וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: חשוב שהפחתת השכר בסקטור הציבורי תשנה את כללי המשחק ולא תיעשה לתקופה מוגבלת

אמיר טייג

14.5.2003 / 12:22

קרנית פלוג, מנהלת המחקר בבנק ישראל: "הצעת החוק שעברה בקריאה ראשונה עלולה להיות בעייתית"; גם לאחר יישום מלא של התוכנית, הגירעון ב-2003 יעלה על 5%



"חשוב שהפחתת השכר בסקטור הציבורי תיעשה תוך הסכמה עם ההסתדרות, שכן פגיעה בהסכמים קיימים תעיב על היכולת של הממשלה להגיע להסכמות בעתיד", כך אומרת קרנית פלוג, מנהלת מחלקת המחקר של בנק ישראל. "חשוב במיוחד שההסכמות בתחומים אלה ישנו את כללי המשחק לאורך זמן, ולא רק יפחיתו את עלות השכר לתקופה מוגבלת", אומרת פלוג, ומציינת כי הצעת החוק שעברה בקריאה ראשונה עלולה להיות בעייתית אם לא יובטח כי השינויים בשכר יתמידו.



לגבי הפעילות הריאלית במשק, אומרת פלוג כי "המגמות בפעילות הכלכלית מצביעות על בלימת מגמת ההתכווצות במשק, אך טרם ניתן לזהות בהן תחילתה של התאוששות". להערכתה, גם השנה לא צפוי התוצר של המשק להתרחב. פלוג מציינת כי העדכון כלפי מטה של צפי הצמיחה העולמית מעיב על הסיכויים להמשך הגידול ביצוא ולהאצה בו, ולפיכך יכולתו של היצוא להוות קטר של ממש לצמיחה של המשק, נפגעת. "בתנאים אלה צפויה גם האבטלה להמשיך ולהתרחב", מציינת פלוג.



"לעומת הפעילות הריאלית שאינה מעודדת, נרשם בשבועות האחרונים שיפור במגמות של מרבית האינדיקטורים המרכזיים בשוק ההון", אומרת פלוג, אך מציינת עם זאת כי "מוקדם עדיין להעריך האם מגמות אלה צפויות להימשך, ובאיזו מידה הן צפויות להקרין באופן חיובי על הפעילות הריאלית".



פלוג חוזרת ומציגה את עמדתו של בנק ישראל לגבי התוכנית הכלכלית של האוצר. "היקפה והרכבה של התוכנית מצביע על כך, שיישומה המלא יביא לבלימת הגידול של משקל ההוצאה הממשלתית בתוצר ב-2003, והוא יתחיל לרדת רק בשנים הבאות. משקל הגירעון בתוצר יוסיף ויעלה ב-2003 אל מעל ל-5% מהתוצר, ויחל לרדת אף הוא, בהדרגה, רק בשנים הבאות, תוך התכנסות ליעד של כ-1% מהתוצר ב-2008. גם משקל החוב הציבור צפוי להמשיך ולעלות ב-2003 ולהתחיל לרדת רק החל מ-2005".



בנוסף להערכות לגבי השפעת התוכנית הכלכלית על המשתנים הראליים של המשק, מציגה פלוג מספר נקודות ביקורת. "כדי להבטיח שההישגים של התוכנית בטווח הארוך אכן יתממשו, חשוב שהצעדים שבתוכנית יאומצו כפי שהוצעו, ולא יומרו בצעדים זמניים". פלוג מתייחסת בעיקר לנושא הפחתת השכר והפיטורים בסקטור הציבורי, אשר עשויים להתקצר לשנה בלבד על פי הצעת ההסתדרות.



עוד אומרת פלוג כי התוכנית המוצעת על ידי האוצר היא צנועה למדי בתחום ההשקעות בתשתית, וכן כי לא טיפלה כלל בתקציב הביטחון. כמו כן, פלוג מטילה ספק כי הקטנה נוספת בחלק מהקצבאות של הביטוח הלאומי במטרה להמשיך ולעודד את הנשענים עליהן להשתלב במעגל העבודה, אכן תהיה אפקטיווית. מנגד מציינת פלוג לחיוב את הטיפול בבעיית העובדים הזרים במסגרת התוכנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully