וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב קוראת לג'י-7 לפעול להמרצת הכלכלה העולמית

הארץ

18.5.2003 / 10:39

הכלכלות של שבע המדינות המתועשות מתקשות להתאושש מהאטה בת שנתיים, שאותה החריפו המלחמה בעיראק והטרור העולמי



"שבע המדינות המתועשות המובילות, ג'י-7, חייבות לעשות יותר כדי להאיץ את הפעילות הכלכלית העולמית ולא להשאיר את העבודה בידי ארה"ב לבדה", אמר שר האוצר הפדרלי ג'ון סנו, בתום כינוס שרי האוצר של ג'י-7 בצרפת. "הצמיחה בכלכלות הגדולות נמוכה מכפי שהיא יכולה להיות", אמר סנו. "אנחנו חייבים לעשות יתר כדי להבטיח התאוששות איתנה".



הכלכלות של שבע המדינות המתועשות מתקשות להתאושש מהאטה בת שנתיים, שאותה החריפו המלחמה בעיראק והטרור העולמי. סנו אמר כי קיצוצי המס בארה"ב יאיצו את ההתאוששות מהמיתון שבו שקעה הכלכלה ב-2001, וייעץ לשבע המדינות האחרות (כולל רוסיה, שאינה חברה בג'י-7) לפעול להמרצת הכלכלות שלהן. הוא נזהר מלהציע להן כיצד לנהוג.



"הבהרתי כי ארה"ב מצפה מהמדינות האחרות לנקוט פעולה נחושה בעצמן - כולל רפורמות מבניות בסיסיות היכן שהן דרושות - כדי להאיץ הצמיחה, ליצור מקומות עבודה ולתרום לשגשוג כלכלי עולמי", אמר. "הקיפאון בפעילות העולמית חייב לעמוד בראש סדר העדיפויות של הג'י-7 ורוסיה", אמר סנו.



לעת עתה, באירופה מתמקדים המאמצים של שרי האוצר בניסיון להביא להורדת ריבית. ללחצים על הבנק המרכזי האירופי להוריד הריבית בגוש היורו, הצטרפה קרן המטבע הבינלאומית, שקראה לראשי הבנק שלא להתעלם מההאטה בפעילות הכלכלית ביבשת. "אירופה נקלעה לבעיות קשות", אמר יו"ר הקרן, הרסט קהלר, שנכח בכינוס ג'י-7. "אני בטוח שהבנק המרכזי האירופי יודע מה הדרך הנכונה לפתור את המצב הזה".



דבריו מצטרפים לקריאות של שרי האוצר של גרמניה וצרפת, האנס אייכל ופרנסיס מר, בהתאמה, ששבו על קריאתם להוריד הריבית בגוש היורו ערב צאתם לכינוס. אתמול הצטרף אליהם גם יו"ר ועדת הכלכלה בפרלמנט של גרמניה, ריינר ונד, שאמר כי "יש מקום להורדת ריבית".



הקריאות האלה גברו בסוף השבוע, לאחר פרסום נתונים על קיפאון בפעילות הכלכלית ב-12 המדינות שאימצו את המטבע האחיד ברבעון החולף. התחזקות היורו בחודשים החולפים פגעה בניצני ההתאוששות בגרמניה, צרפת ואיטליה, וכעת גובר החשש כי אירופה שוב על סף מיתון. ברבעון הראשון לא צמחה כלכלת אירופה, וכעת צופה הנציבות האירופית צמיחה של 0.4%-0% ברבעון השני והשלישי.



ריבית הבסיס באירופה היא 2.5% - פי שניים מזו בארה"ב, והבנק סירב להורידה שכן האינפלציה בגוש המטבע האחיד עדיין גבוהה מהיעד שלו, 2%-0%. הריבית הגבוהה היא אחת הסיבות להתחזקות היורו בחודשים החולפים, ולפגיעה אנושה ביצואניות האירופיות הגדולות. ארה"ב לא הביעה עד עתה חששות מהיחלשות הדולר, שהטיבה עם היצואניות האמריקאיות ועשויה להמריץ את הפעילות הכלכלית בחודשים החולפים.



בהודעה שפירסמו שרי הג'י-7 בתום הכינוס אתמול, לא היתה התייחסות למטבעות ולהתחזקות היורו בחודשים החולפים. עם זאת, אף שהדיון במטבעות לא הופיע בסדר היום הרשמי של הכינוס, השרים ידונו בעניין, אמר הנציב המוניטרי האירופי פדרו סולבס, שהשתתף בכינוס. "הנושא יעלה במסגרת הדיונים הכלליים", אמר סולבס.



ב-1985, לאחר שהדולר התחזק מול הין לרמות שפגעו ביצואניות האמריקאיות, הסכימו חברי ג'י-7 לפעול להחלשת המטבע האמריקאי. חודשים ספורים לאחר אותה הסכמה, שנודעה בכינוי "הסכם פלאזה", נחלש הדולר ב-20% מול הין והמארק הגרמני. שנתיים לאחר מכן, גיבשו שרי הג'י-7 את "הסכם לובר" שאיפשר לדולר להתחזק מרמות השפל שכרה מול הין.



"אני לא מדבר על שערי ריבית", אמר שר האוצר הפדרלי, ג'ון סנו לפני הכינוס. "אך אציע כי המדיניות הכלכלית של חברינו בג'י-7 ורוסיה צריכה לתמוך בהתאוששות כלכלית". לפני שבוע אמר כי היחלשות הדולר בשנה החולפת מיטיבה עם חברות אמריקאיות, וכי על שערי החליפין להיקבע בשוק החופשי.



כלכלות הג'י-7, התורמות כשני שלישים מהפעילות הכלכלית בעולם, צמחו ב-1.3% ב-2002 וב-0.6% ב-2001 - הצמיחה הנמוכה ביותר מאז המשבר הכלכלי של שנות ה-70.



שירות "הארץ"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully