וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזק בתגובה לדו"ח גרונאו: פוגעים בלמעלה ממיליארד שקל בשנה בלי ביסוס

ערן גבאי

11.5.2003 / 14:28

דורשת למנות גורם מקצועי נוסף שיבחן את ההערות; יוצאת נגד מקדם ההתייעלות וביטול מחיר המינימום; תוקפת את הדו"ח: "רצוף טעויות והטעיות, התחשבנויות עבר ותמרונים מספריים"

חברת בזק מפרסמת היום לראשונה את תגובתה הרשמית לדו"ח ועדת גרונאו, שבחנה את תעריפי החברה והגישה באחרונה את המלצותיה להפחית את תעריפי בזק בכ-5.5% בממוצע.

"הדו"ח ללא הסברים סבירים להמלצותיו הקיצוניות", קובעת בזק והוא "עוסק בהתחשבנויות עבר, תמרונים מספריים ומילוליים וחתירה למטרה ששום עובדה ונתון אינם עומדים בדרך להשגתה.

"קשה להבין כיצד קבוצת אנשי מקצוע חתמה על דו"ח רצוף טעויות והטעיות. כפי שזה נראה הכל נעשה מתוך מגמה ל'תקן' את החלטת שרי התקשורת והאוצר מ-1999, שהיתה החלטה נכונה והדו"ח, מבלי משים, מוכיח זאת באופן מוחלט ומלא". בבזק מדגישים במכתב התגובה שלהם כי לא מדובר מבחינתם בוויכוח כלכלי-מקצועי עם ועדה ציבורית, אלא בוויכוח מול דו"ח "שבו דומה שהכל נקבע מראש".

בבזק טוענים כי הוועדה שינתה, ללא הסבר של ממש, את המתודולוגיה הכלכלית ששימשה את כל ועדות התעריפים עד עתה. הסיבה האמיתית, לטענת החברה, פשוטה, "המתודולוגיה שנזנחה מובילה להעלאת הכנסות נומינליות בהיקף של 10% עד 20% לעומת הפחתה נומינלית של 5.5% בזו החדשה".

המשמעות הכספית של השינוי, קובעים בבזק, היא בסדר גודל של למעלה ממיליארד שקל בשנה וכמה מיליארדים על פני תקופת ההסדר כולה. השינוי נעשה מבלי שיתבסס על ניתוח כמותי מינימלי, מלינים בבזק.

בבזק טוענים כי הוועדה ממליצה על הפחתה ריאלית של 13.5% בתעריפי החברה, ולא 5.5% כפי שנדמה תחילה, ובנוסף לכך ממליצה הוועדה על הפחתה שנתית נוספת בשיעור של 3.5%. בבזק טוענים כי ההכנסות של החברה נשחקות ב-5% נוספים, כתוצאה מפעילות חברות הסלולר, טלפוניית IP והפעילות הנייחת של סלקום, הכבלים וחברת מד-1.

הוועדה, לטענת בזק, מסרבת להכיר במשמעות מקדם ההתייעלות שהביא לפרישה ולפיטורי אלפי עובדים בבזק בעלות של כ-3 מיליארד שקל. מהלך שבוצע בתמיכה ובאישור של המדינה. אך מאידך, הוועדה משתמשת בפירות החיסכון הנובעים מהשקעה זו לשם ביסוס המלצתה להפחתת תעריפים נוספת.

הדו"ח, קובעים בבזק, מייצר מצג שווא לפיו החברה הרוויחה למעלה מ-2 מיליארד שקל יותר מכפי שהיתה אמורה להרוויח נורמטיווית, כשבפועל בזק לא הגיעה לרווח שצפתה הוועדה הקודמת, ונוצר חוסר של למעלה מ-3.8 מיליארד שקל ברווחיותה המצטברת בשנים 1997 עד 2002.

עוד מוסיפה בזק, שרמת ההכנסות ומקדם ההתייעלות נקבעו תחת ההנחה שתפוקות בזק יישחקו בשיעור של 2% לשנה, כשבפועל כבר ברבעון הראשון של 2003 מסתמנת שחיקה ריאלית של קרוב ל-5% ביחס לרבעון המקביל.

מצג שווא מוצג, לטענת הנהלת בזק, גם בציון העובדה כאילו הועלה שיעור התשואה להון מ-10.5% ל-13%. ואולם, לטענת בזק, בשל שינוי בסיס ההון על ידי הוועדה, שיעור התשואה עליו ממליצה הוועדה נמוך אפקטיווית ב-2.5% מזה שהומלץ על ידי ועדת התעריפים הקודמת, ומסתכם בכ-8% לפני מס בלבד.

בזק יוצאת גם נגד ההמלצה לבטל את מחיר המינימום לשיחה, "הוועדה ממליצה להפוך את בזק לשדה ניסוי עולמי למפעיל תקשורת מקומי שתעריפיה אינם כוללים מחיר מינימום או תשלום אחר לפתיחת שיחה. חברה שתפוקותיה יורדות אינה חברה מתאימה לניסויים מסוג זה".

בבזק בטוחים שאימוץ ההמלצות יפגע קשות בסיכויי ההפרטה של החברה ובערכה לקונה הפוטנציאלי. "המסר החד משמעי מהדו"ח הוא אל תתייעל, שכן לעולם לא תהנה מפירות אותה התייעלות ודבר לא יעמוד בדרכו של הריבון לקחת ממך את כל פירות ההתייעלות ולא יתחשב בעלויות הנדרשות לשם יצירת ההתייעלות".

בזק דורשת לשמור על עקביות ולקבוע את רמת ההכנסה הנורמטיווית ל-2003, על פי המתודולוגיה באמצעותה מופעל הפיקוח על החברה מאז 1989. כמו כן, מבקשת בזק להתאים את מקדם ההתייעלות (3.5%) לשינוי התפוקות בפועל. בזק דורשת להכיר בעלויות הפרשת עובדים ולחייב את פרו"פ ראובן גרונאו לתקן את כל השגיאות והעיוותים המספריים הכלולים בדו"ח.

בזק מציעה לקיים סדרת דיונים פומביים בעניין הדו"ח. "ההליך חייב להיות שקוף לכל על מנת שמחד בזק תדע מה התשובות שנותן יו"ר הוועדה למקבלי ההחלטות, ומנגד לא יוכלו להאשים את מקבלי ההחלטות ב'כניעה לא עניינית' לדרישות בזק".

הדו"ח, לתפישת הנהלת בזק, הוא התחשבנות היסטורית של יו"ר הוועדה עם החברה. ובבזק דורשים למנות מטעם המדינה גורם מקצועי נוסף שיבחן את הערות החברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully