וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכנות פיץ': יש סיכוי שדירוג האשראי של ישראל יירד עד סוף השנה

אמיר טייג

19.5.2003 / 17:33

האחראי על דירוג ישראל בפיץ' בפורום TheMarker: "מדיניות התקציב של הממשלה חלשה מדי - בנק ישראל נאלץ להפעיל מדיניות מוניטרית מצמצמת מדי נוכח המיתון"


"עדיין קיימת סבירות של 50% כי דירוגה של ישראל יופחת עד תום שנת 2003, עם זאת אין הדבר הכרחי", כך אומר היום ריצ'רד פוקס, האחראי על דירוג האשראי של ישראל בחברת הדירוג הבינלאומית פיץ', בפורום TheMarker שנערך במלון דן פנורמה.

פוקס מסביר כי הסיבה העיקרית להורדת דירוגה של ישראל באוקטובר היתה העלייה המדאיגה בשיעור החוב הממשלתי ביחס לתוצר. "מגמת הגידול מדאיגה יותר מהרמה האבסולוטית", אומר פוקס, ורומז כי המשך העלייה בשיעור החוב יגרום, בסבירות גבוהה, להורדת דירוג אשראי נוספת של ישראל. "ייצוב החוב הממשלתי הוא הנקודה העיקרית".

"בדירוג האשראי שלנו אנו מנסים לנכות השפעות מחזוריות ולהתמקד בהשפעות ארוכות הטווח. בדרך כלל עלייה של הגירעון בתקציב לא מדאיגה אותנו, אך עלייה המלווה גם בגידול בשיעור החוב מצרה מאוד את יכולת התמרון של המדיניות הכלכלית", אומר פוקס.

בדבריו מותח פוקס ביקורת על מדיניות התקציב של הממשלה בשנים האחרונות. "מדיניות התקציב של הממשלה היא חלשה מדי, לפיכך בנק ישראל נאלץ להפעיל מדיניות מוניטרית מצמצמת יתר על המידה נוכח המיתון", אומר פוקס, ומוסיף כי "החוב הגבוה של ישראל מונע תמרון של המדיניות הפיסקלית והמוניטרית". בהתייחסו לסדרת הורדות הריבית של בנק ישראל, אומר פוקס כי המעבר למגמה של הורדת ריבית הוא מעודד אך הדרך עוד ארוכה עד רמת לרמת ריבית שתתמוך לבחזרה פסי צמיחה.

פוקס מתייחס בדבריו לערבויות שהעניק הממשל האמריקאי לחובות ישראל וכן לתמיכה שמעניק הממשל לישראל באופן כללי. "הערבויות יאפשרו לממשלה להקטין את הגיוס בשוק המקומי, ובכך יסייעו להורדת שיעורי התשואה באיגרות החוב הממשלתיות וכן להמשך מגמת הורדת הריבית. הדבר יסייע בחזרה לצמיחה", אומר פוקס. מנגד, מזהיר פוקס כי הערבויות עשויות להקטין את התמריץ של הממשלה להקטין את שיעור הגירעון, ולפיכך חשוב ליישם את התוכנית הכלכלית אשר מוצעת על ידי האוצר.

"בהינתן יכולת התמרון המוגבלת של המדיניות הפיסקלית והמוניטרית - רפורמות מבניות אגרסיוויות הן אחד הכלים היחידים שבאמצעותם הממשלה יכולה לעודד את הכלכלה", אומר פוקס. "ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה לזנוח את השינויים המבניים בכלכלה אם בכוונת המדינה לשמור על יתרונותיה התחרותיים", מציין פוקס, ומשווה את ישראל לכלכלות מזרח אירופה העומדות להצטרף לאיחוד האירופי בשנת 2004. פוקס מונה את הרפורמות הדרושות: רפורמה במיסוי, רציונליזציה של הוצאות הממשלה, רפורמה בשוק העבודה, הפרטה ורפורמה בשוק ההון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully