וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיטב: שיעור דמי הניהול שגובות חברות לניהול תיקים ירד בשנים האחרונות מרמה של 0.7% ל-0.4%-0.5%

גולן פרידנפלד

22.7.2003 / 13:05

מדובר על עמלות לתיקים מוסדיים ב-10 מ' ש' לפחות; בתיקים פרטיים בהיקף מינימלי של 1 מ' ש' ירדו העמלות מ-1.5% ל-1%; "תעשיית ניהול התיקים צפויה לגדול בשנים הקרובות"



שיעור דמי הניהול שגובות החברות לניהול תיקים על תיקים מוסדיים בהיקף של 10 מיליון שקל ירד בשנים האחרונות מרמה של 0.7% לרמה של 0.4%-0.5% בלבד, כך עולה מסקירת תעשיית ניהול תיקי ההשקעות שערכה חברת מיטב. בתיק הפרטי, שגודלו כ-1 מיליון שקל, שיעור דמי הניהול ירד בשנים האחרונות מרמה של 1.5% לרמה של 1%-1.2%.



גם בתחום העמלות הבנקאיות, אומרים במיטב, חלה ירידה: לקוח פרטי ששילם עד לפני שנים אחדות כ-חצי אחוז עמלה לפעולת קנייה או מכירה ישלם כיום 0.25% בלבד. מכאן, אומרים במיטב, גם ההחזר שמקבל מנהל התיקים קטן בהתאם, שכן ההחזר שמנהל התיקים מקבל הוא בגובה ההפרש בין העמלה שמשלם הלקוח לבין העמלה שנותרת בידי הבנק.



במקביל לשחיקה בהכנסות, חלה במהלך השנים האחרונות גם עלייה ניכרת בעלויות בהן נושאות החברות לניהול השקעות. מרבית החברות לניהול תיקי ההשקעות עשו בשנים האחרונות שדרוג של המשרדים, מה שכרוך בעלויות שכר דירה וארנונה גבוהים יותר. מספר העובדים המקצועיים עלה וכך גם שכרם (למעט בשנים 2001-2002). עלות ביטוח האחריות המקצועית זינקה, ומטלות שונות שהוטלו על החברות - כמו איסור הלבנת הון למשל - תורמות אף הן לעלייה בעלויות של החברות לניהול תיקים.



שתי מגמות אלו, אומרים במיטב, הביאו בשנים האחרונות לתהליך של קונסולידציה בענף ניהול התיקים, דוגמת אייפקס ומוטבים, תמיר פישמן וזינגר ברנע, דור ברגר וקפיטל ומודוס וסלקטיב. לאחרונה הודיעה אקסלנס על רכישת בית ההשקעות נשואה זנקס, ואילו קפיטל ברגר הודיעה על רכישתה של חברת ד"ש ניירות ערך. אל המיזוגים והרכישות הללו הצטרפו גם הבנקים וחברות הביטוח. כך למשל, בנק הפועלים רכש את בית ההשקעות גמול סהר, בנק המזרחי הינו שותף בבית ההשקעות אקסלנס, ובנק אינווסטק שותף בחברת אפסילון, חברת מגדל רכשה את קרדן שוקי הון וחברת כלל ביטוח רכשה את אוורגרין ואת אילנות בטוחה.



במיטב מניחים כי המגמות הללו ייצרו בתוך שנים אחדות 5-10 קבוצות גדולות מאוד של בתי השקעות שיספקו ללקוחותיהם מגוון רחב של שירותים. לצדן, יפעלו עוד כמה עשרות חברות בהיקף בינוני, ואילו החברות הקטנות שלא ירצו להיבלע בתוך גופים גדולים, או להתמזג עם חברות אחרות, יצטרכו למצוא לעצמן ייחוד כלשהו שיכלול התמחות בנישה ספציפית של שוק ההון ויפעלו כ"בוטיק" השקעות.



מגמת הריכוזיות, שמאפיינת כיום את תעשיית קרנות הנאמנות, ועדיין לא באותה מידה את ניהול תיקי ההשקעות, תאפיין כנראה גם את תעשיית ניהול התיקים. השאלה שנותרה פתוחה להערכת כלכלני מיטב היא - האם בתי ההשקעות האלה יהיו כמה גופים פרטיים שיתמזגו, או שהם יהיו בשליטת חברות ביטוח ובנקים.



במיטב מעריכים כי תעשיית ניהול תיקי ההשקעות בישראל תגדל מאוד בעשור הקרוב. הסיבה לגידול, להערכת מיטב, היא הצורך המתגבר של הציבור בייעוץ מקצועי בתחום ניירות הערך ברמה הגבוה ביותר שניתן לקבל. הבנקים השכילו להבין שאין הם מסוגלים להחזיק יועץ ברמה גבוהה בכל אחד ממאות הסניפים שלהם. מעבר לכך, בשיטת הייעוץ הבנקאי יש פגמים מובנים וחסרונות ברורים. ההשקעה בשווקים הפיננסיים מצריכה כיום הרבה יותר ידע, תחכום וזמן. חלק מהמענה שהבנקים מנסים לתת נעשה באמצעות חברות בנות לניהול תיקי השקעות, חלק באמצעות מה שמכונה "ייעוץ יזום" (בעיקר לתאגידים) וחלק באמצעות שדרוג מערכת הבנקאות הפרטית.



גורם נוסף שצפוי להשפיע על הגידול בצורך בחברות לניהול תיקים הוא הרפורמה במס. זו עשויה להגביר את הצורך של משקיעים פרטיים בעזרתם של מנהלי תיקי השקעות, שכן צריך יהיה לשלב שיקולי מס במערך שיקולי ההשקעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully