לא יכול לקנות אהבה" - זוהי הכותרת המעט משונה שמספק היום האנליסט טל ליאני מבית ההשקעות מריל לינץ' לדו"ח חדש על חברת קומברס. הדו"ח פורש בתחילה נקודת מבט מזווית המקרו, על תחום התקשורת והחברות הפועלות בו, תוך שהוא יורד אח"כ לרמת המיקרו, ולדיון ספציפי יותר בקומברס ובפתרונות שהיא מציעה לחברות התקשורת.



"כל שיחת ועידה לדיון בתוצאות הכספיות של חברות נפתחת בימים אלו במונולוג ארוך בו החברה מאשימה את סביבת הפעילות הקשה ומציינת כי היא מקווה לימים טובים יותר", כותב ליאני, אך מציין כי הוא אינו מסכים עם הגישה הזו. "אנו סבורים כי סביבת הפעילות הנוכחית היא כמעט הכי בריאה שיכולה להיות בתנאים הקיימים, ולכן, אין לצפות להתאוששות בהמשך. חברות המפעילות שירותים סלולריים ירכשו מערכות חדשות וציוד חדש, רק אם הם יהיו סבורות שאלו יוכלו לייצר עבורן הכנסות", הוא אומר.



ליאני מציין כי בעוד שמפעילות תקשורת ביטלו בשנים האחרונות תוכניות התרחבות והורידו בחדות את רמת ההוצאות שלהן על ציוד ומערכות חדשות, הרי שבין החברות המספקות את הציוד והפתרונות האלה, כמו למשל קומברס, לא חל שינוי של ממש. "חברות אלו לא סגרו קווי מוצר ולא קיצצו בהוצאות המו"פ שלהן. קומברס למשל, מנסה עדיין למכור פתרונות MMS למרות שיש לה נתח שוק שולי וזניח בתחום זה", הוא אומר.



ליאני סבור שחברות כמו קומברס ואופנוייב, הפונות לשוק מפעילות התקשורת עם פתרונותיהן, ממשיכות כמעט לשווא לנסות ולפתח פתרונות מתקדמים נוספים. "המציאות מראה שככל שהחברות האלה מתאמצות לחדש, כך מפעילות התקשורת מסרבות לנוע במהירות הרצויה כדי לאמץ חידושים אלה".



דוגמאות לכך, לפי ליאני, הן ההטמעה האיטית של שירותים המבוססים על דואר אלקטרוני, מסרים מאוחדים ו-MMS. ליאני סבור כי ייתכן אף שהמנויים של חברות התקשורת אותתו לחברות אלו על כך שהם אינם מוכנים להגדיל את דמי התשלום החודשיים מעבר לרמתם הנוכחית. זה ימנע כמובן את המשך הטמעת הפתרונות המתקדמים הללו, וחברות כמו קומברס לא יוכלו להגדיל את הכנסותיהן מתחומי פעילות אלו.



מעבר לדיון ברמת המקרו עד כה, ליאני מגיע גם לרמת המיקרו ואחת הבשורות שבפיו היא ששוק ה-MMS לבדו אינו בעל חשיבות גדולה, שכן הוא הסתכם ב-2002 ב-100 מיליון דולר בלבד. הוא סבור כי אם יחליטו מפעילות שירותי התקשורת לאמץ פתרונות הקשורים ל-MMS יהיו אלה פתרונות הקשורים דווקא לקול ולא לתמונה. לכן, הוא סבור כי המתחרות של קומברס בתחום זה הן לא אלו המסורתיות כמו לוסנט או יוניסיס, בתחום הקול, אלא דווקא חברות כמו נוקיה ואריקסון השולטות בתחום ה-MMS.



נקודה נוספת העולה מהדו"ח של ליאני מתייחסת לגיוס האחרון שביצעה קומברס בסך 350 מיליון דולר באג"ח להמרה הנושאות ריבית אפסית. במקביל, קומברס ממשיכה לרכוש אג"ח שהנפיקה בעבר, הנושא קופון של 1.5%, והיא רכשה לאחרונה 161.9 מיליון דולר מהחוב. ליאני סבור שזהו צעד ניהולי נכון, המקטין את עלות החוב של החברה.



אז בסופו של דבר, לאור כל האמור לעיל, מהי המלצתו של מריל לינץ' למניית קומברס? ליאני חוזר על המלצת "נייטרלי". הוא מציין כי עד שקומברס תוכיח שלמוצרים החדשים שלה, כמו למשל מערכת הדואר הקולי המבוססת על IP, יש שוק, הרי שלא צפוי אפסייד משמעותי במניה. המניה מאבדת כעת 1.6% למחיר של 11.9 דולר על רקע עלייה של 1% בנאסד"ק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully