וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטת ביהמ"ש העליון בנוגע לחישוב מס נפרד לבני זוג בעסק משותף נבחנת בנציבות

בן-ציון ציטרין

14.5.2003 / 9:23

בכירים במס הכנסה אמרו אתמול כי לא מן הנמנע שהנציבות תבקש לקיים דיון נוסף בהרכב מורחב בהחלטה אשר לדעת מומחי מס, היא מרחיקת לכת



נציבות מס הכנסה בוחנת את ההשלכות המעשיות של פסק הדין שניתן שלשום בבית המשפט העליון, ועל פיו בני זוג העובדים יחדיו בעסק משותף זכאים לחישוב מס נפרד על הכנסותיהם, אם ניתן לייחס את ההכנסות לכל אחד מהם בנפרד.



בכירים במס הכנסה אמרו אתמול כי לא מן הנמנע שהנציבות תבקש לקיים דיון נוסף בהרכב מורחב בהחלטה אשר לדעת מומחי מס, היא מרחיקת לכת, או לחלופין תידרש התערבות מהירה של המחוקק כדי למנוע גל דרישות בקרב נישומים לחישוב מס נפרד לגבי שנים עברו. פסק הדין התקבל רק אתמול בצהריים במחלקה המשפטית של הנציבות ובלשכת הנציבה, טלי ירון-אלדר, עקב העיצומים והשביתה, ובתוך מספר ימים יוחלט על עמדת הנציבות.



בדיון שהתקיים בביהמ"ש העליון בסוגיה זו נמסרה הערכת הנציבות, ועל פיה, חישוב מס נפרד לבני זוג בעסק משותף יקטין את גביית המס מעסקים אלה בכ-600 מיליון שקל בשנה. ללא כל קשר לדיון בבית המשפט העליון על החלטת בית המשפט המחוזי שדחה את תביעתם של בני זוג לאישור חישוב מס נפרד - אישרה הכנסת במסגרת תוכנית החירום הכלכלית בקיץ 2002, כי החל בינואר 2004 ייכנס לתוקף התיקון בפקודת מס הכנסה לגבי חישוב נפרד לבני זוג בעסק המשותף; בכך מיצה שר האוצר את האפשרות שניתנה לו, לבקש דחייה ביישום התיקון מינואר 2002, אם אגף מס הכנסה לא ימצא מקורות מימון ל"חור המיסויי" שייווצר.



במס הכנסה טוענים כי מצב הגבייה השנה הוא כזה שאינו מאפשר עשיית הנחות לגבי דרישות חישוב מס נפרד לבני זוג בעסק משותף, לא רק השנה אלא גם בשנה הבאה.



על פי החלטת ביהמ"ש העליון, בני זוג יכולים לעבוד יחדיו באותו עסק או משלח יד בחברה המוחזקת על ידי שניהם או בשותפות ביניהם ולזכות לחישוב מס נפרד. כלומר, למרות שהתאגיד או הגוף המשפטי המשלם את שכרם הוא בבעלותם, בני הזוג יזכו לחישוב נפרד. עם זאת יהיה עליהם להוכיח כי מקור ההכנסה שממנו משולם השכר הוא בלתי תלוי במקור ההכנסה של בן הזוג השני. כך, למשל, בני זוג העובדים כשכירים בחברה בע"מ שבבעלותם, וכל אחד מהם מנהל סניף או חנות במקום אחר, ושכר העבודה המשולם מיוחס לאותה חנות - ניתן לראות כי המקור אינו זהה, ולכן ניתן לדרוש חישוב נפרד.



ואולם לדעת רו"ח ג'ק בלנגה, חבר ראשות ועדת המסים של לשכת רואי החשבון, ועו"ד אורי דרוקר, שותף במשרד עוה"ד ד"ר משה דרוקר ושות', המתמחה במיסוי, ההחלטה אינה מאפשרת חישוב מס נפרד לבני זוג בעסק משותף, בשעה שאחד מבני הזוג מייצר הכנסה, והשני - בדרך כלל האשה - מסייע לו; לגבי מקרים אלה, הפתרון יימצא בתיקון לחוק שייכנס לתוקף בינואר 2004.



השניים מוסיפים כי החלטת ביהמ"ש העליון פותחת פתח לבחון מחדש דיווחים למספר שנים לאחור, ככל הנראה מ-99', ואפשרות להגשת דו"חות מתקנים תוך תביעה לחישוב מס נפרד.



לדבריהם, החזרי המס בגין חישוב נפרד יכולים להקטין את חבות המס עד 40 אלף שקל בשנה; לסכומים אלה ייתוספו ריבית והפרשי הצמדה, כך שהחזר המס הכולל יכול להגיע למאות אלפי שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully