וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היורו נפל אל מתחת ל-1.14 דולר בעקבות צמיחה שלילית של מספר כלכלות מובילות באירופה

רן דוידוב

15.5.2003 / 21:54

גרמניה, איטליה והולנד רשמו ברבעון הראשון צמיחה שלילית - עובדה שהגבירה הציפיות להורדת ריבית בגוש היורו; מריל ינץ' מעריך שהדולר ייפול ל-1.25 ד' ליורו עד סוף השנה



היורו נופל ביחס לדולר ולין על רקע הידרדרות הכלכלות הגרמנית, האיטלקית וההולנדית - עובדה שהגבירה את ההערכות כי הבנק המרכזי של אירופה יוריד את שער הריבית בגוש היורו בחודש הבא. היורו נסחר ברמה של 1.1384 דולר, לעומת 1.1510 דולר אמש. ביחס לין נפל היורו לשער של 132.42 ין, מ-133.52 ין אתמול. הדולר נותר ללא שינוי מול הין ונסחר בשער של 116.22 דולר לין.



משקיעים רבים מעריכים כעת כי הבנק המרכזי של אירופה יוריד בקרוב את שער הריבית בגוש היורו, לאחר שהכלכלות הגרמנית, האיטלקית וההולנדית, האחראיות לכמחצית מהתמ"ג בגוש היורו רשמו צמיחה שלילית ברבעון הראשון של השנה. המטבע האירופי האחיד זינק עד 25% מול הדולר מתחילת השנה והעלייה בשערו פוגעת פגיעה קשה ביצואניות הגדולות לשוק האמריקאי.



לחולשת המטבע האירופי המאוחד תרמה גם התבטאות של שר האוצר הצרפתי כנגד התחזקותו בתקופה האחרונה. פרנסיס מר אמר כי התחזקות היורו ביחס לדולר לא מסייעת ממש לצמיחה בכלכלת אירופה. מר הדגיש כי המציאות בשלה לשינויים בריבית המוניטרית בגוש היורו.



גם בבנק המרכזי של אירופה, ה-ECB, נשמעים קולות בעד הורדת הריבית. ארנסט וולטק, חבר במועצת נגידי הבנק, ציין כי יש לבנק מרחב פעולה בכל הנוגע לריבית אם הדולר ימשיך להיסחר בשערו הנמוך ומחירי הנפט לא יעלו.



חרף ההתחזקות בשערו של הדולר בימים האחרונים העריך היום בנק ההשקעות מריל לינץ' כי המטבע האמריקאי ייחלש עד לסוף השנה לרמה של 1.25 דולר ליורו בשל הציפייה כי הבנק הפדרלי יותיר את שער הריבית בשפל של 41 שנה במהלך החודשים הקרובים.



מריל צופה כי הדולר ייחלש לרמה של 1.19 דולר ליורו עד לסוף יוני ולרמה של 1.25 דולר ליורו עד לסוף השנה. זאת בהשוואה לתחזיתו הקודמת שצפתה למטבע האמריקאי רמה של 1.11 דולר ליורו עד לסוף יוני ושל 1.15 דולר ליורו עד לסוף השנה.



הבנק הפדרלי אמר בשבוע שעבר כי ההאטה בצמיחה מהווה סיכון רב יותר לכלכלה מהאינפלציה והגביר את הציפיות שהריבית תישאר השנה ללא שינוי. הריבית בגוש היורו, העומדת על 2.5%, גבוהה פי שניים מזו של הבנק הפדרלי. שער הריבית הנמוך בארה"ב מקשה על הכלכלה האמריקאית למשוך לתחומה השקעות על מנת לקזז את הגירעון העצום במאזן התשלומים של ארה"ב.



התחזקות הדולר היתה מתונה יחסית, וזאת לנוכח מספר נתוני מאקרו מאכזבים מארה"ב. הבנק הפדרלי של פילדלפיה דיווח כי התפוקה התעשייתית בתחומו הצטמצמה במאי זה החודש השלישי ברציפות. בנוסף, נותר מספר דורשי דמי אבטלה חדשים במדינה מעל ל-400 אלף - שבוע 13 ברציפות, ואילו ניצול כושר הייצור נפל לשפל של 20 שנה - 74.4%. מדד המחירים ליצרן נפל באפריל ב-1.9%, הנפילה החדה ביותר ברשומות, נתון שעורר חשש מחודש מדיפלציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully