וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תפתח פתרונות מימון לעסקים בינוניים וקטנים במזה"ת

אורה קורן

11.5.2003 / 7:32

שביעות רצון בירושלים בעקבות הכרזת נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, על כוונתו להקים אזור סחר חופשי אמריקאי-מזרח תיכוני בתוך עשור



נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, הודיע בסוף השבוע כי ינקוט שורת צעדים שיהדקו את הקשרים העסקיים והכלכליים בין ארה"ב למדינות המזרח התיכון. בוש אמר כי יפעל לכינון אזור סחר חופשי אמריקאי-מזרח תיכוני בתוך עשור, וכי ינהל מגעים עם שותפותיה של ארה"ב באזור כדי להבטיח זמינות של הון לעסקים קטנים ובינוניים. הבית הלבן הבהיר כי הכוונה היא להקים מכשיר פיננסי מזרח תיכוני שיעניק מימון לעסקים קטנים ובינוניים המהווים מנוף ליצירת מקומות עבודה.



מקורות ממשלתיים-כלכליים בירושלים קידמו בברכה את החלטת ארה"ב לכונן הסכמי סחר חופשי עם מדינות המזרח התיכון, כדוגמת הסכם הסחר שיש לה עם ישראל. "בטווח הקצר ישראל תאבד את היתרון שיש לה בסחר החופשי הפטור ממכס עם ארה"ב", אמרו. "עם זאת ברור כי בטווח הארוך ישראל תרוויח מתהליכים של רפורמות כלכליות ופוליטיות שיעברו מדינות המזרח התיכון, אשר יקדמו את הדמוקרטיה והכלכלה החופשית בהן".



בירושלים נוטים לראות בהודעת בוש צעד כלכלי שנועד להתחרות באיחוד האירופי, אשר התחיל באמצע שנות ה-90 במהלך לכינון אזור סחר חופשי בינו לבין מדינות אגן הים התיכון עד 2010. כמו כן רואים בדברי בוש חלק ממהלך אמריקאי כולל לחיזוק הליברליזציה וקידום הדמוקרטיה במדינות המזרח התיכון.



בוש אמר: "שווקים חופשיים וסחר חופשי סייעו להביס את העוני ברחבי העולם ולימדו גברים ונשים ערכי חופש. אני מציע לכונן אזור סחר חופשי אמריקאי-מזרח תיכוני בתוך עשור, כדי להכניס את המזרח התיכון לתוך מעגל הזדמנויות מתרחב ולהעניק תקווה לאנשים החיים באזור.



"נפעל עם שותפינו להבטיח שלעסקים קטנים ובינוניים תהיה נגישות להון, ונתמוך במאמצים באזור לפתח חוקים מרכזיים בתחום זכות הקניין והתנהלות עסקית נאותה. על ידי החלפת השחיתות והעסקות העצמיות בשווקים חופשיים וחקיקה הוגנת, יתפתחו תושבי המזרח התיכון בשגשוג וחירות".



דובר הבית הלבן הבהיר כי ארה"ב תפעל להרחבת ההסכמים הדו-צדדיים שלה באזור עם ישראל וירדן, שעליהם עתיד להיתוסף הסכם עם מרוקו עד סוף 2003. כמו כן תפתח ארה"ב במגעים עם מדינות נוספות במזרח התיכון לחתימת הסכמי סחר חופשי דו-צדדיים.



בוש לא פירט אם יהיו הסכמי סחר חופשי גם בין מדינות המזרח התיכון לבין עצמן בסוף התהליך. עם זאת מדבריו של דובר הבית הלבן עולה כי זו היתה כוונתו של בוש. הדובר אמר כי לאחר שמדינות נוספות במזרח התיכון יחתמו על הסכמים דו-צדדיים עם ארה"ב, כדוגמת ההסכם האמריקאי-ישראלי, "כולם יהיו חלק מאזור סחר חופשי מזרח תיכוני".



מהבית הלבן נמסר גם כי בכוונת ארה"ב לפעול לצירוף מדינות שיעברו רפורמות לארגון הסחר העולמי, ולנהל עמן מו"מ לקראת חתימה על הסכמי השקעות. כמו כן תפעל ארה"ב לעריכת רפורמות במסחר במזרח התיכון, לשיפור אווירת הסחר וההשקעות ולחיזוק שמירת זכויות הקניין באמצעות יוזמת חקיקה חדשה. היוזמה תהיה משותפת לארה"ב ולבתי ספר לעסקים במזרח התיכון.



בנוסף תפעל ארה"ב לקידום רפורמות פיננסיות ולהגדלת השקיפות במימון המגזר הציבורי במזרח התיכון, תסייע להילחם בשחיתות ותקדם את החינוך בעיקר בקרב נשים כדי שניתן יהיה למצות את המרב מההזדמנויות הכלכליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully